Op 3 mei meerde riviercruiseschip Lisabelle af aan de Havenstraat in Zaandam. Het schip wordt gebruikt voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. De groep die tot 1 mei bij Taets is opgevangen gaat hier ook naartoe.

Over een week of twee zal er een tweede schip, de MS Cezanne, naast de Lisabelle komen. Het duurt volgens de gemeente ‘nog een paar dagen’ voordat de eerste vluchtelingen hun intrek op de boot zullen nemen.

De twee schepen komen naast elkaar te liggen en niet op twee verschillende plekken achter elkaar aan de Havenstraat. Daardoor blijft die tweede plek voor de binnenvaart beschikbaar. De schippersbond is hiermee akkoord. Er zijn aan de Havenstraat nu nog twee plekken voor de binnenvaart.

Om de aan- en afvoer van passagiers van het tweede schip goed te laten verlopen wordt er een extra loopbrug naar de wal aangelegd. De kleine bootjes langs de kant tussen de loopbruggen moeten weg. Er is geen alternatieve ligplaats voor deze bootjes.

‘Tijdelijke opvang’

De groep van Taets – vooral volwassenen tussen de 20-40 jaar, naast kinderen en jeugdigen – verhuist naar de boten. De kinderen gaan naar school. Veel volwassenen hebben aangegeven te willen werken. De vluchtelingen willen ook graag met de buurt samenwerken.

Er is wel gezocht naar andere locaties, maar daar was het vaak niet mogelijk de voorzieningen op korte termijn aan te leggen. Zaanstad noemt als voorbeeld walstroom (maar vooralsnog gebruiken de schepen een eigen generator). De Zaan is meestal te smal voor twee boten naast elkaar aldus Zaanstad (in het eerste plan was sprake van twee boten achter elkaar). Het tussentijds verplaatsen van de boten is geen optie, ze blijven dus aan de Havenstraat. De tijdelijke opvang is voor een jaar met uitloop van maximaal een half jaar. De schepen zijn alleen voor opvang van Oekraïense vluchtelingen.

Er wordt wel gezocht naar oplossingen op de langere termijn:

“De gemeente heeft tientallen locaties in beeld en zijn druk bezig met het onderzoeken van de mogelijkheden. Deze locaties zijn niet direct beschikbaar, maar meer oplossingen voor de middellange termijn. Vaak zijn er extra vergunningen nodig en goede financiële afspraken met de eigenaren van dergelijke locaties.”

Afvalcontainer en fietsenrekken

Voor de stroomvoorziening wordt een diesel-generator op het achterste schip gebruikt. Deze generator is extra geïsoleerd volgens de gemeente, het geluidsniveau “is te vergelijken met de helft van het geluid van een stofzuiger”. De generator heeft een schoorsteen die 6 meter boven het maaiveld uitsteekt. De gemeente onderzoekt de mogelijkheden voor walstroom.

Op de groenstrook komt een extra bovengrondse afvalcontainer. Ook komen er fietsenrekken.

Aan de waterkant worden twee parkeerplaatsen gereserveerd als calamiteitenplaats, bijvoorbeeld voor ambulance/brandweer. Het personeel van de schepen parkeert volgens Zaanstad op het Hembrugterrein.

Bekijk ook onze reportage over de aankomst van de boten, met veel foto’s van het interieur en interviews met de staf.

Foto’s boven en onder: Fred Wolf

Aanleg extra loopbrug