Hoe bereikbaar is Zaanstad? Zijn Coentunnel, Hempont en Zaanlijn de enige opties?

Waarom niet meer en snellere ponten, een metro naar Amsterdam, een snelfietspad naar Noord, een brug over het Noordzeekanaal? En waarom geen tunnel onder de Guisweg?

Wethouder Addy Verschuren riep op tijdens een recente MAAK-bijeenkomst tot “lef en ambitie” maar waarschuwde dat het “veel geld” kostte, “maar het is urgent, het moet gewoon.”

Fietsroutes
Er zouden meer treinen, hoogwaardige busverbindingen en recreatieve fietsroutes moeten komen, maar ook de verbindingen over het Noordzeekanaal en de spoorwegovergang Guisweg moeten worden aangepakt. Als Zaanstad 10.000 of 20.000 nieuwe woningen gaat bouwen, neemt de druk op het verkeersnet alleen maar toe.

Hoe zou dat eruit moeten zien? In een presentatie op de MAAK-website is een voorproefje te zien. We hebben de huidige situatie en de toekomstdroom in onderstaande slideshow gezet. Klik op de pijl rechts om naar de toekomst te reizen, en op de pijl links om weer terug te gaan. Wat zien we?

  • Groene stippellijn: Busbrug De Vlinder
  • Rode stippellijn: Zuidelijke Randweg
  • Rode stippel cirkels: Busbrug De Binding open buiten de spits EN aanpak/verbetering Prins Bernhardplein
  • Zwarte bloklijn: Fietssnelpad Zaandam – Amsterdam
  • Rode dikke lijn: Tweede Coentunnel
  • Blauwe stippellijn A7: spitstroken tussen Purmerend-Zuid en knooppunt Zaandam
  • Blauwe dikke lijn door water (feitelijk dunne lijn) Zaanboot Amsterdam – Hembrugterrein – Zaantheater (in de zomermaanden, nu ook voor het eerst deze winter)

In de pijplijn (wordt komende jaren gerealiseerd):

  • Oranje en paarse lijn door Amsterdam-Noord en Zaandam: ZaanIJtangent (2 hoogwaardige busverbindingen tussen Amsterdam-Noord en Zaandam (station Zaandam en Zaanse Schans/mogelijk Koog Zaandijk)
  • Groene geblokte lijn: Dam tot Dam fietspad (recreatief fietspad tussen Dam Amsterdam en Dam Zaandam)
  • Oranje lijn spoor: Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) – van 4 x per uur naar 6 keer per uur
[slideshow_deploy id=’16062′]

 

Lange termijn opties:

  • Blauwe dikke lijn door water: snellere en frequentere bootverbinding Amsterdam – Zaandam (via NDSM) (hele jaar door, vaker, sneller)
  • Paarse stippellijn: extra vaste oeververbinding met Amsterdam (brug c.q. tunnel)

(Met dank aan de afdeling communicatie van de gemeente Zaanstad over de uitleg bij de verschillende lijnen.)