Mijn oudste zus Josefien werd een maandje geleden in het NHD als centerfold met een nietje in haar buik tentoongesteld in de rubriek ‘Markant’.

De schrijver van het vrij lange stuk verklaarde haar nog net niet heilig en noemde haar ‘De brenger van plezier’.

Het bracht mijn middelste zus en mij ertoe herinneringen op te halen aan Josefiens pubertijd. Aan de keer dat ze mijn oogkas brak met een blok zeep*, aan de manier waarop ze via het platte dak het huis uitbrak om tot diep in de nacht in het gekraakte Le Basin in de ziekenhuistuin te hangen, en aan de ziekmeldingen bij de pianojuf terwijl ze aan de bar zat van café De Ruif…

Ik zou wel even door kunnen tikken, maar ik hou nog wat kruit droog omdat ze ook wat munitie heeft als het om mij gaat.

Gisteren zag ik via de Facebookpagina van Ondernemersvereniging Krommenie een foto van een schoolbord met daarop een handschrift dat ik ken uit duizenden. Het was het handschrift dat de pianolerares zal herkennen van de ziekmeldingsbriefjes van ‘mijn ouders’. Het handschrift van Josefien.

 ‘Welkom Sint, koop in onze winkels die uw intocht sponsoren en de feestverlichting betalen!’

Een simpele oproep van een winkelier uit een dorp in de Zaanstreek. Maar achter die ene zin zit een wereld van belang en het maakte me blij dat mijn grote zus de moeite had genomen hem op te krijten en op straat te zetten.

Natuurlijk heeft internetshoppen voordelen. Maar je kan op je vingers natellen dat het geld dat je online besteedt doorgaans niet in onze regio terecht komt. Dat zou je kunnen zien als onstuitbare vooruitgang, maar op De Orkaan publiceren we regelmatig over winkels die na jaren de handdoek in de ring gooien. Steevast wordt er met verdriet en spijt gereageerd omdat het winkelaanbod verschraalt en er alweer zo’n leuke speciaalzaak verdwijnt.

Winkels vertegenwoordigen niet alleen economische kracht binnen de regio, ze brengen ook sociale samenhang en contact. ‘Funshoppen’ verliest een hoop fun als er geen shops meer zijn, of als alleen de grote ketens blijven staan. De sponsoring van lokale verenigingen, kerstmarkten, Sinterklaasintochten, paasfeesten, en feestverlichting komt doorgaans niet van bol.com, Zalando, Amazon of Coolblue.

‘Online’ heeft de naam goedkoper te zijn, en soms – lang niet altijd – is dat het geval. Maar ten koste van wat gaat het? Wat winnen we en wat verliezen we ermee? Worden we er als maatschappij beter van als we een wagentje van TNT of Post NL op pad sturen terwijl je met liefde wordt geholpen bij de winkel om de hoek?

 ‘Welkom Sint, koop in onze winkels die uw intocht sponsoren en de feestverlichting betalen!’

‘De brenger van plezier’ heeft het prima verwoord. En binnenkort jas ik zelf een keer een nietje door haar navel.

*Ze maakte het goed door me te verwennen met een – ongetwijfeld – lokaal gekocht knuffelhondje