Wormerland krijgt er de komende jaren ruim duizend woningen bij. En meer woningen betekent: meer verkeer. Maar de ruimte is beperkt. Hoe blijft de gemeente bereikbaar, leefbaar en veilig? Die vraag staat centraal in het nieuwe Mobiliteitsplan. Van drukke kruispunten tot fietspaden, van parkeerdruk tot deelauto’s – het plan zet de lijnen uit voor de komende jaren.
Zelf wordt er gedacht over een voetveer, een extra Zaanbrug en een emmissievrije zone.
Vanavond – donderdag 26 juni – kunnen bewoners tussen 19.00 en 20.30 uur binnenlopen in het gemeentehuis van Wormerland. Daar ligt het nieuwe mobiliteitsplan klaar: je kunt het bekijken, je mening geven of laten uitleggen wat de plannen voor jouw buurt betekenen.
Blijf je liever thuis of heb je geen zin om het hele plan te lezen? De Orkaan heeft het alvast voor je uitgeplozen.
Verkeersveiligheid
Wormerland gaat serieus werk maken van verkeersveiligheid. Een van de grootste ingrepen is op de Zandweg en Dorpsstraat in Wormer: die wegen zijn nu smal en druk, met auto’s, fietsers en geparkeerde auto’s door elkaar. Straks geldt daar dertig kilometer per uur, komen er duidelijke fietsstroken en snelheidsremmers.
Ook de Zuiderweg (Wijdewormer) wordt aangepakt. Dat wordt een fietsvriendelijke straat met rode fietsstroken en lagere snelheid. En om sluipverkeer tegen te gaan, komt er een camera die controleert of je daar in de spits wel mag rijden.
Verder kijkt de gemeente naar zes drukke en soms gevaarlijke plekken in Wormer, zoals bij de Poortwachter, Rigastraat en Spatterstraat. Daar wordt onderzocht wat er beter kan.
In dorpen als Jisp, Spijkerboor en Oost-Knollendam kunnen extra drempels of andere remmende maatregelen komen. En bij scholen wordt gekeken naar veiligere kiss&ride-plekken en betere voorlichting.
Voetveer
Ook fietsen en lopen moeten straks veel aantrekkelijker worden. Dat past bij het zogeheten STOMP-principe, waarbij lopen en fietsen voorrang krijgen op de auto. Op een paar plekken liggen nu nog verouderde, onduidelijke of helemaal geen volwaardige fietspaden, zoals bij de Veerdijk, Spatterstraat en Kemphaanstraat. Daar worden de fietsroutes flink verbeterd of helemaal opnieuw aangelegd.
Ondertussen onderzoekt de gemeente hoe de fietsroutes naar omliggende dorpen als Wormerveer, Krommenie en Zaandijk beter kunnen. Ook wordt gekeken naar ontbrekende verbindingen, bijvoorbeeld van Jisp naar het zuiden (lastig vanwege de natuur) of van Noordeinde naar Wormerveer, misschien via een voetveer over de Zaan.
En dan zijn er nog de grotere fietsroutes, zoals de doorfietsroute naar Amsterdam via de Zuiderweg en de fietsverbinding met Purmerend via de Jisperdijk, die ook worden doorgelicht. Zelfs de Kanaaldijk en Wormerringdijk krijgen misschien een opfrisbeurt.
Voor voetgangers komt er een nieuw voetpad langs de Noordweg in Wormer, en worden ook het oversteken bij Rouenweg – Accra en de bereikbaarheid van de Prins Clausbrug verbeterd. Hoe die laatste twee precies worden aangepakt, is nog niet duidelijk. Er ligt dus al veel vast, maar er moet ook nog het nodige worden uitgezocht.
Nieuwe Zaanbrug
De auto blijft belangrijk, maar Wormerland wil dat we ’m wat minder vaak pakken. Bij nieuwbouw komt er straks minder parkeerruimte – dus niet overal standaard een plek voor elke auto. Als het in bepaalde buurten té druk wordt, kan de gemeente ingrijpen met betaald parkeren of een vergunningensysteem.
Er wordt ook gekeken naar een aparte parkeerplek voor vrachtwagens bij de Noorderweg (Wijdewormer) zodat die niet meer in woonstraten hoeven te staan.
Op de Veerdijk moet het vrachtverkeer slimmer geregeld worden, bijvoorbeeld voor leveringen en afval. En samen met Zaanstad en de provincie wordt onderzocht of er een derde brug over de Zaan bij kan komen, naast de huidige Zaanbrug.
Ambitie
Ambitie is er genoeg. Op het gebied van openbaar vervoer moet het station Wormerveer aantrekkelijker en veiliger worden en moeten nieuwe wijken zoals de Zaanoever goed bereikbaar zijn. De buurtbus blijft gewoon rijden en er komt meer ruimte voor laadpalen en deelvervoer, zoals ov-fietsen en deelauto’s. Ook wil Wormerland aanhaken bij het landelijke doel om in 2030 volledig emissieloos te zijn.
Maar de plannen zijn niet altijd even helder. Waar zo’n emissievrije zone dan precies zou komen, is onduidelijk. En hoeveel laadpalen, OV-fietsen of deelauto’s er daadwerkelijk komen? Dat moet allemaal nog worden uitgewerkt.
Al eerder gaven ruim duizend inwoners via een vragenlijst hun mening, en ook ondernemers, maatschappelijke organisaties en vervoerders dachten mee. Wie nu nog iets wil inbrengen: het mobiliteitsplan ligt tot en met 25 juli ter inzage. Daarna is het aan de gemeenteraad om de knopen door te hakken.
Door Nick Boeske. Info uit het Mobiliteitsplan Wormerland. Foto uit het Orkaan-archief.
Weer een goed verzorgd bericht van de Orkaan.
Wormerland is goed op weg. Als men nog zocht naar een subtitel.
Een heel verhaal waarin je gemakkelijk verdwaalt. Driemaal lezen is geen luxe.
Maar: een fraai totaaloverzicht van welke kant het op zou moeten.
Enkele opmerkingen voor mijn rekening.
Ten eerste mooie woorden over inclusiviteit en andersvaliden. “De infrastructuur moet dan ook zo worden ingericht dat deze toegankelijk is voor iedereen”. (pagina 13) Ik zie helaas geen aandacht voor bestaande belemmeringen als die fijne anti-fietspoortjes. Die zijn onzinnig, want wie goed kan fietsen omzeilt die belemmeringen toch wel en wie dat niet kan, stapt even af.
Dan is een nieuwe fietsverbinding (met brug) tussen Spatterstraat en Aker niet nodig. Zoiets is er al, met het bruggetje tussen Hollander en Schepelplantsoen. Alleen wordt die onmogelijk gemaakt door een fietsverbod, hekken en sluizen.
Ten tweede lijkt het erop dat de gemeente het autoverkeer wil terugdringen (“in balans brengen”) door bij nieuwe woningbouw minimaal parkeren te verzorgen. Ik dacht dat “parkeren op eigen terrein” daarvoor de oplossing was, maar dan kan er denk ik niet zoveel worden gebouwd. En dan moet er (pagina 12) ook nog ruimte zijn voor “verblijven, spelen (kindvriendelijke speelplaatsen), ontmoeten, groen, fietsparkeren”. Dus wordt bij nieuwbouw het alternatief: schaarste, krapte en drukte. Wat ik er van begrijp.
Een derde brug over de Zaan is in het mobiliteitsplan niet gedacht naast de bestaande Zaanbrug, maar vanuit Wormerveer in het verlengde van de Prinses Irene Brigadeweg. Zie tekening 11 op pagina 15.
Een vierde insteek voor de rotonde bij de Poortwachter is een goeie optie voor de wijk en Groen Geel.
Nou dan wordt het tijd dat we het luchtruim gaan gebruiken. Het is 2025, wanneer krijgen we nou eens iets kleins waarmee mensen kunnen vliegen. Een meter of 20 boven de grond ofzo. Ik ben er klaar voor iig. ;)
Ik mag toch hopen dat bewoners aan de andere kant van de Zaanbrug hier ook wat over te zeggen hebben? Voor Wormerveer wordt het dus ook drukker zo. Parkeren is zo bij zo chaos in de Zaanstreek.