Op Schiphol en Amsterdam Centraal worden toeristen aangesproken door hosts in IAmsterdam-windjassen:

‘Nein, die Wälle sind nicht cool, gehen Sie gemütlich zum die Region!’, en ‘The Rijksmuseum is boring, it happens in Zaanstad!’ of ‘La petite maison du tsar Peter est plus belle que la maison d’Anne Frank!’

De hosts (studenten Vrijetijdskunde of Leisure Management) klampen zich vast aan Chinezen, Duitsers, Russen… eigenlijk aan iedereen die zich zonder bakfiets of knotje/baard, maar met fototoestel of rolkoffer in hun buurt begeeft.

Alles wordt uit de kast getrokken om de gasten van buiten te weren uit het op barsten staande centrum van Amsterdam. ‘Ga een deurtje verder, mensen, wij smeken het u!’

Dat deurtje verder staat wagenwijd open, want ZNSTD heeft haar inwoners inmiddels getrakteerd op een gratis workshop ‘Toeristische Arrangementontwikkeling’, gegeven door de niet gratis mensen van Amsterdam Marketing. Zij deelden ‘heel graag’ hun kennis met ons.

Natuurlijk zijn toeristen welkom (in niet al te grote getalen) om van onze mooie streek te genieten. Maar, geld pompen in marketingacties om ze te lokken, terwijl er in Amsterdam mensen worden ingehuurd om ze onze richting op te jagen, is een beetje teveel van het goede.

Intussen baggeren drommen toeristen door The ZNSTD Dungeon, zoals het zompige NS-tunneltje op Station Zaandijk Zaanse Schans in de volksmond heet. Geen reclame. Er zou iets gered kunnen worden door de hosts te trakteren op de workshop ‘Bezem in de hand, poten in de modder’, maar ik ga het niet voorstellen want dan wordt het hier veel te druk.

PS de toeristen die ik vanmorgen sprak, lijken niet gebukt te gaan onder de barre tocht door het gruweltunneltje. Spontaan sprongen ze voor de camera om Zaandam te promoten: