Kinderrechten, opvoedcursussen en klimaatvluchtelingen bij Bertrand Russell Tribunaal

“Hebben jullie in de gaten hoe klein Nederland is ten opzichte van de rest van de wereld?” Die vraag van een leerling van A5a speelde eigenlijk door de hele debatdag, het jaarlijkse Bertrand Russell Tribunaal op de gelijknamige havo/vwo-school in Krommenie.

Het thema van deze dag was Mag ik dan bij jou? Het bekende liedje van Claudia de Brey lokte debatten uit die op een of andere manier over ‘schuilen’ gingen. Over mensen en dieren, die moeten schuilen voor oorlog, voor de gevolgen van veranderingen in het klimaat, en natuurlijk, voor elkaar.

Door Marianne Buitenhuis (tekst en foto’s)

Voor elke debatronde waren weer drie deskundigen als inleiders en jury uitgenodigd. De bekende schrijver/radio- en tv-maker Leon Verdonschot zorgde dat de steeds verhittere debatten in goede banen werden geleid.

De eerste ronde ging over kinderrechten. Inleider Teun Nijst maakte de leerlingen stil door een voorbeeld uit zijn praktijk als jeugdzorger te vertellen. Ook de persoonlijke argumenten van de leerlingen waren soms hartverscheurend. “Wat helpt basiskennis van opvoeden tegen mishandeling of seksueel misbruik?”, vroeg Pleuni Vriend uit H4d zich af. Simon Noorland overdreef lekker in zijn ijver de stelling Er moet een verplichte opvoedcursus voor alle aanstaande ouders komen te bestrijden: “Opvoeden is iets persoonlijks. Een verplichting leidt tot Hitlerjugend en Noordkoreaanse toestanden!” Kinderrechter Elvira Devis, voorzitter van de jury, bekende dat ze af en toe schrok van de harteloze argumenten die ze hoorde. ‘Maar ik geef toe dat jullie het wel goed weten te brengen!’

Klimaatvluchtelingen

De warmste 19 april sinds 1901 illustreerde de noodzaak van het breder trekken van het denken over de gevolgen van klimaatverandering. Milieukwesties waren het onderwerp voor 4 en 5vwo aan het einde van de dag. Het verbieden van scooters met verbrandingsmotoren, de noodzaak het aantal vliegkilometers te rantsoeneren en de vraag of klimaatvluchtelingen moeten worden beschouwd als iedere andere vluchteling, kwamen aan bod.

De leerlingen waren geneigd economische aspecten het meest te belichten, wat duurzaam ondernemer Marjolein Helder jammer vond. “Jammer dat het milieu pas op het laatste moment bij het debat werd betrokken,” oordeelde ze streng. Toch had zij grote waardering voor de kwaliteit van het debat, zeker door de redeneringen van de jongste deelnemers, die ook buiten Nederland konden kijken. Die laatste ronde werd Atheneum 4c dan ook als winnaar uitgeroepen.

Marianne Buitenhuis is docente van het BRC.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *