De plannen voor een SchansCard deugen niet volgen de ondernemers op de Zaanse Schans. Over dat plan is nooit met hen gesproken terwijl dat wel was beloofd.

Ook was afgesproken dat de plannen door alle betrokkenen op de Zaanse Schans ondertekend moesten worden. Nu hebben alleen de Stichting Zaanse Schans, de Zaansche Molen en de musea getekend.

Het plan moet van tafel schrijven de ondernemers aan de raad van Zaanstad en mag niet vastgesteld worden zonder dat met bewoners en ondernemers gesproken is. In een amendement dat de door raad is aangenomen, is dat ook vastgelegd.

De teksten van Zaanstad gaan zelfs een stapje verder. De overeenkomst zou ondertekend moeten zijn door ‘alle partijen’ waaronder de gemeente verstond: “tenminste de grondeigenaren, idealiter ook de gebruikers van gronden/panden”.

Dat doel is dus zeker niet gehaald. Piet Oudega, voorzitter van de Stichting Zaanse Schans, zegt tegen De Orkaan: “dat is inderdaad niet gelukt, maar het is ook niet relevant omdat het huidige voorstel geen consequenties heeft voor ondernemers en bewoners.

Zonder kaart geen toegang

Dat ‘huidige voorstel’ houdt volgens Oudega in dat niet ‘alle bezoekers’ van de Zaanse Schans gaan betalen (dan zou het gebied afgesloten moeten worden en dat kan niet), maar ‘bijna alle bezoekers’. Dat zou moeten lukken door een kaart te ontwikkelen die toegang geeft tot alle musea en molens en alle faciliteiten (inclusief parkeren en toiletten).

In de plannen staat: “zonder kaart geen toegang tot betaalde attracties en faciliteiten.” De ontwikkelaars verwachten dat 60 à 70 procent van de bezoekers zo’n kaart zullen kopen. Ondernemers kunnen ‘aanhaken’ bij de kaart.

We gaan even rekenen. Zaans Museum, museum De Zaanse Tijd, de Stichting en de Zaansche Molen gaan dat onderzoek ‘uitbesteden’ (onderzoek uitbesteden is een Zaanse ziekte) maar wij doen dat nu even voor niks.

In alle stukken wordt uitgegaan van de terugkeer van de toerist. De Ontwikkelstrategie (die de raad wil goedkeuren) gaat uit van minstens 2 miljoen bezoekers per jaar, 65 procent daarvan is 1,3 miljoen kaartjes. Zaanstad wil € 800.000 van de Schans hebben voor onkosten, dat is dus 60 cent per Card. Dat is meer dan het kwartje van Munnikendam dat daarmee afgewend wordt, maar in dat plan zou voor elke attractie apart moeten worden betaald (ook voor rondvaarten en fietsverhuur, die vallen nu buiten de regeling).

12 miljoen?

Wat gaat zo’n Card kosten? Er komen twee soorten: één met parkeren en één zonder. De huidige kaart kost € 15 maar daar kan je geen enkele molen mee bezoeken, daarvoor heb je de Molenkaart van  € 12 nodig. Het oude model (alle musea plus één molen) kostte € 17,50. Een goede deal zou zijn die laatste prijs te handhaven en per kaart 60 cent aan de gemeente over te maken: jaarlijks € 22 miljoen voor musea en molens, zelfs als de prijs € 10 is (dat is lager dan de twee beperkte kaarten van nu) levert het nog € 12 miljoen op. En dat is zonder de parkeeropbrengsten (nu € 12 per auto).

Maar de ondernemers vinden dat die kaart dus niet door kan gaan: de overeenkomst is niet door alle partijen ondertekend (zoals in de voorwaarden stond), sterker nog: er niet niet eens met ze gesproken zoals de raad vastlegde. Bovendien heeft zo’n nieuwe kaart, vooral omdat niet per attractie kan worden betaald, wel degelijk invloed op de aantrekkelijkheid van de Schans en dus ook op hun inkomsten

Wethouder Krieger schrijft aan de raad dat “de voorwaarde dat alle partijen de intentieovereenkomst ondertekenen, wordt losgelaten”. Zaanstad is blij met de overeenkomst laat hij via zijn woordvoerder weten:

“Het college vindt het positief dat er nu vier grote partijen constructief samenwerken op de Zaanse Schans, dat is voor het eerst. College wil haar waardering en vertrouwen uitspreken naar deze partijen en heeft daarom de voorwaarden bijgesteld. De vier partijen hebben aangegeven dat zij zich de komende periode inzetten voor een nóg bredere samenwerking.”

Bewoners

Dat laatste wordt zeker een uitdaging, niet alleen ligt er de boze brief van de ondernemers, ook de bewoners hebben al aan de raad geschreven dat ze het met de koers van de Stichting en musea oneens zijn. In plaats van een retributieheffing vinden ze de kosten voor Zaanstad uit de parkeergelden moeten komen.

Vanavond wordt het uitstel van de Vermakelijkhedenretributie in het Zaanstad Beraad besproken. Omdat de raad met een besluit de belastingmaatregel moet intrekken, is daar waarschijnlijk een (extra) raadsvergadering voor nodig.

UPDATE van de gemeente Zaanstad:

“Als op 2 juli de gemeenteraad besluit om de inwerkingtreding van VMR uit te stellen m.i.v  1 juli, dan is dit juridisch geen probleem.
Een verordening kan namelijk met terugwerkende kracht worden ingetrokken als dit ten gunste is van de burger.

Dat op 1 juli de verordening formeel al is ingegaan, heeft geen gevolgen voor de ondernemers op de Schans.  Betalingsverplichting ontstaat pas na afloop van een kwartaal. En als de gemeenteraad op 2 juli de inwerkstelling van de VMR uitstelt met ingang van 1 juli, dan ontstaat er derhalve geen betalingsverplichting.”

Zaanse-Schans-Card copy