In de ‘Zaanse zienswijze op Omgevingsvisie NH2050’ stond oorspronkelijk de zin: “De provincie kan een stevigere rol pakken in het traject rondom het uitbreidingsvraagstuk van de luchthaven Schiphol door te lobbyen voor de snelle opening van luchthaven Lelystad.” waarmee de coalitie voor uitbreiding van Schiphol kiest. Op aandringen van ROSA (ook in de coalitie) is die zin eruit gehaald.

Winnie de Wit las het stuk dat wij erover schreven en zij reageert: 

Dring vliegtuigoverlast terug!

De kritische visie van ROSA op de steun voor uitbreiding van Lelystad doet mij goed: aangezien er dankzij Lelystad alleen maar meer ‘pretvluchten’ zullen gaan komen, ben ik daar blij mee. Een verlichting voor ons hier in het noorden van Zaanstad – en voor mij in Assendelft – zit er niet in wanneer Lelystad ‘erbij’ komt. Wij zullen niet  minder nachtvluchten met hele zware transportvliegtuigen krijgen bijvoorbeeld, en ik zal me er niet veiliger door gaan voelen. Vandaag kregen we bijvoorbeeld van 2 kanten landende vliegtuigen over ons heen, en daar kwam dan nog doodleuk een derde starter overheen gevlogen.

In de jaren tachtig werd vanuit de burgers van Zaanstad flink geprotesteerd tegen de aanleg van de Polderbaan, en ook ik deed daaraan mee. Maar als burger kun je gewoon geen invloed uitoefenen op ‘moloch’ Schiphol. 200.000 Vliegbewegingen, daar ging het toen over, nu zitten we aan 500.000. Mijn kritiek op de gemeente Zaanstad is na al die jaren nog steeds, dat zij zich nooit aansluiten bij gemeenten die wel kritisch staan ten opzichte van het alsmaar uitbreidende Schiphol, en de daaraan verbonden risico’s voor gezondheid en veiligheid. Gemeenten als Castricum en Aalsmeer bijvoorbeeld, die het opnemen voor hun bevolking.

Toen ik deze kritiek op 17 juli uitte bij de introductie van het college in Taets, werd mij door wethouder Hans Krieger van Milieu een gesprek hierover toegezegd, ergens eind september.

Op de bijeenkomst ‘150 dagen’ Duurzaam en Groen, eind september, moest ik hem wel aan deze afspraak herinneren, maar hij zegde toe nog twee weken nodig te hebben, en daarom verwacht ik zijn uitnodiging binnenkort.

Overigens hoorde ik tijdens die bijeenkomst in het Bertrand Russel nog steeds de mantra: ‘het is toch zo’n belangrijke motor van de economie…’ Kennelijk ontgaat het nog steeds mensen, dat we door al dat wereldwijde vliegen de alsmaar sneller voortrazende klimaatveranderingen in nog hoger tempo de verkeerde kant op jagen. Economische groei als zaligmakend beginsel, dat houdt – na het alarmerende rapport dat gisteren verscheen – toch geen stand meer?

Oproep

Er is genoeg om over te praten met wethouder Krieger van Milieu, en hij wilde niet alleen met mij, maar ook met andere verontruste Zaanstedelingen in gesprek gaan. Dus… wie wil bijdragen aan dit gesprek, kan zich melden! Mail naar deorkaan@gmail.com, zij sturen alles door naar mij.

Winnie de Wit