Van de titel ‘Scope document CAH’ krijgen wij het niet warm (en ook niet koud). En ook de ondertitel ‘Het Multimodale Mobiliteitspakket Corridor Amsterdam-Hoorn’ wist ons niet te boeien. En toen we ‘ontsnipperingsopgaven’ en ‘inprikkers’ lazen, waren we bijna afgehaakt.

Maar de inhoud zelf was wel behoorlijk spannend: verkeersplannen over de verbinding tussen Hoorn, Purmerend, Zaandam, Oostzaan en Amsterdam.

De bouwplannen voor zover ze de Zaanstreek betreffen (ook bij Purmerend en Hoorn komen aanpassingen) gaan voor een belangrijk deel over het autoverkeer.

De twee ongebruikte rijstroken in de Coentunnel gaan gebruikt worden, misschien alleen in de spits. De A8 tussen knooppunt Zaandam en knooppunt Coenplein wordt over de volledige lengte voorzien van 5 rijstroken. Het BP-station ligt in de weg en moet verdwijnen of verplaatst worden.

Verbindingswegen tussen A7 Purmerend en A8 Amsterdam (1) en tussen A8 Amsterdam en A7 Purmerend (2) bij Knooppunt Zaandam krijgen ‘extra capaciteit’ (ze worden verbreed). Verhaal gaat door onder kaartje.

Tussen knooppunt Zaandam en de aansluiting Purmerend-Zuid wordt de A7 voorzien van een volwaardige 3de rijstrook inclusief vluchtstrook, de huidige spitsstrook wordt opgeheven.

Voor de A7 in Zaandam is er een ‘afbouwplan’: “De A7 wordt vanaf het Prins Bernhardplein tot aan de eigendoms- en beheergrens van Rijkswaterstaat (nabij het benzineverkooppunt) afgewaardeerd tot stadsweg.” Dat gebeurt omdat in Kogerveld en op het Oostzijderpark woningbouw moet komen en een snelweg door of langs het gebied niet past. In 2023 moet die ‘afwaardering’ beginnen. In 2025 moet het klaar zijn.

Ook de AVANT-studie (tunnel in Thorbeckeweg) en de Guiswegtunnel maken onderdeel uit van de corridor-studie.

Fiets en trein

De fietsroute tussen Purmerend en Zaanstad krijgt een ‘upgrade’ tot op het niveau van een metropolitane (snel)fietsroute. Het tracé loopt vanuit Purmerend over de oude Provincialeweg via de Munnikdijkweg en de Zuiderweg naar Zaanstad. (Dit is nu ook al de fietsroute naar Purmerend.) In Zaanstad komen er ‘inprikkers’ langs de N515 richting Zaanse Schans en de andere naar Zaandam.

Er is onderzoek gedaan naar een extra stop in Zaandam van de intercity tussen Amsterdam en Hoorn en naar extra sprinters op dit traject, maar helaas: “Al deze voorstellen zijn nog niet zodanig uitontwikkeld, dat ze als concrete maatregelen kunnen worden opgenomen.’

Vanavond zijn al die plannen te bekijken (inclusief toelichting) in het Inntel-hotel in Zaandam, vanaf 19.00 uur.