Kan kruispunt Stationsstraat-Zaanweg veiliger?

Gister schreef Michel Schermer op Facebook Wormerveer over een ongeluk waarbij een fietser werd aangereden op de kruising Stationsstraat-Zaanweg. Er was schade en de fietser moest per ambulance naar het ziekenhuis

Via Twitter werd meteen gereageerd “Dit is ook het meest onduidelijke/ onoverzichtelijke kruispunt dat ik ken in de omgeving.”

In dit geval was de oorzaak dat de fietser de bocht afsneed, maar Michel Schermer ziet veel fietsers dat doen; hij schrijft ook: “De situatie is al niet ideaal daar.”

En wij zijn het met hem eens, van de Zaanbocht richting Wormer is trouwens ook link en dat geldt ook voor de route vanaf de Stationsstraat richting Zaanbocht.

Op Twitter is te zien dat in 2021 vijf keer een 112-melding voor een ongeval op de Stationsstraat werd gedaan, in 2020 waren er 16 meldingen. Dat wil nog niet zeggen dat die allemaal te maken hebben met aanrijdingen vanwege de onduidelijke verkeerssituatie.

De vraag is dan: hoe zou dat kruispunt dan wel veiliger ingericht kunnen worden?

Deel dit artikel:

19 reacties op Kan kruispunt Stationsstraat-Zaanweg veiliger?

  1. Winnie de Wit schreef:

    Naar mijn idee was de oude situatie vele malen overzichtelijker – en daarmee ook veiliger.
    Sinds de verandering voel ik me altijd onzeker op dit kruispunt.

  2. Jan Betlem schreef:

    Vele gebruikers van dit traject zijn onzeker hoe men hier moet handelen. Ten opzicht van de oude situatie is volgens hen vele malen slechter geworden.

  3. Jos Blomkwist schreef:

    Weer een normaal kruispunt van maken, zonder al die gekke strepen. 50 km weer invoeren, dan kun je met voorrang werken.

    • Winnie de Wit schreef:

      De trend is om binnen steden 30 km te gaan hanteren – naast dat Amsterdam dat wil, is dat er nu al door voor Parijs.
      Het lijkt mij daarom logischer om de verkeerswet zodanig aan te passen, dat je dezelfde regels voor wat betreft voorrang ook invoert bij een snelheid van 30 km.

      • Jaap Meeuwsen schreef:

        Mee eens Winnie, is mij ook nog steeds een raadsel waarom er verschillende regels gelden voor 30 en 50 km.
        Wat is het probleem van een voorrangsweg bij 30 km per uur ?
        Zelfde met wel of geen zebrapaden ???
        Gewoon, zoals zo vaak tegenwoordig, regeltjes om de regeltjes denk ik, degenen die dat allemaal bedenken moeten ook aan het werk gehouden worden maar ondertussen verzuipen we erin.
        De Westzijde, mooi opgeknapt hoor, 30 > 30 advies > 50 > Vincent van Goghweg > dan weer 30 door Koog.
        Hoe makkelijk en overzichtelijk kun je het ( niet ) maken.

  4. Jaap Meeuwsen schreef:

    ” De vraag is dan: hoe zou dat kruispunt dan wel veiliger ingericht kunnen worden? ” ?
    Gewoon weer terug zoals het was, toen was het gewoon een T splitsing, niet meer en niet minder.
    En ja, ook toen moest je uitkijken maar je wist tenminste waar je moest kijken.

  5. Thea van ‘t loo schreef:

    Het is een onoverzichtelijke en daardoor een gevaarlijke kruising ( uit alle richtingen) geworden. Vlak daarbij de Zaanweg met zijn afremmende bouwsel niet uit. Ook dit parcours is erg gevaarlijk met name voor fietsers.

  6. Bert Versteeg schreef:

    Waarom geen verkeerslichten?

  7. Rik Romijn schreef:

    Een rotonde maken met voorrang voor fietsers. En een voordeel is het remt snel verkeer af.

  8. Frans Lijnen schreef:

    Op zich is de kruising niet onoverzichtelijk(er). De doorgang/bocht Stationsstraat-Zaanweg Wormerrichting is voorrangsweg. Dus als je uit de winkelstraat Zaanweg komt verleen je voorrang aan verkeer op dat gedeelte. Wat het lastig maakt is het gedrag van een aantal verkeersdeelnemers. ‘Haast’ heeft daar nogal eens mee te maken (menig automobilist/motorrijder geeft richting Wormer na de oversteek even flink gas!). Ook dat het winkelgedeelte Zaanweg nogal smal is zodat auto’s nogal eens de ruimte innemen waardoor fietsers in het gedrang komen. Sommige fietsers menen ook dat voor hun verkeers- voorrangsregels niet gelden. Als elke verkeersdeelnemer het eens wat rustiger aandoet en elkaar de ruimte geeft hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn.

  9. Fred Blijestein schreef:

    Waarom blijft de bedenker van deze rarigheid anoniem? Hij zou karakter tonen door uitleg te geven over het waarom van deze idiote verkeerssituatie?

  10. Kees Hamster schreef:

    Terug aanpassen naar de oude situatie is mijn mening. Sinds de aanpassing begrijpt niemand meer wie, hoe en wanneer er voorrang heeft. Wie dit bedacht heeft…..? Zeer onveilig!!!

    Neem als voorbeeld het fietspad vanaf de Wandelweg (Station)naar de Zaanweg, aan het einde links afslaan kan bijna niet omdat de auto’s die rechts afslaan de fietsers afsnijden (de fietser moet tenslotte oversteken) Er is geen belijning of andere fietsers ondersteunende toepassing.

  11. Johan Schurink schreef:

    Het had een stuk overzichtelijker geweest als het 30km zone stuk van de Zaanbocht bij de Stationsstraat was afgesloten met een drempel oversteekplaats. Ondertussen zou iedereen al wel gewend moeten zijn dat je voorrang moet verlenen wanneer je uit de richting Wormerveer komt en wilt gaan in de richting Station of Zaanbrug.

  12. H Aartsen schreef:

    Volgens mij is het onlogisch dat verkeer op de Zaanweg voorrang moet verlenen aan verkeer op de Stationsstraat dat op zijn/haar beurt voorrang moet verlenen aan overstekende voetgangers.

  13. J. Waerts schreef:

    Ik heb al twee jaar geleden gemeld bij de Gemeente dat het onoverzichtelijk is bij dit kruispunt. De persoon waar ik het meldde, vertelde dat het een tijdelijke oplossing zou zijn en dat er bekeken werd naar betere oplossingen.
    Er moet zeker eerst een DODE vallen. Ook de strepen en de fietsafbeeldingen op het wegdek kloppen helemaal niet!!

  14. C. Smit schreef:

    Helemaal mee eens. Ik vind het nu veel onoverzichtelijker

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *