Na jarenlang onverbiddelijk twee ‘voorkeursalternatieven’ voor de nieuwe Guisweg-verbinding te hebben gepresenteerd (die ook nog eens sprekend op elkaar leken) werd plots een geheel nieuw (of eigenlijk ‘oud’) alternatief uit de hoge hoed getoverd: gewoon onder het spoor door!
Op donderdag 30 oktober kunnen omwonenden en andere belangstellenden bij de open dag van Project Guisweg kijken hoe dat eruit ziet: Op 30 oktober worden schetsen van het nieuwe/oude plan getoond:
‘Sinds kort is er een mogelijk nieuwe oplossing voor de aanpak van de Guisweg. Hierbij gaat al het verkeer, auto’s, fietsers en voetgangers op dezelfde plek onder het spoor door. De opdrachtgevers van project Guisweg hebben besloten dat dit alternatief ook onderzocht moet worden. Het zal namelijk voor veel minder stikstofneerslag zorgen dan het bestaande alternatief.’
De open dag is op de locatie aan de Wezelstraat 24 in Koog aan de Zaan. Aanmelden is niet nodig, je kan gewoon naar binnen lopen tussen 16.00 uur en de open dag duurt tot 19.00 uur.
Door Piet Bakker.
De trein de hoogte in is veel goedkoper dan een tunnel bouwen.
Herstel als het in een tunnel kan is ook prima.
Wij kregen te horen als klankbordgroep dat het spoor ondergronds niet zou kunnen vanwege het waterpeil. Maar voor het verkeer kan het nu ineens wel? Waarom gaat het spoor niet de lucht in? Dan hoeft enkel het spoor omhoog en kan het kruispunt blijven zoals het is. Scheelt dat ook niet veel stikstof? Of nog beter: het spoor in een tunnel, dan kan er een extra ontsluiting voor Westerkoog komen naar de provincialeweg en kunnen er woningen worden gebouwd. Misschien zelfs een hotel boven het station. En er kan een station komen dat berekend is op een grote toeristenstroom.
Het waterpeil kun je natuurlijk altijd verlagen mits je damwanden toepast.
Het spoor omhoog heeft ook zo zijn nadelen zoals het station, er zullen dan bijvoorbeeldook verhoogde perrons aangebracht moeten worden.
Voor omwonenden zal een verhoogd spoor nauwelijks voor extra overlast zorgen maar dan moet het spoor wel in een soort u worden gelegd waardoor het als een soort geluidscherm functioneerd.
De vraag is alleen of de intercity`s met 120 km/u zonder risico over een verhoogd spoor kunnen razen.
.
Vraag dat even na in Rotterdam en Delft waar ze heel blij zijn dat hun "Luchtspoor" ondergronds is gegaan.
Wel een beetje frappant dat deze oplossing nu wel kan… Zou dit dit ook kunnen bij de Vincent van Goghweg?
Wel weer jammer dat er alleen naar kosten wordt gekeken. Onder de grond zou zoveel handiger zijn. Heb je ook direct extra grond om woningen te realiseren en scheelt omwonenden een hoop geluid
Vang de 2e Kamerleden die daarvoor het budget moeten vaststellen maar alleen hier lawaaien helpt niets. En van de gemeenteraadsleden in Zaanstad moet je helemaal niets verwachten , die vinden bwvs een vermolmde boom op het Haverland belangrijker dan een vergezicht op Zaanstad 2050
Eens. En ja het is een beter plan dan wat er hiervoor lag. Wel bijzonder om te lezen dat dit een oud plan is wat al veel eerder bedacht was
lijkt me een strak plan. Onder het spoor door.
En de op en afrit van de A8 bij Koog aan de Zaan gewoon behouden.
Apart hoor: iedereen die ik hierover sprak is het helemaal met je eens...Simpeler kan het bijna niet! en toch werd dit plan verworpen....
nr 24, is dat het zwembad nog het trainingscentrum?
Onder het spoor door? Kan dat daar wel??? Waarom bij ons in de Westerwatering NIET?????
Deze ellende speelt al vanaf de jaren '80...
Bovendien is dit zo'n beetje het drukste kruispunt in de omtrek.
Omdat ProRail wel belang heeft bij het verwijderen van de overweg van de Guisweg. En in Westerwatering is niets te ruimen dus alles voor rekening van de gemeente. Pas als je genoeg plucheklevers in DenHaag hebt gevangen komt er misschien geld om het hele spul te laten zakken maar je moet opschieten want als dat ding in de Koog er ligt komt er echt geen verdiept spoor meer in de Zaanstreek
omdat Olam/Ofi. eerst niks wilde veranderen en nu wel.
Ga kijken bij Heiloo hoe prachtig de tunnel voor auto en fiets en voetganger geworden is. Licht Luchtig en passend bij de omgeving.
Waarschijnlijk bezit ik na de werkelijke realisatie alleen nog een rolator. 2040 ofzo?
Doe er maar een jaartje of 40 a 50 bij Kees er word alleen maar over geouwehoert en onderzoekbureaus ingeschakeld maar er komt niets uit hun handen
Prima plan! Gewoon de op en afritten van de A8 laten zoals ze zijn en een tunnel a la Thorbeckeweg onder het spoor. Hoe moeilijk kan het zijn?
Het is jammer dat er maar één inloopmoment is. Als je die dag toevallig niet kunt, is er geen alternatief. Waarom is dat? (Vraag aan de organisatie)