Eigenlijk hebben ProRail, Vervoerregio Amsterdam, Rijkswaterstaat, het Ministerie van I&W, Provincie en Zaanstad al gekozen: de spoorovergang bij de Guisweg verdwijnt, er komt daar een fietstunnel maar auto’s moeten door een nieuwe tunnel onder het spoor naast de A8.

In een ultieme poging ook het alternatief van een ‘verdiept’ spoor weer op de agenda te krijgen, proberen LZ, DZ, ROSA en VVD € 150.000 vrij te maken voor onderzoek naar deze mogelijkheid.

Een motie om dat te onderzoeken werd ruim een jaar geleden al met een ruime meerderheid aangenomen in de raad van Zaanstad. Ook vroeg de raad in april 2021 om een second opinion over het project Guisweg “met als doel de kosten voor het verdiept spoor nogmaals kritisch af te wegen tegen de kosten voor een autotunnel.” Ze verwezen daarbij naar een plan van Hart voor Stad waarin een soortgelijk project in Almelo werd genoemd. Een verdiept spoor zou het ook mogelijk maken een derde ontsluiting voor Westerwatering te realiseren.

Maar ondertussen dendert de locomotief van de Vervoersregio door, daar is het verdiepte spoor allang afgeschoten, vooral door ProRail die dat te duur vindt. Er kan nu ‘gekozen’ worden tussen een autotunnel en een autotunnel.

Hoogfrequent treinverkeer

In september 2018 sprak wethouder Slegers klare taal: “geen extra treinen Zaanlijn zonder tunnel Guisweg”. Die tunnel komt er zeker niet. Maar Zaanstad heeft in feite de NS/ProRail in haar greep, die hebben Zaanstad nodig om hoogfrequent treinverkeer op het traject in te voeren.

Een lichte (en goedkope) ‘maatschappelijke kosten-baten’-analyse kost € 150.000 en daarvoor moet Zaanstad (en niet ProRail of de Vervoersregio) dus geld vrij maken.

In de planvorming wordt aangestuurd (ook door Zaanstad) op een autotunnel, en het afschieten van dat plan zou op grote vertraging neerkomen (voor de plannen van de NS).

De motie om het geld beschikbaar te stellen, wordt op 23 december in de raad besproken, ze is ingediend door Lokaal Zaans (Marianne de Boer), DZ (Jos Kerkhoven), ROSA (Hans Kuyper) en de VVD (Tjeerd Rienstra).