Kinderboekenmarkt, Monet in Zaandam, Good Vibes, Grachtenfestival, Uitmarkt, Art Zaanstad… daar kan je lekker naartoe met de familie en de buren… 

Maar wie denkt dat evenementen voor inwoners van Zaanstad worden georganiseerd, heeft het mis. Dat mag natuurlijk wel, maar het is vooral bedoeld voor niet-Zaankanters, de groep die nog niet overtuigd is van al het prachtige dat onze streek te bieden heeft.

De eerste zin van het beleidsplan ‘Succesvolle aanpak voor de evenementen in Zaanstad’ laat weinig te raden over:

“Evenementen verhogen de zichtbaarheid van de stad.”

Geen speld tussen te krijgen, maar laat even doordringen wat hier staat.

Evenementen in Zaanstad zijn er niet zomaar voor de leuk of de sociale coherentie, de saamhorigheid, het vermaak of het welbevinden. Nee. Het heeft een hoger doel: we moeten zichtbaar zijn.

Voor alle duidelijkheid: evenementen in Zaanstad worden niet georganiseerd door de gemeente. Meestal zijn (waren?) het vrijwilligers met hart voor de stad, voor een dorp, een wijk, een straat, een vereniging of club, die zich het vuur uit de sloffen lopen om een feest te organiseren waar je met elkaar van kan genieten.

Nu heeft Zaanstad geïnvesteerd in professionele mensen die tot de slotsom zijn gekomen dat “grote evenementen” zijn wat Zaanstad nodig heeft. Om zich te profileren en omdat het “bovendien meer bezoekers kan trekken van buiten de stad en de regio”. De subsidies – geld dat ’t volk bijeenbrengt – worden voortaan tactisch verdeeld onder de evenementen die het imago van de stad bij “Nederlandse en buitenlandse bezoekers versterken”.

Zaanse evenementen zijn verworden tot marketingtool. En de vrijwilligers die in al hun liefdevolle onnozelheid denken een feestje te bouwen voor hun omgeving zijn stiekem marketingmedewerkers van poppenspeler Zaanstad.

Plan serré du Zaan

Om ook een stukje van de poet te kunnen pakken bescheiden bijdrage te kunnen leveren, doen we vanuit De Orkaan een subsidieaanvraag:

Beste heren en één vrouw van de adviescommissie evenementen,

Hierbij dienen we een strak plan in om ZNSTD nog beter op de kaart te zetten. Dat wil zeggen, alleen het gedeelte van ZNSTD dat geen Assendelft, Westknollendam, Krommenie of Westzaan is, want zij liggen natuurlijk niet in een van de geoormerkte hotspots waar de subsidie heen mag (dikke vette pech voor hen, hahaha). Ons idee is nog niet helemaal uitgewerkt, maar dat was De Winterschans ook niet, nietwaar?

We weten dat u, als commissie, “Iets met de Zaanse industrie” belangrijk vindt. Dat vinden wij ook! Experimentjes met stoffen als lood, barium, asbest en benzeen, zullen dus, hand in hand met workshops kogels en andere munitie maken, rijk vertegenwoordigd zijn in onze experiëncemarket langs de Zaanboulevard.

Elke vrijwilliger zal in Oud-Zaans kostuum uit 1630, met zijn m/v neus gedoopt in pure chocolade – voor de authentieke cacaobeleving – elk kwartier een Zaanse klompendans uitvoeren op een muzikale bewerking van House for Sale. Hiermee trekken we het verleden op chique wijze het heden in en… we genereren ook nog een hoop mediawaarde!

Media! Het woord komt zestien keer voor in uw beleidsplan! En landelijke media-aandacht is daarbij de heilige graal! Dat komt helemaal goed in ons plan, meneertjes, mevrouwtje! Als professionals beseffen we – helaas – dat er tijdens onze ambachtelijke workshops slachtoffers zullen vallen. Bezoekers zijn gedoemd een vinger te verliezen tijdens het Oud-Zaanse bliksnijden en wellicht raken er mensen onwel na het proeven van onze industriële creosootolie. In drie woorden: ver! schrik! kelijk!
De landelijke, en misschien zelfs de internationale (!), pers zal dit echter niet links laten liggen…

Duurzaamheid! Wij zijn dol op alles met duurzaam, als het maar subsidie oplevert. Daar zijn we heel eerlijk in, en dat zouden meer Zaanse partijen moeten doen, hahaha. We hebben voor ons evenement alvast – in de uitverkoop! – een twintigtal Amsterdamse bierfietsen gekocht. We laten ze – puur op ambachtelijke menskracht – rondrijden met op de tap Zaanse likeuren, en we hebben achterop een schandpaal gemonteerd. Daarin klemmen we iedereen die vraagtekens zet bij het evenementenbeleid, want zij willen toch niet vooruit en hebben geen gevoel voor geschiedenis. Toeristen mogen gratis klompen naar hen gooien (fotomomentjes!).

Voorts willen we nog graag – voor de punten – de termen Wormerveer/Zaanbocht, Zaanse Schans, Zaandam Centrum, Hembrugterrein, Amsterdam, samenhang, LINDA, Dam tot Dam, Hotspot, maakindustrie, erfgoed, aanjager en uniciteit toevoegen aan onze aanvraag.

We rekenen op een positief besluit en zijn met zestigduizend euro best tevreden, al zou meer ook oké zijn omdat eerst ons uurloon gedekt zal moeten worden (we benne profs, nietwaar?).

Met boven-Zaanse groet en hoogachtend,

De Orkaan-事件
De Orkaan-events
De Orkaan-événements
De Orkaan-begivenheder
De Orkaan-Ereignisse
De Orkaan-eveneminten
De Orkaan-γεγονότα
De Orkaan-események
De Orkaan-оқиғалар
De Orkaan-certe
De Orkaan-үйл явдал

Foto uit brochure van Zaanstad over loodvergiftiging.