Het bezoek aan de Zaanse Schans moet stabiliseren en niet groeien naar 3 miljoen. Een nieuwe grootschalige parkeervoorziening en een nieuwe entree zijn ongewenst.

De Stichting Zaanse Schans zou gewoon moeten doen waarom ze is opgericht: behoud en beheer van het culturele erfgoed en voorzieningen in de openbare ruimte verzorgen. Sales en Marketing hoort daar niet bij.

Dat schrijven bewoners verenigd in Schans Bewoners Belang en de ondernemersverenigingen OV1509 en OV Zaanse Schans in een brief aan B&W van Zaanstad.

Hoeveel bezoekers er precies komen is overigens een gokje. De briefschrijvers vinden dat bezoekers beter geteld moeten worden, nu wordt het aantal toilet-bezoekers met 4,5 vermenigvuldigd om het totale aantal bezoekers te schatten volgens hen.

Het ‘verdienmodel’ dat voor de Zaanse Schans ontwikkeld wordt en de Ontwikkelstrategie 2030, krijgen geen zegen van de briefschrijvers. Op 27 februari is er een bijeenkomst waarop ze “met geen enkel thans bij ons bekend verdienmodel [zullen] instemmen.”

Verdienmodel

‘Verdienmodel’ is sowieso een merkwaardige aanduiding voor de plannen die vooral een  investering in de Zaanse Schans inhouden: het omleggen van het fietspad, een nieuwe entree, een nieuw parkeerterrein en een brug over de Leeghwaterweg.

De enige mogelijkheid om iets te ‘verdienen’ is een hek om de Schans zetten en entree te heffen, een optie waar eigenlijk niemand wat voor voelt. Vooralsnog verdienen vooral Tour & Tickets, souveniershops en horeca aan de Zaanse Schans.

Parkeren en de menging van fietsers en voetgangers worden overigens door de opstellers van de brief wel als een probleem beschouwd. Maar de voorgestelde nieuwe parkeerplaats vinden ze te ver gaan.

Direct structureel subsidiegeld gaat er nu niet naar de Zaanse Schans (de Stichting leeft vooral van de parkeeropbrengsten) maar de gemeente staat wel garant voor de aankoop van panden, subsidieert de bootverbinding naar de Zaanse Schans met € 600.000, steunt de Zaansche Molen financieel om de Wereld van Windmolens te realiseren en subsidieert het Zaanse Museum jaarlijks met zo’n € 1,3 miljoen.

Foto: Jan Nijkamp