Merel Kan: Klem

merel kan klem

‘Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld.’

Dat burgemeester Hamming zich juist op dit gelijkheidsbeginsel beroept bij het invoeren van de wielklem voor wanbetalers en buitenlanders is een staaltje omdenken voor gevorderden.

Regenbooggemeente Zaanstad heeft het beginsel hoog in het vaandel staan, maar je moet dus niet fout parkeren binnen onze grenzen.

Een wielklem. Onze middeleeuwse voorouders maken een diepe buiging als ze het martelwerktuig voor de auto en de geest zouden zien. En ooit was ik de sigaar…

Amsterdam 1996. Een grote klodder spuug druipt langzaam naar beneden en de man voor me in de rij maakt zich op voor een tweede lading. Zinloos, want het kogelvrijeglas in het kantoortje dichtbij het Rembrandtplein is ertegen bestand, en de twee ambtenaren die erachter zitten blijven onverstoorbaar hun werk uitvoeren.

Liefst kwat ik mee, want de twee zijn onderdeel van het apparaat dat m’n Snotje heeft gegijzeld. Tegen losgeld dat hoger is dan haar dagwaarde, zal de knalgele wielklem van mijn auto worden verwijderd.

Snotje is de lichtgroene twaalfjaaroude Subaru Mini Jumbo die ik deel met mijn zus in lief en leed. In de praktijk komt het erop neer dat mijn zus garant staat voor het lief, en ik voor het leed.

Het keurige interieur is te danken aan m’n zus, het gehavende exterieur komt van mij. Al meld ik hier graag dat ik, na een aanrijding waarbij de rechtervoordeur gedeukt werd, een perfect passend exemplaar vond op de autosloop bij Halfweg. Dat het om een blauw portier ging, zorgt er alleen maar voor dat Snotje meer karakter heeft. Daarbij is overspuiten in groen te duur.

De kidnapping is wettelijk gerechtvaardigd omdat mijn rechterachterwiel, op de Kloveniersvoorburgwal, volledig over de lijn van een parkeerplek achter me staat. Daarvoor heb ik natuurlijk een hoop goede redenen, die allen afketsen op het kogelvrije glas van de afgestompte handhavers.

Zwaar gefrustreerd, met een hart vol moordplannen betaal ik een onwaarschijnlijk hoog bedrag, waarna ik nog drie uur moet wachten voordat de klem verwijderd wordt. Het is na 23:00 uur als ik naar huis rijd, en dan heb ik nog geluk dat Snot niet weggesleept was.

Amsterdam kwam in 2009 tot inkeer, maar voerde hem (m/m) in 2015 weer in voor wanbetalers en toeristen.

Burgemeester Hamming vindt dat wel een geinig idee en doet er zelfs nog een schepje bovenop. Waar Amsterdam toeristen eerst twee keer waarschuwt, word je aan de Zaan direct klemgezet. Als de auto na 24 uur wordt weggesleept mag je hem ophalen voor het onvriendelijke bedrag van €432,79 (exclusief 1 uur zonetarief parkeergeld) *.

De agressie die de klem oproept, de buitensporig hoge kosten voor de ‘dader’, de parkeerplekken die veel langer bezet blijven, de frustratie… zo ga je niet met je inwoners om, laat staan met je gasten. In combinatie met de hoogste toeristenbelasting van Nederland zou ik me twee keer achter de oren krabben voordat ik Zaanstad aan doe als toerist. Of zal dat juist de bedoeling zijn?

*Handig: toeristen kunnen zich over de wielklem laten informeren via het Zaanstadjournaal(?)

6 Reacties op Merel Kan: Klem

  1. Ernst Debets says:

    Logisch dat Zaanstad het de toeristen ( en dan met name die zich per auto verplaatsen) moeilijk maakt. De druk van het toerisme neemt toe zodat er maatregelen nodig zijn. Amsterdam ziet daarbij het Noordzeekanaal als schutting waarover je overtollige toeristen kunt gooien zodat de overlast naar de buurgemeenten verplaatst wordt. Deze proberen op hun beurt de boel in goede banen te leiden met dit soort maatregelen. In mijn ogen symptoombestrijding. Zolang er weinig gedaan wordt om toeristen geld uit te laten geven dat in de Zaanse economie stroomt, blijven dit soort regulerende maatregelen kennelijk nodig.

    • Merel Kan says:

      Zaanstad betaalt zich scheel aan citymarketing om ons ‘op de kaart te zetten’, en heft daarnaast de hoogste toeristenbelasting van Nederland. Belasting die in veel gevallen niet geïnd (denk aan AirBnB’s) wordt, en waarvan bijvoorbeeld kampers verschoond blijven.
      De casus van de wielklem zoals die wordt voorgespiegeld rammelt. Het zou 101.447,- opleveren, maar daarbij wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met mensen die hun auto dan maar afschrijven (dat was voor mij ook economisch gezien handiger geweest met mijn Subaru Mini Jumbo). Wie betaalt dan voor afvoeren en sloop?
      Een straf van meer dan 400 euro voor foutparkeren, de tijd die je eraan kwijt bent en de intense frustratie, staan niet in verhouding tot het vergrijp en ‘de opbrengst’.
      Irgendwie klappt es nicht, ben ik geneigd op z’n mooi Zaans te denken.

  2. Aad Möntemann says:

    De wijze waarop Zaanstad het betalen van parkeerboetes door buitenlandse bezoekers gaat forceren, valt wel wat op af te dingen.
    Probleem zit echter bij de landen van herkomst van die bezoekers. Die wisselen kennelijk geen kenteken-informatie uit met Nederland waar wij (braafste kind van de klas) dat wel doen. De enkele bekeuring die ik in buitenland kreeg, kwam keurig thuis op de mat. Niet betalen zeg je? Dan heb je een probleem wanneer je in het betreffende land terugkomt met een kenteken-signalering.

  3. Bart Prins says:

    Ik zou wel eens willen weten hoeveel boetes nu niet geïnd kunnen worden door Zaanstad. Wanneer Zaankanters hun boetes moeten betalen, en bestuurders van een auto met buitenlands kenteken niet zodra ze er geen zin in hebben, dat kan natuurlijk ook niet.

Leave a Reply to Bart Prins Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>