Mensen vragen mij regelmatig:
‘Merel, hoe komt het toch dat jij er altijd zo fris uit blijft zien tijdens het sporten?’
Ook sprak ik laatst op een netwerkbijeenkomst een ondernemer over zakendoendingetjes. Hij was zoekende en vroeg me:
‘Merel, hoe kan het dat jij altijd de per-fec-te balans vindt tussen sociale creativiteit en zakelijkheid?’

Mooi, man! Ik heb het ‘Mensen vragen mij-model’ ontdekt! Lekker schrijven, oreren en beweren wat niemand kan controleren! Kind kan de was doen! Gebruik je fantasie! Het enige dat je hoeft te doen is bedenken wat je zou wensen dat anderen aan je vragen.

(Als je liever luistert dan leest, dan kan je hier of onder het stuk terecht).

Je kan fictieve mensen, fictieve woorden in de mond leggen als opmaat naar een letterbrij die jou – ja, jou! – als grote alwetende positioneert. Knappe jongen m/v die ontdekt dat een gesprek nooit heeft plaatsgevonden en lezers kunnen onder de indruk van zoveel adoratie bedenken dat ze jou als ZZP-coach willen inhuren als expert!

De voorbeelden hierboven zijn misschien al genoeg om mijn punt te maken, maar om eerlijk te zijn – en dan ben ik dus nu heel even eerlijk – ik kom op stoom!

Laatst werd ik namelijk in de rij van de kassa van de AH aangeklampt door een knappe jongeman die wees naar het pak toiletpapier op de band: ‘Mevrouw Kan, ik had nooit kunnen bedenken dat U dat nodig zou hebben! Mooie vrouwen poepen niet!’ Een dame achter hem wees verbaasd naar de pot pindakaas: ‘Huh? Geen kaviaar?! Merel, je bent zo gewoon gebleven!’ Waarop een oude man die achterin de rij had gestaan, naar voren schuifelde. Hij stond erop dat hij voor mijn boodschappen mocht betalen: ‘U geeft ons allen zoveel, dit is wel het minste dat ik kan doen.’

Mmmmm… ik kan hier aan gewend raken! In je hoofd kan alles, en eenmaal gedeeld via sociale media is het echt.

Wat ook een mooie vorm is om je diensten, in alle bescheidenheid, onder de aandacht te brengen is het dankbare-model. dat gaat zo. Je post: ‘Heerlijk is dat boeken signeren, inpakken en versturen. Blij dat ik weer een hoop mensen gelukkig kan maken!’ Of: ‘Wat fijn dat ik in zijn laatste levensfase nog net wat van mijn levenslessen met hem kon delen! Mijn wijsheid neemt hij mee in zijn graf.’

Een foto van een bos bloemen of een taart (niet moeilijk doen, gewoon even googelen op ’taart’ of ‘mooi boeket’) met daarbij de tekst: ‘Dankbare klanten geven me de energie om altijd dat stukje extra van mezelf te geven’, doet het ook goed! Daarbij zijn de hashtags #dankbaar #bloos en #trots zijn multi-inzetbaar mooi en altijd op z’n plaats.

De voorbeelden, geloof het of niet, komen deels van echte (Zaanse) mensen.

Hen wens ik toe dat ze binnenkort hun fictieve zelf tegenkomen die vraagt: ‘Wie hou ik in godsnaam voor de gek?’

Of ze dat zullen delen, waag ik te betwijfelen, maar daar gaat het niet om.