Het spoor bij Koog Zaandijk verlagen waardoor auto’s en fietsers ongestoord de treinbaan kunnen kruisen is de beste oplossing voor de vastlopende verkeersstromen in Koog en Zaandijk.

Auto- en fietstunnels en een nieuwe kruising ter hoogte van de A8 zullen tijdens de bouw alleen al voor enorme verkeersproblemen zorgen. Maar ook als het gerealiseerd is, zal deze oplossing risicovol en gevaarlijk zijn, niet duurzaam maar wel duur.

Dat betoogt de Vereniging Hart voor Stad in een brief aan de gemeenteraad.

Lachende derde is volgens HvS Prorail die niet meebetaalt aan de oplossing terwijl zij juist profiteren (NS wil 50 procent meer treinen laten rijden). Fietsers en automobilisten moeten omrijden tijdens de bouw die minstens anderhalf gaat duren en worden vervolgens geconfronteerd met een oplossing die geen echte oplossing is.

Een opties met tunnels zorgt tijdens de bouw voor een afgesloten Provincialeweg en meer sluipverkeer door Westerkoog (busbrug). Als het werk af is moet er een nieuwe kruising ter hoogte van de A8 komen, met een “90 graden bocht in de autotunnel” die risicovol is volgens HvS. Ook sneuvelen er sportvelden en worden de fietsroutes “gecompliceerd en bij tunnels ronduit gevaarlijk”.

‘Financieel niet haalbaar’

HvS is niet de enige met bezwaren tegen de ‘voorkeursoptie’ van auto- en fitstunnels (in feite de enige optie, een verlaagd spoor zou ’te duur zijn’). Eerder keerde ook de Fietsersbond zich al tegen de voorgestelde fietstunnels die deels met ‘luie trappen’ uitgerust werden waardoor doorgaand verkeer op een deel van de trajecten werd afgesloten.

HvS betoogt dat de optie voor een verlaagd spoort eigenlijk nooit serieus is overwogen, laat staan dat het afschieten dan die optie financieel goed is onderbouwd.

Bij de aanleg van een verlaagd spoor hoeft de treindienst maar twee weekenden stilgelegd te worden volgens HvS (die deze kennis bij de gemeente Almelo heeft opgedaan waar ze een soortgelijk probleem hadden). Bij de tunnelvariant moet de treindienst langdurig worden gestaakt.

HvS stuurt het plan (lees het hier helemaal) naar de gemeenteraad omdat ze er vanuit gaat dat Zaanstad bij haar plannen blijft: “inzetten op een verdiepte ligging van het spoor bij de Guisweg”. Op de website van Zaanstad wordt echter een verlaagd spoor “financieel niet haalbaar’ genoemd. Maar, zo stelt HvS: daar is geen officieel collegebesluit over.