Only krijgt laagje erop…

Het pand Gedempte Gracht 44-44c in Zaandam, waar nu o.a. de kledingwinkel van Only en de pop-up van Kiss Bakery zit (het voormalige Steps) krijgt een extra laag.

In het kantoordeel en de extra verdieping (of twee) komen 13 appartementen. Het pand krijgt ook een nieuwe gevel.

Het Only-pand is één van de lelijkste panden aan de Gedempte Gracht (alhoewel er concurrentie is) en wordt nu ook één van de hoogste. Het uitzicht vanuit het Hema-restaurant over de stad is in ieder geval zo goed als verdwenen.

In de kantoorruimte was eerst zorginstelling Virenze (KRAM) gevestigd.

Boven: het pand vanmorgen (28 maart), daaronder het begin van de opbouw en daaronder het pand in de originele versie (augustus 2021). Foto’s: De Orkaan.


Advertentie

Deel dit artikel:

11 reacties op Only krijgt laagje erop…

  1. hans van rheenen schreef:

    Meteen heb ik hier de altijd weer dringende grootste vraag, hoe deze vastgoedeigenaar bij de vergunningsaanvraag het parkeren heeft opgelost …

    13 appartementen vereisen al snel 20 (TWINTIG) parkeerplaatsten ???.

    • Mischa Bosveld schreef:

      Ik heb altijd de indruk dat ze over het algemeen eerst de woningen bouwen en daarna pas denken aan het aanpassen van de infrastructuur.

    • Erik Esteie schreef:

      Ooit wel eens gehoord van openbaar vervoer?

      • Mischa Bosveld schreef:

        @ Erik: ooit wel eens gehoord van de heilige koe? Als mensen eenmaal een auto in bezit hebben, zal je ze niet snel meer het OV in krijgen.
        Als ik voor mezelf spreek: ik pak voor korte afstanden weliswaar steeds vaker de fiets (ook voor boodschappen), maar het OV mijd ik zoveel mogelijk (in gezinsverband duurder dan met de auto). Tenzij we niet anders kunnen (bijv. met de auto naar P+R Noord en vanaf daar met de metro de stad in).

        • Erik Esteie schreef:

          @ Mischa,

          De heilige koe is verleden tijd, het is iets uit het olie tijdperk! Gelukkig zie je dat ook in en zoek je alternatieven. Het is alleen jammer dat je nog niet inziet dat de onheilige koe ook enorm veel geld kost, geld wat je ook kan uitgeven aan het openbaar vervoer.

          Ik stel nu een simpele vraag en hoop dat je het niet erg vind.

          Hoeveel geld zou je besparen als je geen auto hoeft te onderhouden? Per maand.

          Het is niet dat ik alle antwoorden heb, Ik hoop echter dat men(jij en ik) inziet dat het hebben van een auto niet meer houdbaar is als het alleen over woon werk verkeer gaat. En woon je te ver weg van je werk dan adviseer ik om toch eens te gaan nadenken over om dichterbij het werk te gaan wonen, of werk te zoeken dichterbij huis. Mocht dit niet lukken dan hebben we altijd een zeer efficient OV wat gebruikt kan worden.

      • Bert van Diermen schreef:

        Waardeloos..zo iets lelijkste daar..

  2. Krijnen jaap schreef:

    Erik je zult maar van een auto afhankelijk zijn voor je werk ik zie me zelf niet met een kruiwagen met zand en of stenen in de bus stappen jij je zelf wel?

  3. Martina van Campen schreef:

    Jammer van het uitzicht vanuit het Hema restaurant.
    Parkeren is het probleem niet. Zo dichtbij het NS station denk ik niet dat mensen met een auto voor deze appartementen zullen kiezen.

    • Dirk Jonker schreef:

      Maar er zijn voldoende mensen die geen auto nodig hebben en graag vlakbij het openbaar vervoer willen wonen. Hiervoor is een dergelijk appartement ideaal.
      En een gezin compleet met een hond en twee kinderen gaan echt niet in een krap appartementje wonen. Dit zijn appartementen die ideaal zijn voor huishoudens waar het bezit van auto niet een eerste levensbehoefte is.

  4. hans van rheenen schreef:

    Standaard:

    Wanneer je een bouwvergunning aanvraagt, wordt door de ambtenaren van de gemeente gecheckt of je voor het aantal berekende woningen/appartementen genoeg parkeerplaatsen kunt aantonen, anders gaat het “project” niet door.

    Ook bij de twee woontorens op het Zaaneiland en de Houthaven b)lijkt de standaardregel parkeren iets flexibeler te worden uitgelegd, door bij de beoogde doelgroepen te veronderstellen dat ze zich geen auto kunnen veroorloven … gaan fietsen … ofwel met het OV zullen reizen.

    Wanneer de gemeente experimenteert met eerdere uitgangspunten is de hamvraag altijd “wie gaat dit/hoe handhaven” of herstellen wanneer die aannames niet kloppen, of staat er al in het huur- resp. koopcontract, dat het parkeren op eigen terrein en/of in de woonbuurt op de openbare weg uitgesloten wordt en er géén recht op bestaat?

    M.i. schuif je de parkeerplaatsen steeds verder van de objecten af. Ikzelf kon een jaar geleden nog dagelijks voor de deur parkeren, maar daar staan nu dagenlang langparkeerders en “busjes” en ik daardoor twee straten verderop.

  5. hans van rheenen schreef:

    Is het nu recht of is het recht … ?

    Inmiddels kan ik een duidelijk antwoord geven op de gestelde vraag, hoe een vastgoedeigenaar midden in de stad, een bouwvergunning kan krijgen zònder extra parkeerplaatsen aan te hoeven tonen.

    Het antwoord is, dat er in die straat/buurt betaalt parkeren is ingericht en dat moet zorgen voor een rechtvaardig gebruik van de aangeboden openbare parkeerplaatsen.

    Logisch? Logisch!

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.