Aanstaande zondag heerst er gezellige bedrijvigheid in het Crematorium en Uitvaartcentrum Zaanstad. ‘Tijdens de uitvaartbraderie is er voor ieder wat wils! Kom langs!’

In de dynamische uitvaartmarkt moet er nu en dan gereflecteerd worden om tot nieuwe commerciële ingevingen te komen. Want, al zit er nog altijd groei in de markt, de concurrentie is moordend.

Door Merel Kan

Het idee voor een gezellige braderie is vast ontstaan tijdens de hei-sessie van de meiden van de marketing. Een hiernamaalsgoeroe met een bril met een dik rood montuur – want je mag er zijn – zal de profs hebben meegenomen in een brainstormsessie waarin vooral out-of-the-box gedacht moest worden.

“Uit de box? Uit de kist…” giebelde de meest stoere net iets te hard tegen haar collega.

“Jaaaaa!”, riep de goeroe, terwijl hij zijn rechtervuist hard in zijn linkerhand stompte. “Precies! Laat zien waar het om gaat en maak er een feest van! Die kist moet open!”

Vanaf dat moment ging het los. Er werden kreten op geeltjes geschreven en die werden op een inspiratiebord vol malle tekeningetjes geplakt. ‘Dood maar niet doods!’, ‘Bij ons geen dooie boel’, ‘Dood doet Leven’, ‘Beter opgestookt dan uitgebrand!’ en ‘Cremeren met een warm gevoel’. Alle geestelijke verlichting die loskwam balde zich samen in het idee voor een event. Een braderie! Met toeters, bellen en kraampjes van ondernemers.

Naast uitvaartcateraar Meinders zal er wellicht ook een kraam zijn van Ruig Wild & Gevogelte, een demonstratie afleggen, kookworkshops kleffe cake bakken en flamberen kun je leren, een lezing over ecologisch grafonderhoud (was handig voor de groen-invulling op de subsidieaanvraag), een snelcursus tranentrekkend speechen en speeddaten aan gene zijde.

Op de dag van de braderie is mijn opa jarig. Willem Kan zou 107 zijn geworden. Samen met mijn oma ligt hij vlak achter het gebouw begraven. En hen kennende rollen ze over elkaar van het lachen.

PS bij een braderie hoort natuurlijk wel een rad van avontuur.