Als alles verloopt zoals gepland, kan er in 2021 met de aanleg van de nieuwe verbinding tussen A8 en A9 worden begonnen: onder Assendelft door (Heemskerk- en Golfbaan-variant) of met een viaduct over Krommenie (Nulplus-variant)

Dat kan gebeuren als Provinciale Staten inderdaad een besluit neemt, als bestemmingsplannen op tijd gewijzigd kunnen worden, als het budget er is, als er een bouwer kan worden gevonden en als er geen slepende juridische procedures komen.

Vanavond vergadert de commissie Vervoer en Mobiliteit van Provinciale Staten van Noord-Holland over de Milieu Effect Rapportage (MER) die over de A8-A9-verbinding is gemaakt.

Die vergadering is vanaf 19:00 live via internet te volgen.


Lees ook: Nieuwe A8-A9 verbinding levert weinig tijdwinst op


Het spoorboekje van de procedure is als volgt:

  • 29 juni: extra vergadering commissie Vervoer en Mobiliteit.
  • Juli 2017: GS zal een voorkeursalternatief kiezen. Alle stukken zullen vanaf dan openbaar zijn. Er volgen ‘inloopbijeenkomsten’.
  • Tot 1 oktober: inspraak. Zaanstad zal ook reageren. Het college zal een brief sturen aan GS.
  • December 2017: op basis reacties wordt besluit bekrachtigd of herzien. De raad van Zaanstad kan over het budget (€ 14 miljoen bijdrage van Zaanstad) beslissen.
  • Vanaf jan 2018: voorlopig Ontwerp voorkeurstracé.
  • Daarna moeten bestemmingsplannen gewijzigd worden en kunnen er juridische procedures volgen.
  • In 2021 zou met de aanleg kunnen worden begonnen.