Het vaarseizoen is in volle gang en met het mooie weer zijn er volop bootjes op het water te vinden. Waar vorig jaar geen enkele vaarboete werd uitgedeeld vanwege ’technische problemen’ met de politieboot, zijn er tijdens een actie op de wateren van Oostzaan afgelopen weekend maar liefst elf overtreders op de bon geslingerd.
Dit keer leek de handhaving dus wél op volle toeren te draaien. Op zondag 15 juni voeren de gemeente, politie, provincie en watertoezicht samen het Twiske in voor een grote controle – en dat was hard nodig, want elk jaar zorgen (vooral jonge) snelheidsduivels op het water voor veel gedoe.
Jongeren
In appgroepen waarschuwden Oostzaners elkaar voor de handhavers op het water, maar dat hield de bekeuringen niet tegen. In totaal kregen elf mensen een boete, onder andere voor te hard varen, geen Y-nummer op de boot of het ontbreken van de verplichte registratie.
Ook zijn er flink wat mensen staande gehouden voor check op ID, vaarbewijs of reddingsvesten. Burgemeester Polak maakt zich al langer zorgen over de veiligheid op het water, vooral door het gedrag van jongeren:
‘Vooral jonge mensen zijn zich niet altijd bewust van de impact die een ongeluk kan hebben.’
BOA’s
Burgemeester Polak benadrukt dat varen ‘veilig en plezierig’ moet zijn voor iedereen, maar dat dat alleen lukt als alle betrokken partijen goed samenwerken.
‘Door samen op te trekken met onze partners zorgen we voor meer rust en veiligheid op het water én voor het behoud van de natuur.’
Dat die samenwerking onmisbaar is, werd vorig jaar pijnlijk duidelijk. Door ‘logistieke problemen’ bleef de politieboot het hele vaarseizoen aan de kant, en zonder politie kon er nauwelijks worden gehandhaafd. BOA’s waren wel aanwezig op en rond het water, maar hun bevoegdheden zijn beperkt.
BOA’s mogen bijvoorbeeld geen boetes uitdelen voor snelheidsovertredingen, iets wat juist voor veel overlast zorgt, en kunnen alleen waarschuwen of controleren op zaken als vaarregistraties en reddingsvesten. Zonder steun van de politie konden zij weinig uitrichten.
Het gevolg: ondanks talloze meldingen van roekeloos gedrag, te hard varende boten en ongeregistreerde vaartuigen, werd er in heel 2024 geen enkele vaarboete uitgedeeld. Maar met de actie van 15 juni lijkt die impasse doorbroken.
Krommenie
Niet alleen op het water in Oostzaan wordt gecontroleerd. Begin deze maand was het ook raak in de Zaanstreek. Rond de Amaliabrug bij Krommenie hielden gemeente en politie een gezamenlijke actie. Daarbij werden zeven boetes uitgedeeld: vier voor varen met een slok op, twee voor te hard varen en één voor door rood licht knallen. ‘We doen dit soort controles om het water veilig te houden en om overlast te voorkomen en aan te pakken,’ zegt een woordvoerder van de gemeente.
Wie het water op gaat, moet zich volgens Zaanstad aan een paar duidelijke regels houden: vaar niet onder invloed van drank of drugs, ga niet door rood licht, blijf uit de vaargeul en uit de buurt van bruggen en sluizen, houd je aan de maximumsnelheid, en slingeren tussen andere boten is ook geen goed idee. Klinkt simpel, maar toch gaat het in de praktijk regelmatig mis.
Door Nick Boeske. Info van Zaanstad (woordvoerder burgemeester), persbericht gemeente Oostzaan en eerder geschreven artikel. Foto van De Orkaan.
1. Wat doen die snotneuzen in zo'n bootje met buitenboordmotor? Vreemd verhaal, laat ze eerst eens leren roeien en wrikken. Ouders begrijpen er duidelijk niets van. 'Fat in the wallet - small in the brain' geval. Bootje prima! - het zou eigenlijk in ieders CAO moeten staan en anders te verkrijgen moeten zijn via je ziektekostenverzekering. Let wel, zonder motor, eerst leren varen, dan pas motortje er achter.
2. Controle zou niet nodig moeten zijn als men iets meer brain had en wat minder fat was. Let wel, de personen die (veel) te hard varen zijn voor 90% IQ lozen.
3. Waarom de jeugd teveel overgewicht heeft lijkt me duidelijk - oplossing; ga maar roeien met je dikke buik, niks motor en die elektrische fiets gaat ook de deur uit. Weer gewoon terug naar 'basics' zolang je hier thuis woont. (...en dat Kan best nog wel lang zijn). Ben je 18+ dien je je te gedragen als een heer en niet als een brainless nono en ik als ouder let daarop.
4. Ik vind ook dat iedereen weer naar de kerk moet. Ja, Ook minimaal 1 dag door de weeks. Dus zaterdagavond, zondagochtend, -avond en 1 dag door de weeks. wordt het weer lekker rustig op het water. Geldt natuulijk niet voor mij, maar ik ben dan ook zeer overtuigend agnost.
5. Als iedereen zich zou gedragen op het water en respect heeft voor de natuur EN medemens, had/heb je géén eens een vaarbewijs nodig gehad!
6. Die (boot)verhuurbedrijven allemaal opdoeken. Mijnsinziens lokken juist die verhuurbedrijven uit tot ongehoorzame gedrag van burgers, met name friesland b.t.w. Oenen aan het roer is nóóit een goed plan.
waar haal ik als Zaandammrr een y nummer en registratie nummer ik vis regelmatig in Oostzaan.
heb net een nieuwe boot gekocht en daar zie ik geen nummers staan
Y nr: aanvragen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer
Reg nr. formulier invullen aan de balie van de Bestuursburcht an het Kerkplein 25 euro betalen en dan komt een pakket binnen een dag of vijf in de bus. Ja, dit kan natuurlijk veel leuker en makkelijker maar daar zijn ze in Oostzaan niet zo van ten gemeentehuize. Ze zijn de Belastingdienst niet.
En al die moeite dan ook de reden dat in mijn sloot alle overburen op twee na dus een ongeregistreerd bootje hebben....
Het vlootjesvolk gast er lustig op los...
De overlast is waarschijnlijk voornamelijk van de snelle motorboten.
Van de roeiboten heb je maar weinig last van.
Er is een nieuwe roeiboot uit Friesland die omgekeerd roeit, dit betekent dat als je vaart dat je dan vooruit kijkt, zonder om te hoeven kijken.
Link van YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=d3xFymEh_a8&t=5s
Grappig die reacties die slaan op het wel of niet hebben van reddingsvesten en een klein vaarbewijs. Waar het omgaat is dat die jochies van 10-12 jaar en wat ouder met een 12ft aluminium bootje en een 8pk bbm belachelijk hard varen. En net zoals hun leeftijdsgenoten op de fatbike met een smartphone in de hand amper gecontroleerd worden.
Word tijd om een keer bij nauerna te controleren bij de jachthaven daar word 80% te hard gevaren de haven in en de haven uit
@oorkaan…y nummer is je registratie 🙈
klopt mijnheer Looze, maar als je een boot heb met motor de harder kan op dat moment dan 20 kilometer dan moet hij geregistreerd worden. is dit niet het geval, dan mist hij de registratie.
Gaat je boot standaard harder dan 20 kilometer per uur en je heb em wel geregistreerd dan moet er een Y nummer op de boot geplakt worden. Als je die niet heb dan ontbreekt het Y nummer.
Iedere motorboot die in Oistzaan vaart moet een registratie hebben. Dat is een y-nummer voor snelle.motorboten en een gemeentelijk nummer voor de overige motorboten. Geen nummer op de motorboot is in Oostzaan altijd fout.
Het gemeentelijke nummer is uitsluitend verplicht op de bootjes van de Oostzaanse inwoners. Ben je woonachtig in bijvoorbeeld Zaandam, dan geldt deze verplichting niet. Groet van een Zaandammer die hoopt dat zijn stiefzoon met bootje zich OF een beetje gedraagt op het water, OF anders heel snel tegen de lamp loopt en een desnoods dure, wijze les leert.
Hoezeer ik ook gekant ben tegen het gemeentelijke nummer: Het staat in de Plaatselijke verordening en daar heeft ieder met een bootje zich aan te houden. Het is zelfs zo expliciet geformuleerd dat ik niet eens mijn bootje met buitenboordmotor zonder nummer in water mag leggen dat binnen de gemeente Oostzaan ligt. Zoals zelfs mijn zwembad, als ik dat zou hebben. Wordt een buitenpoorter bekeurd en hij is het er niet mee eens zal hij echt naar de Rechter moeten stappen. Net zo als al die buitenpoorters die het beruchte artikel in de Plaatselijke Verordening overtraden met betrekking tot het inrijverbod.
Overigens succes met het opvoeden van je stiefzoon, maar ik vrees het ergste...
Amalia brug, ik moest het even opzoeken en was verbaast, groot water dus ik zou eerder denken aan een kwetsbare omgeving zoals de Kerk sloot en de Noorderham de Indijk en de Haan sloot om maar wat kwetsbare gebieden op te noemen.
Ga daar handhaven op snel varen met als doel gebieds bescherming en niet op de aanwezigheid van zwemvesten.
Een zwemvest is verplicht in een vaartuig waarvoor je Vaarbewijs 1 moet hebben, Jaap.
Bedankt voor je reactie Louis, daar ben ik als oud zeiler mee bekend maar het gaat mij om de prioriteit dat zwemvest is ook eigen verantwoordelijkheid doe wat aan het hard varen.
Louis, een reddingsvest is verplicht aan boord van een snelle motorboot, per opvarende. En inderdaad, moet je natuurlijk in het bezit zijn van een klein vaarbewijs als bestuurder.
Aan Jaap en Jan
Gelukkig controleren ze nog net niet op de aanwezigheid van BPR en/ of BAR dat ik mijn tijd als Kustzeiler ook aan boord moest hebben. Voor de rest hebben de controle maatregelen mijn hartelijke instemming.
Maar wellicht zie ik met 70 jaar bootjes en botenervaring te veel wat fout kan gaan en dus gewoon een keer fout gaat…..
Een snelle motorboot heeft tal van regels. Zwemvesten, brandblusser aam boord, gebruik van een dodemansknop is verplicht. Geen alcohol, vaarbewijs, registratie op de boot.
Veel kinderen in deze bootjes voldoen nergens aan en varen ook nog 4 of 5 keer de maximale snelheid.
De politie is dus superaardig dat ze de bootjes niet in beslag nemen en niet voor alles bekeuren. Zelfs met 500 euro boete komen ze heel goed weg.