Horeca Nederland heeft een offensief tegen extreme verhogingen van de toeristenbelasting ingezet. Eén van de belangrijkste doelwitten is Zaanstad dat sinds dit jaar het hoogste tarief in Nederland heeft: € 7 per nacht per persoon.

De afdeling Zaanstreek van de Horeca-bond stelt dat als AirBnB-aanbieders allemaal zouden betalen de belasting fors omlaag zou kunnen. Ze roepen leden op anoniem particuliere verhuur-adressen bij hen te melden.

Uit een inventarisatie van De Orkaan bleek dat naar schatting 60 procent van de geraamde toeristenbelasting niet geïnd werd. De inkomsten in Zaanstad waren ongeveer gelijk aan wat er van hotels verwacht kan worden. Dat betekent dat er van de honderden AirBnB’s weinig tot niets binnen zou komen.

Zaanstad heeft particuliere verhuurders die bekend waren, per brief gevraagd om belasting af te dragen. De Zaanse horeca juicht dat toe, echter:

“Helaas zijn er nog vele particuliere verhuurders die geen toeristenbelasting afdragen, naast de illegaliteit dragen zij ook nog eens niet de verplichte heffing af. Ken je een persoon of gebouw waar kamers worden verhuurd? Geef dit anoniem door aan het bestuur van KHN Zaanstreek.”

Volgens Koninklijke Horeca Nederland wordt toeristenbelasting een melkkoe voor gemeenten. De opbrengst van gemeenten uit toeristenbelasting ging van 131 miljoen in 2009 naar 294 miljoen in 2019. Het gemiddelde tarief per overnachting steeg van € 1,54 euro naar € 2,70.

“En helaas zien we onverklaarbare stijgingen bijna elk jaar weer in veel gemeenten voorbij komen. Zo werd het belastingtarief in Zaanstad vorig jaar plotseling verdubbeld. Gewoon om de begroting van de gemeente te spekken.”

Zaanstad hanteert het hoogste tarief in Nederland per nacht. Voor 2019 werd het verhoogd van € 3 naar € 7 per nacht per persoon. Er wordt wel gedacht om een ander systeem in te voeren waarbij een percentage van de kamerprijs het uitgangspunt is zoals in Amsterdam waar dat 7 procent is. Nu betaalt een gast in een luxe hotel net zoveel als rugzaktoeristen in een budgethotel.

De gister gelanceerde campagnevideo van KHN: