Geen parkeerwachters meer die een overtreding constateren, maar een volautomatische scanauto die foutparkeerders meteen digitaal vastleggen, waarna (ook weer volautomatisch) de boete in de bus valt.

Handig toch? Of niet? De Orkaan kreeg klachten.

Klacht 1: 20 boetes

Een bewoner van de Russische Buurt (met vergunning) kreeg 20 bekeuringen. Tegenover De Orkaan stelt de gemeente dat er bezwaar gemaakt kan worden en zolang het bezwaar loopt, er niet betaald hoeft te worden. Dat de gedupeerde een vergunning heeft, is bekend bij gemeente. Of er meer gevallen zijn wordt onderzocht.

De man met 20 boetes heet Max Verkerk:

“Medio december kreeg ik de eerste bekeuringen. Volgens Parkeerbeheer komt het door een probleem met de scanauto en er zouden nog meer gevallen in Zaanstad zijn. De weken erop bleef ik 2 à 3 bekeuringen per week krijgen. Enveloppen maakte ik trouwens niet meer open. Het liep op tot zo’n 20 keer € 65 en dan komen er nog administratiekosten bij. Inmiddels zijn de bekeuringen vervallen maar ik ben er niet gerust op. De laatste kwam 2 weken geleden.”

Klacht 2: de 1 minuut-boete

Martijn Mulder brengt zijn vrouw en dochter naar de bibliotheek aan de Westzijde.

“ik heb met draaiende motor en mijn gordel om misschien 1 minuut op de parkeerplaats op de Ooievaarstraat tegenover de bibliotheek gestaan zodat mijn vrouw en dochter konden uitstappen. Ondertussen is er een gemeente auto van handhaving met automatische nummerbord scanner voorbij gereden en heeft onze auto gescand met een parkeerboete als gevolg.

Iemand uit laten stappen moet gewoon kunnen. Ik had ook midden op de weg kunnen stoppen, mijn knipperlichten aan kunnen zetten, het overige verkeer blokkeren en rustig de tijd nemen om ze uit te laten stappen.”

Volgens Mulder werkt het systeem niet goed, “bij een parkeerwachter zou dit niet zijn gebeurd”. Zijn rechtsbijstandverzekering biedt geen uitkomst, hij heeft wel bezwaar aangetekend bij Zaanstad maar nog geen reactie gehad.

De reactie van de woordvoerder van wethouder Gerard Slegers (CDA) is dat de ingescande gegevens automatisch gecontroleerd worden aan de hand van het Nationaal Parkeer Register. “Als de boete volgens de inwoner niet terecht is, kan men in bezwaar gaan bij de gemeente en daarbij uitstel van betaling vragen (dan hoeft het bedrag dus niet eerst betaald te worden).”

Hoe het zit met 1-minuut-parkeren (klacht 2) werd niet duidelijk. Dat wordt nog uitgezocht.

Ook onterechte een volautomatische boete gehad? Meld het ons.