De nieuwe elektrische ponten die over het Noordzeekanaal bij de Hemweg, Buitenhuizen en Velzen moet gaan varen, worden pas vanaf 2021 geleverd, en niet, zoals aanvankelijk het plan was vanaf 2020.

Op YouTube deelde het GVB een filmje van de nieuwe veerpont waarvan de eerste “naar verwachting in de zomer van 2021” gaat varen, “daarna stroomt er elk half jaar eentje in, tot 2023.”

Er komen vijf elektrische boten voor de drie verbindingen. Nu zijn er vier boten, dat vergroot de kans dat op één of twee van de verbindingen een dubbele bezetting zal gaan varen. Het GVB zegt daar nog niets over in haar persbericht.

Wel is het supersnelle automatische oplaadsysteem van de ‘plug-in hybride’ ponten te zien:

“op elke veerpont zal zo’n 2 x 340 kWh aan accucapaciteit aanwezig zijn. De veerponten laden na elke retourvaart (20 minuten) gedurende drie minuten. Boven windkracht 8 kan indien nodig een generator bijspringen.”

Op de nieuwe schepen kunnen per oversteek maximaal twintig auto’s, vier vrachtwagens of 400 passagiers mee (300 op de huidige ponten). De schepen zijn 41 meter lang en 13,9 meter breed. Ze zijn daarmee even breed als de huidige ponten maar twee meter langer. Ook zijn ze anders ingericht:

“Het passagiersdek wordt flexibel ingedeeld. In tegenstelling tot de huidige schepen, zijn de nieuwe veerponten namelijk uitgerust met beweegbare relingen op het passagiersdek. Hiermee kan de beschikbare ruimte voor voetgangers dan wel voertuigen aangepast worden.”

Op het filmpje is ook te zien dat er maar twee rijen auto’s te zien zijn. De boten worden gebouwd door de Holland Shipyards Group en zijn ontworpen door C-job.


Bronnen: persbericht GVB, websites C-Job, Holland Shipyards en De Binnenvaart, eerdere berichten op De Orkaan (aankondiging en nieuws over laadstations), tip: Jan Koster.