Monettoren, niet 100 maar 60 meter (en niet in 2021)

Het was zo’n mooi plan, op 2 juni 2021 zou de 100 meter hoge Monettoren, 150 jaar nadat Monet voor het eerst voet aan wal zette in Zaandam, af moeten zijn.

Niet alleen een mooi plan, maar vooral een onhaalbaar plan. Zaanstad wil wel een woontoren naast het stadhuis. Maar die wordt ‘maar’ 60 meter hoog. En 2021 gaat uiteraard niet lukken, 2024 zou een optie zijn (wij gokken op 2026, 100 jaar na de dood van Monet).

De woontoren van 50 à 60 meter (15 woonlagen) moet komen op de locatie Figaro, op de plek waar ooit het Cultuurcluster voorzien was, 30 procent moet sociale huur worden, 10 procent ‘middelduur’ en de rest vrije sector.

Onder het gebouw moet een stalling komen voor 3.400 fietsen en een Kiss & Ride. In de Raadsinformatiebrief van wethouder Wessel Breunesse wordt niet gesproken over taxi-plekken.

In 2022 moet bekend worden wie het complex gaat bouwen, normaal gesproken zou, als er eind 2022 begonnen wordt, de woontoren op z’n vroegst in 2024 opgeleverd kunnen worden (later is niet onwaarschijnlijk, bij de Catharinatoren die ernaast wordt gebouwd, gaan ze in augustus beginnen en willen ze in april 2024 klaar zijn – die gebruiken trouwens het Figaro-terrein als opslagplaats, dus dat kan elkaar nog in de weg zitten – het fietspad zal opnieuw een paar jaar worden afgesloten).

Lees ook: Monettoren, 100 meter hoog (Woningbouwimpuls #6)

Deel dit artikel:

7 reacties op Monettoren, niet 100 maar 60 meter (en niet in 2021)

  1. Gert Schouten schreef:

    Kleine correctie: 2 juni 2021 is het 150jaar geleden dat Monet voet aan Zaanse wal zette.

    • De Orkaan schreef:

      Klopt! Die 100 kwam uit de motie, maar klopt natuurlijk niet. Dan klopt die 100 meter natuurlijk ook niet. Die toren moet 150 meter hoog worden! (is wel in tekst aangepast)

  2. P. Hoogkamer schreef:

    Blijft dat 30, 10 tegen 60% vrijevestiging wel scheeftrekkend is. Weer een toren voor de bovenlaag., die ook wel op de bovenste etages zullen wonen .

  3. Erik Schouten schreef:

    Worden er voor dit project wel voldoende parkeerplaatsen gecreëerd of is de gemeente er op uit om langzaam in heel Zaanstad betaald parkeren in te voeren?

  4. Jos Everaerts schreef:

    Bij dit project zullen zeker parkeerplaatsen komen die voor veel geld gehuurd kunnen worden. De auto wordt in zaanstad verheven tot een parkeer-koe die flink gemolken moet worden.

  5. Dirk Vermeij schreef:

    Stalling voor 3400 fietsen onder het gebouw, en kan de huidige nieuwe fietsenstalling weer gesloopt worden. Zaanstad ten voeten uit.

  6. Agnes Nobel schreef:

    Eerst voor een volwaardige tweede ontsluiting voor Westerwatering zorgen en dan pas verder bouwen.
    Westerwateringers worden al veel te lang aan het lijntje gehouden en Westerkogers daar de dupe van laten worden getuigen beide van jarenlang visieloos en onfatsoenlijk bestuur.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *