Een docent ben ik niet, maar met enige regelmaat vertel ik in een klas over de Tweede Wereldoorlog of over De Orkaan.

Bij beide onderwerpen komt het belang van (lokale) media voorbij, en ook het vinden en onderzoeken van informatie, op basis waarvan je zelfstandig beslissingen neemt.

Vooruitkijken, opzij, omhoog, naar de grond en daar voorbij, het is allemaal fantastisch. Toch geniet achteruitkijken mijn voorkeur. Leren van het verleden is niet dom.

Links of rechts heeft me nooit wat gezegd. Maar een partij als Forum voor Democratie die van ‘de media’ een etalage heeft gekregen om te broeien en groeien, om vervolgens media te boycotten na een overwinning, neem ik graag mee in mijn lessen over zowel de Tweede Wereldoorlog als over De Orkaan.

De partij van het gebraden haantje dat narcistische en fascistische trekjes vertoont, roept leerlingen op om leraren te verraden die indoctrinerend bezig zouden zijn, of oikofobe projecten zouden bezigen. Ze hebben een heus meldpunt in het leven geroepen.

Het zou een eer zijn, te staan tussen leerkrachten die waarschuwen tegen fouten van vroeger en tegen het gevaar van populistische windbuilen. Leren van het verleden is niet dom. Steeds weer het wiel uitvinden, je blijven branden aan het vuur, zeewater drinken… Da’s pas dom.

Een meldpunt. Meld me aan, mensen, please?