Telkens als ik de term voorbij zie komen, gruwel ik.

‘Negeren’, fluister ik mezelf toe, ‘negeren!’ Maar dan ligt mijn bloeddruk al rond de 180, zitten de vlekken in m’n nek en werkt mijn laatst gegeten maaltijd zich een weg omhoog.

‘Zaanboulevard! Zaanboulevard!’ Ze blijven het roepen. ZNSTD’s officieel – ingehuurde – citymarketingman Lex Kruijver en zijn maat – onbezoldigd – hotspotkoning Leon Hamming.

Stiekem ben ik ze Hyacinth en Richard gaan noemen.

Natuurlijk ligt het aan mij en de associatie die ik heb met de term ‘boulevard’. Die is inmiddels mijlenver afgedreven van de Zuid-Franse wandelwegen aan de kust, waarlangs mijn zussen en ik flaneerden. In plaats daarvan zie ik prijsstunters, in goedkope gebouwen aan een meubelboulevard, verstopt achter triplexborden waarop in knalgele, afgebladderde verf te lezen valt dat ALLES WEG MOET met een korting van 30 tot 70%!

‘Zaanboulevard’ negeren zou misschien het beste zijn, maar ik signaleer dat de twee voet aan wal krijgen met hun goedkope voorzetterm. Op citymarketing-verlengstuk Zaanstreek.nl valt te lezen dat kwaliteitswinkels Wala en KOO’K aan de ‘Zaanboulevard’ liggen. Een logische volgende stap zou zijn dat zij hun namen veranderen in Onderbroekengigant en Keukendump.

Toch is de koopgoot-klank niet eens wat het meeste stoort. In de BBC-serie Keeping Up Appearances noemt de snobistische Hyacinth Bucket zichzelf en haar man Richard, ‘Bouquet’. Daarmee proberen ze iets te zijn wat ze niet zijn. De Zaanweg heeft al een naam en het is een parel. Een straat die een rijk verleden ademt en zacht het heden inblaast. Geen boulevard die haar geschiedenis in de uitverkoop gooit en overschreeuwt.

Hyacinth en Richard bedoelen het niet slecht, ze zijn gewoon een beetje onzeker. Misschien kunnen we een inzamelingsactie houden om hen naar de boulevard van Nice te sturen. Dat hoeft niet heel duur te zijn: een enkele reis lijkt me genoeg.

Ps. Ik heb zojuist mijn eerste petitie aangemaakt: Zaanweg is geen Zaanboulevard!

Update: de petitie is al 50 keer getekend!