Meer dat vijftien jaar heeft architect Sjoerd Soeters als supervisor de architectonische koers bepaald in Zaanstad, maar hij vindt het tijd om een stapje terug te doen.

In tekenaar Olivier Rijcken heeft hij een gedroomde opvolger gevonden. Dat Rijcken geen architect is, zou geen probleem zijn, vindt Soeters:

“Toon Gerbrands is de beste directeur die AZ ooit heeft gehad en dat was een volleyballer. Rijcken heeft het talent om een historisch plein als De Burcht te halveren, er nieuwbouw op te zetten en het er gezellig uit te laten zien. Precies wat Zaanstad nodig heeft.”

Soeters gaat niet achter de geraniums zitten, in tegendeel:

“Ik doe een stap terug om een sprong vooruit te maken. De petten die ik draag, als doorslaggevende factor bij de architectenselectie, maar ook als architect, beginnen wat gemor op te leveren.”

Architect Soeters kreeg tijdens het bewind van supervisor Soeters verschillende opdrachten in Zaanstad gegund. Het stadhuis, C&A, Douglas, Het Zaanhotel, Gouwpark… Komt daar nu een eind aan?

“Zeker niet. Locaties als die van De Fabriek en het Cultuurcluster zijn op mijn lijf geschreven. De nieuwe stadsarchitect weet goed wat ik in mijn mars heb, en achter de schermen zal ik, in een adviserende rol, betrokken blijven.”

Concerndirecteur van Zaanstad, Annius Hoornstra is in zijn nopjes met de nieuwe situatie. Hij stelt dat Rijcken kan toveren met zijn stiften en noemt hem ‘het vliegtuiglepeltje om de hap binnen te brengen’:

“We zijn Soeters dankbaar, en de lijnen blijven kort, maar hij is de zeventig ruim gepasseerd. Tijdens het MAAK.ZAANSTAD-traject verschoof de rol van Rijcken organisch van tekenaar naar ontwerparchitect.”

Vanmiddag wordt in de Verkade muziektent bij de Wilhelminasluis het stokje symbolisch overgedragen. Saillant detail: stadsarchitect Rijcken gumde de muziektent uit in zijn omgevingsvisie.