Ondernemers Zaanse Schans: nieuwe kaart is ‘dood in de pot’

Ondernemers op de Zaanse Schans denken dat invoering van een nieuwe Zaanse Schans Card “het bezoek aan de Zaanse Schans ernstig zal ontmoedigen”. Ze voorspellen een ‘gigantische invloed’.

De bedrijven vrezen dat touroperators massaal weg zullen blijven dankzij de ‘gedwongen koppelverkoop’. Zonder kaart kan de toerist namelijk niks op de Schans: geen molen bezoeken en geen museum, niet parkeren en niet naar het toilet.

De Ondernemers Vereniging Zaanse Schans (OVZS) en collega OV1509, hebben dat vandaag (30 juni) aan de gemeenteraad via een brief van hun advocaat laten weten. De raad moet donderdag 2 juli de voorbereidingen voor nieuwe kaart goedkeuren. OVZS en OV1509 raden met klem af dat te  doen: “van het voorgestelde model zal werkelijk niemand beter worden.”

Dit model zal het bezoeken van de Zaanse Schans ernstig ontmoedigen aldus de ondernemers:

“Touroperators zullen een bezoek aan de Zaanse Schans simpelweg niet meer aanbieden, omdat het niet langer rendabel voor ze is. Er is meestal maar ruimte voor één toeristische bestemming in de overvolle reisschema’s van de internationale toeristen; de keuze zal dan niet meer vallen op de Zaanse Schans, omdat het te duur wordt. Toeristen blijven weg, en noch het museum, noch de molens, noch de winkels, noch de erfgoedinstellingen ontvangen nog bezoekers.

Dat heeft uiteraard ook gevolgen voor een mogelijke invoering van de vermakelijkhedenretributie. Het lijkt er dan ook sterk op dat stichting en gemeente zich rijk rekenen, met een systeem dat de toerist nu juist weg houdt van de Zaanse Schans.”

De vrees bestaat dat personenauto’s in de omliggende wijken gaan parkeren om de verplichte aanschaf te ontwijken:

“Zeker nu, in een tijd waarin het toerisme volledig is stilgevallen en er hard gewerkt zal moeten worden aan het opnieuw aantrekken van bezoekers, is een gedwongen koppelverkoop zoals voorgesteld de dood in de pot. Het is buitengewoon unfair, en zelfs onrechtmatig* jegens de ondernemers, om een systeem erdoor te drukken waar zij geen zeggenschap over hebben, maar dat hun bedrijven en bedrijfsvoering, waarin zoveel is geïnvesteerd, ernstig benadeelt.”

Ondernemers wijzen de raad er nogmaals op dat ze een alternatief ‘Plan van Aanpak’ hebben gemaakt waarin verschillende alternatieven uiteengezet zijn. De bewoners van de Zaanse Schans hebben met dit Plan van Aanpak ingestemd. OVZS en OV1509 sluiten af met:

De ondernemersverenigingen willen niets liever dan daarover met u, het college, en de overige stakeholders in gesprek. De ondernemers zijn bondgenoten; geen vijanden. Neem de bezwaren van de ondernemers serieus, en neem de uiterst constructieve oplossingsrichtingen van de ondernemers serieus.

Foto: leeg parkeerterrein Zaanse Schans, maart 2020 (Wim de Jong)

* de term ‘onrechtmatig’ is juridisch. De ondernemers dreigen niet met een procedure, maar uit het gebruik van deze term en het feit dat ze hun advocaat de brief laten schrijven, gaat toch wel enige dreiging uit.

6 reacties op Ondernemers Zaanse Schans: nieuwe kaart is ‘dood in de pot’

  1. Marcel Vlig schreef:

    Ik geloof mijn ogen niet. De twee ondernemingsverenigingen trekken samen op, noemen elkaar zelfs bondgenoten? Misschien nu even doorpakken en gelijk fuseren. Scheelt weer een partij aan de onderhandelingstafel. Is maar een idee.

  2. Rudy Klopper schreef:

    Volgens de statuten van de Zaanse Schans is de doelstelling het in stand houden van het buurtje en het uitdragen van de Zaanse identiteit.

    De zogenaamde stakeholders zijn rupsjes nooit genoeg.

    De stichting Zaanse Schans en Vereniging Zaanse Molen zijn niet winst gericht.

    Op de website van St Zaanse Schans wordt voor 2018 het meest actuele verslag wordt een winst van 193.896 vermeld en liquide middelen van 918.715.

    Op de website van de Zaanse Molen wordt voor 2018 het meest actuele verslag wordt een winst van 524.886 vermeld en liquide middelen van 1.546.958.

    De ondernemers zijn winst gericht ik kan mij voorstellen dat hun cijfers nog beter zijn.

    Ik vraag me af waarom de stakeholders maar blijven zeuren feitelijk over macht en geld.

    In mijn visie zijn de doelstellingen van de stichting Zaanse Schans leidend en die worden niet gediend door meer bezoekers.

    Eerst het water dweilen voordat de kraan verder open kan.

    Ik wens gemeente en de stakeholders veel wijsheid toe.

  3. Nico Kuilman schreef:

    De hele zaanse schans is een groot betaal feest, parkeren moet je betalen, museum, molen en nog een paar dingen en museum kaart doen ze niet aan. Zo’n bezoek wordt een kostbare onderneming, doe daar eerst wat aan.

  4. Alko Hoekstra schreef:

    In de brief van de advocaat van de ondernemers staat ten onrechte vermeld “De bewoners van de Zaanse Schans hebben met dit Plan van Aanpak ingestemd.”. Wij hebben verklaard het Plan van Aanpak als een goede basis voor verder overleg en afstemming met de Ondernemers te zien. Niet meer en niet minder. De visie van de bewonersvereniging Zaanse Schans SBB hebben we beschreven in het document “SBB toekomstvisie Zaanse Schans”.

    Over het onderwerp. Elke keer als het over de Zaanse Schans gaat vragen wij ons af “Kan het nog gekker?”. En elke keer blijkt het antwoord: “Ja, dat kan”. Zo ook nu weer met het VMR-alternatief.

    Deze al veel te lang durende Zaanse tragi-komedie kan naar onze mening alleen door Gemeentebestuur en -raad gestopt worden. De vorige zitting over de illusie die onder de naam Ontwikkelstrategie bekend staat geeft weinig hoop, maar wie weet breekt het realiteitsbesef toch een keer door.

    We zien de raadszitting van vanavond met belangstelling tegemoet.

  5. Jeannette Schoone schreef:

    Dat lege parkeerterrein in maart is door de lockdown dus heeft niets te maken met de parkeertarieven of de nieuwe toegangskaart.
    En men vergeet dat er niet alleen toeristen met touroperators komen.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *