Beste Tchong en Joost, 

Wij kennen elkaar niet, maar ik las jullie voornamen op de website:

“Wij zijn Tchong Woe en Joost van Os, samen goed voor meer dan 40 jaar ervaring in de makelaardij. Persoonlijke dienstverlening is ons motto.” 

Jullie namen, de jaren ervaring en een motto. Dat is het. Mannen van weinig woorden. 

Jullie zitten in Amsterdam, de grote stad en ik, dorpeling, had nog nooit van het kantoor gehoord. Totdat Orkaan-lezeres Corine Staat ons wees op jullie woningaanbod in Zaandam. 

Aan het Hanenpad bieden jullie een appartement aan: “Let op, unieke kans!” En hoewel ik betwijfel of jullie het zo bedoelen vind ik die tekst passend. ‘Let op’ (oppassen!), ‘uniek’ (zeldzaam onooglijk), ‘kans!’ (op schimmelinfecties). 

Verder valt onder meer te lezen dat het ‘nog naar eigen wens en smaak af te werken’ is (betekent: bouwval), en ‘de woning is eventueel nog verder te verduurzamen’ (betekent: energielabel G). Daar schrik ik niet van, dat is het gebruikelijke makelaarsgewauwel. 

Waarom ik besloot jullie te schrijven is de volgende passage: 

‘Nabij Amsterdam bevindt zich het gezellige dorp Zaandam, dit dorp heeft een ruime diversiteit aan winkels, horeca, uitgaansgelegenheden en vele sport- en recreatieverenigingen.’ 

De tekst klopt niet. 

Omdat informatie doorgaans beter blijft hangen als je zelf onderzoek doet, zal ik niet vertellen wat er dan aan schort. Wel help ik jullie graag – noem het ‘persoonlijke dienstverlening’ – op weg. Volg deze link. 

Een goede groet van Merel Kan