De Hempont, Buitenhuizerpont en Velserpont worden vervangen door duurzame veerponten die 100 procent op elektriciteit varen.

De eerste nieuwe pont steekt in de eerste helft van 2020 van wal, vervolgens wordt elk half jaar een nieuwe pont geleverd, de vijfde in 2022.

De nieuwe veren vervangen de huidige Noordzeekanaalponten die uit de jaren ’30 van de vorige eeuw stammen. De gemeenteraad van Amsterdam besloot eind december tot de aanschaf van vijf nieuwe Noordzeekanaal-ponten.

(Vijf voor drie verbindingen? Dat opent de mogelijkheid om twee ponten in te zetten bij de drukke verbinding bij de Hemweg!)

De boten zijn ontworpen door C-Job Naval Architects uit Rotterdam die ook de Texelse veerboten ontwierp. Volgens de scheepvaartkrant worden het emissieloze auto- en passagiersveren:

“De elektrische veerponten laden hun batterijen tijdens het in- en uitstappen van passagiers en voertuigen. Om de efficiëntie van deze operatie en een snelle doorlooptijd te behouden, zal dit laadproces plaatsvinden in een tijdsbestek van maximaal vier minuten. Deze opmerkelijk korte oplaadperiode zal voldoende zijn voor de schepen om een 24/7 overtocht te bieden – zonder dat er ’s nachts moet worden opgeladen.”

De nieuwe veerponten zijn 41 meter lang. De ontwerper:

Met dank aan de oplettende Orkaan-lezer Jan Koster.