Omlopen! Trap station Zaandam (tijdelijk) weg..

Albert Heijners, fietsparkeerders, Kiss&Ride-uitstappers en alle anderen die tot dusver gebruik maakten van de (tijdelijke) trap die vanaf het Stadhuisplein naar de Korte Hogendijk ging, moeten nu omlopen: de trap is weg.

Op de plek moet het nieuwe fiets- en wandelpad De Buiging op het Stadhuisplein aansluiten en wordt een fraaie betonnen gedenkplaat (?) gelegd op de plek waar ooit het Cultuurcluster gepland was.

Aanvankelijk zou de trap definitief verdwijnen maar later werd het plan ingetrokken: begin mei is er opnieuw een tijdelijke trap. Teveel mensen maken dagelijks gebruik van de trap en de omlooproute is weinig aantrekkelijk.

De aanbevolen omlooproute (Provincialeweg oversteken, opnieuw weg en fietspad oversteken en dan via Smidspad naar het Stadhuisplein en station) wordt massaal gemeden. De forenzen hebben al hun eigen olifantspaadje gecreëerd via de stoeprand van de busbaan (niet handig als er een bus aankomt). Ook wordt het fietspad gebruikt om via het busstation bij het NS-station te komen, ook een smalle en gevaarlijke route omdat het fietspad versmald is en het oversteken van de busbaan voor voetgangers lastig is.

Wie nu niet meer gebruik maakt van de fietsenstalling: fietsen die bij de Hermitage gezet worden, maken de kans door de wakkere handhavers opgehaald te worden (maximaal 4 uur fietsparkeren). Dat kost niet alleen € 20 boete maar ook een nieuw slot.

De sloop van de trap vorige week.

Omlopen via fietspad?

4 Reacties op Omlopen! Trap station Zaandam (tijdelijk) weg..

  1. Arjan schreef:

    Waarom niet een fatsoenlijke fietsenstalling met overkapping (a la Koog Bloemwijk en Zaanse schans/Zaandijk) op de plek waar de cultuur luster zou komen ? Nu wel aan de houtveldweg een stalling voor 1400 fietsen.

  2. Erik Esteie schreef:

    Arjan,

    Dat plan was er ook, tot iemand besloot dat er een cultuur cluster moest komen…

    “De naam Figaro verwijst naar een type schakel in sierraden. Ook dit plandeel is een schakel. Tussen wonen en werken, overheid en bedrijfsleven, consument en detailhandel, straat en Buiging, auto en trein, enzovoort. In Figaro komen 150 met name voor jongeren bestemde woningen, 150 m2 winkels, 6000 m2 kantoor, een parkeergarage van 200 plaatsen en fietsenstallingen met in totaal 1800 plaatsen.”

    https://www.scala-architecten.nl/project/appartementen-figaro-inverdan

  3. Siem schreef:

    Sorry, maar ik kan geen gied beeld krijgen waar Figaro precies komt!?
    Misschien gewoon een plattegrond met straatnamen zou isschien uitkomst brenegn?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *