De nieuwe ‘complexe’ stalling voor 2800 fietsen die eind november werd aangekondigd, moet komen op de locatie Figaro naast het station Zaandam, op de plek waar ooit het Cultuurcluster was gepland.

De stalling moet de vervanging worden voor de huidige ’tijdelijke’ stalling aan het Noordschebos en de fietsenstalling aan de Korte Rozengracht.

De stalling met 2800 plekken komt uit de afspraken die gemaakt zijn in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) tussen het Rijk en de verschillende regio’s.

Een stalling voor 2800 fietsen zou de grootste in Zaanstad worden, het Fietsenpakhuis in de Vinkenstraat kan 700 fietsen hebben, de nieuwe Droogschuur aan de westkant van het station heeft een capaciteit van 1350 die uitgebreid kan worden naar 1800. Maar het kan wel, volgens Steven Brunsmann van Nunc, de architecten die verantwoordelijk waren voor beide andere stallingen:

“Ook in het Cultuurcluster was een grote stalling gepland, die zou meerdere verdiepingen moeten beslaan. Het zou dus vier keer zo groot worden als het huidige Fietsenpakhuis aan de Vinkenstraat, als je efficiënt bouwt, moet dat lukken.”

Cultuurcluster

De stalling van het Cultuurcluster voorzag zelfs in 3100 plaatsen op twee lagen, zowel op het niveau van het Stadhuisplein (afbeelding boven) als op het niveau van het maaiveld (fietspad). Daarvan waren er 2700 openbaar (inclusief de NS-stalling) en 400 voor personeel van de gemeente (inclusief 100 voor ‘grote’ maten en oplaadpunten voor elektrische fietsen).

NS en ProRail eisen dat fietsenstallingen binnen een cirkel van 150 meter van de ingang van het station liggen.

Op de locatie Figaro is een appartementencomplex gepland met 70 woningen. Ook zijn er plannen om daar een veel hogere (100 meter) woontoren te bouwen.

Noordse Bosch

Op het Noordse Bosch komen 130 woningen. Die plek is nu in gebruik voor taxiparkeerplaatsen, P&R plaatsen, openbare fietsparkeerplaatsen, de NS fietsenstalling en de gemeentelijke fietsenstalling.

Noordse Bosch was één van de 16 snelle projecten waarvan de bouw uiterlijk in 2020 zou starten. Inmiddels is start bouw doorgeschoven naar 2024. Dat komt omdat de voorzieningen (fietsenstalling, taxi’s, P&R) pas verplaatst kunnen worden als er gebouwd wordt op de Figaro-locatie.

Aan de Korte Rozengracht waar nu ook een stalling is, moet woontoren De Catharina verrijzen.