Opinie: Handhaving maakt eigen regels

auto

Dankzij onze Burgemeester heeft Zaanstad een lovenswaardig antidrugsbeleid. Drugspanden worden zonder meer gesloten wat niet alleen de toename van criminaliteit tegengaat, maar ook van hinder en overlast.

Aan de andere kant gaat de afdeling handhaving volkomen willekeurig om met de aanpak van overtredingen, waardoor hinder en overlast juist toenemen. Een voorbeeld.

Door: Linda Weerstand, inwoner van Zaanstad

Een bestuurder parkeert zijn auto voor onze uitrit. Dit is verboden (zie art.24 .rvv ).  Wij schakelen handhaving in. Handhaving arriveert na ongeveer een uur en probeert contact te krijgen met de bestuurder van de auto, maar dit lukt niet. De handhavers blijven nog wat rondhangen.

Na een kwartier komt ineens de bestuurder van de fout geparkeerde auto aangelopen. In plaats van deze te bekeuren voor de overtreding zegt de handhaver: ‘Zo dat is opgelost’, en hij wil vertrekken. Daar zijn wij het niet mee eens, maar zonder te bekeuren rijden ze weg.

Omdat dit al de derde keer is dat het gebeurt in korte tijd, – we staan urenlang geblokkeerd en kunnen geen kant op – blijven wij achter met enorme frustratie.

In een ander geval, bij ons bekend, parkeert er iemand voor zijn eigen uitrit. Dit mag ook niet. Parkeren voor een uitrit is ten alle tijden verboden. Echter, nu zoekt handhaving geen contact met de eigenaar van de auto en deelt een boete uit, ondanks dat er nu geen gedupeerden zijn.

Navraag bij de afdeling handhaving levert het volgende antwoord op: een handhaver mág een boete uitdelen, maar hoeft dit niet te doen. In bovengenoemde voorbeelden kiest handhaving ervoor om in het geval dat er wél gedupeerden zijn géén boete uit te delen en in het geval dat er géén gedupeerden zijn om wel een boete uit te delen. Volgens de dame aan de telefoon was de reden dat de handhavers geen boete hadden uitgedeeld dat wij ons met de zaak hadden bemoeid. (Het ís onze zaak). Wij zijn ons er echter pas mee gaan bemoeien toen de handhavers weer wilden vertrekken zonder een boete uit te delen. De bestuurder had 1.5 uur een uitrit geblokkeerd en mag zomaar wegrijden. Hoe frustrerend is dat?

Het signaal naar de overtreder is duidelijk: er wordt niet gehandhaafd op het parkeren voor uitritten. Oftewel met een uitrit ben je vogelvrij verklaard.

Als ik de dame aan de telefoon vertel dat ik dit een vreemde gang van zaken vind probeert zij mij de schuld te geven van het feit dat er niet is bekeurd. Omdat wij ons met de zaak hadden bemoeid konden de handhavers geen boete uitdelen. Het is echter precies andersom. Omdat de handhavers zonder het uitdelen van een bekeuring wilden vertrekken hebben wij ons ermee bemoeid.

Mevrouw bleef op haar standpunt dat handhaving zelf mag bepalen of zij een overtreding beboeten of niet, en de hoorn ging op de haak toen ik probeerde de wettelijke regels uit te leggen (aan de instantie die zou moeten weten hoe het werkt).

De stelling van handhaving dat een handhaver mag kiezen wat hij doet is niet juist. In de APV staat dat handhaving bevoegd is om te bekeuren. Dat betekent dat een handhaver gerechtigd is om dit te doen. Het betekent niet dat de handhaver mag kiezen of hij wel of niet bekeurt – afhankelijk van hoeveel zin de handhaver daar op dat moment in heeft.

In de APV staat onder meer dat de afdeling Straattoezicht (handhaving) een bijdrage levert aan het vergroten van de kwaliteit van het woon- en leefmilieu.

De missie is het voorkomen en opheffen van gevaar, hinder/overlast en schade voor burgers…… ten gevolge van het overtreden van regels door derden.

Een ander doel is het vergroten van de naleving door burgers.  Dit doen zij door het uitschrijven van een parkeerbon bij fout parkeren etc. (klik hier voor de hele tekst).

In het eerstgenoemde voorbeeld is echter precies het tegenovergestelde bereikt: beperking van de kwaliteit van het woon- en leefmilieu; gevoelens van onveiligheid, hinder/overlast en ergernis nemen toe en de naleving door burgers zal hierdoor alleen maar afnemen.

Ook op andere gebieden laat handhaving te wensen over. Op vuilcontainers die 24/7 buiten staan wordt niet gehandhaafd. (Zo wordt telefonisch meegedeeld als hier klachten over zijn.)

Karretjes, bouwmateriaal of caravans die langer dan 3 dagen buiten staan worden in de ene wijk weggehaald en in de andere wijk blijven deze rustig maanden staan.

Een lik op stuk beleid is het enige wat werkt. Onze burgemeester heeft dat goed begrepen. Nu de afdeling handhaving nog. Het is niet zo moeilijk. De wetgeving is bekend. Nu nog uitvoeren. Dan is Zaanstad voor iedereen een fijne plek om te wonen.

15 Reacties op Opinie: Handhaving maakt eigen regels

  1. hans van loo says:

    Afdeling Handhaving…..wat is dat ? Wat doen ze ? Alleen toezicht houden in kantoortijden? Dat zijn zo wat vragen.Het is mij in ieder geval duidelijk geworden dat die zogenoemde Handhaving nog wel eens aan overtredingen van de APV voorbijgaat.

  2. Jaap Meeuwsen says:

    Ja Linda, het is een rare dubbele boel daar.
    Op een vrijdag om 09.00 uur een melding gedaan bij de gemeente wegens afvaloverlast voor onze deur, veel restafval in en naast de groene bakken, de melding met een druk op enter ( zei de mevrouw die we aan de lijn hadden ) doorgezet naar handhaving.
    De woensdag daarna werden we gebeld door handhaving dat ze zagen dat er een melding gedaan was.
    Ja, dat is lekker snel, toen was de stinkende puinhoop allang opgeruimd natuurlijk.
    Nee, je hebt weinig aan die gasten, maar ja, het is natuurlijk ook maar net alsof politie.

  3. agnes van der Kramer says:

    Klopt,handhaving heeft zo z’n eigen regels.

    • Karin Singeling says:

      Willekeurige handhaving, zo kun je zonder meer over de Dam fietsen en brommen. Ik ga binnenkort weer met de Gemeente bellen om ze erop te attenderen dat men is vergeten borden met aanduiding fiets- en brompad te plaatsen. Humor.

  4. Egbert Visser says:

    Als iemand voor mijn uitrit zou staan dan sleep ik die auto zelf wel een paar meter weg, ik ga zeker geen uren wachten!

    Maar het is van de zotte dat handhaving met met twee maten. Fout gepsrkeerd is fout geparkeerd dus dient er bekeurd te worden.
    Maar handhaving is vooral zichtbaar in het centrum en verder zie je ze niet.
    Hopelijk leest onze burgemeester de artikelen op de Orkaan ook en gaat hij handhaving op de vingers tikken dat dit niet kan.

    En Jaap, handhaving is er niet voor gedumpt afval daarvoor hebben we de milieupolite.

    • Jaap Meeuwsen says:

      Nou Egbert, handhaving zit echt in de afvalzakken te grutten om te kijken of ze een labeltje konden vinden in de zakken die naast een overvolle container staan.

  5. Egbert Visser says:

    Ok,ik wist niet dat ze dat ook nog deden maar kan dat er nog wel bij want bij handhaving hebben ze het tenslotte al druk genoeg…..
    Maar is het niet beter de politie te bellen in plaats van handhaving als je uitrit wordt geblokkeerd in de wetenschap dat het erg lang duurt voordat handhaving er is?

  6. Bruce Latham says:

    Voor de officier van justitie, en de politieagenten die voor het OM opsporen, geldt een opportuniteitsbeginsel. Dat betekent dat zij inderdaad mogen bepalen of handhaven zinvol is. Voor gemeenten en andere bestuursorganen geldt echter een ander beginsel: de beginselplicht tot handhaving. Dat betekent dat een bestuursorgaan verplicht is te handhaven wanneer een overtreding wordt geconstateerd. Het is wel toegestaan beleid te voeren over waar actief op wordt gehandhaafd, maar op het moment dat een melding is gedaan, de handhavers ter plekke de overtreding constateren en de overtreder bekend is, zijn zij in principe verplicht te handhaven.

  7. Henk Brunt says:

    Het is volgens mij eerder regel dan uitzondering dat handhaving met twee maten meet. Als ik mijn caravan 3 dagen op een parkeerplek aan De Oude Swan zet krijg deze een rode sticker. Als ik een digitale melding doe dat er al maanden een aantal aanhangwagen en boottrailers op dezelfde parkeerplekken staan, staat de eigenaar bij mij aan de deur met een copy van mijn melding om verantwoording aan mij te vragen. Hem was de melding toegestuurd omdat er klachten waren. Ergo ik doe geen meldingen meer, de volgende keer een steen door de ruit of erger.
    Reactie van Zaanstad: weten wij ook niet hoe dat kan.

    • hans van loo says:

      “niet weten hoe het kan”….lekker simpel antwoord.Einde verhaal?
      De omschreven handeling lijkt me strijdig met het ambt.Daar moet zo’n functionaris niet mee wegkomen. Bestaat er geen geheimhoudingsplicht?

      • Jaap Meeuwsen says:

        En dat in deze tijd van privacy problemen !
        Schande zoiets en nog link ook, men is tegenwoordig toch al zo snel op de tenen getrapt.

  8. Nc stam says:

    Handhaven?? In Zaanstad? Laat me niet lachen!
    Ben vaak in Nauerna, zo langzamerhand een filiaal van circuit Zandvoort. Er staan borden
    dat het op sluiptijden verboden verkeer is én dat er uitsluitend 30km gereden mag worden.
    Je zou zeggen:leuk klusje voor Handhaving. Tóch? Nóóit iemand gezien, maar dan ook nooit.
    Makkelijke bonnen uitschrijven elders? Gráág!!

    • Egbert Visser says:

      Nc Stam, bij handhaving weten ze niet eens waar Nauerna ligt.
      Hun “werkgebied” is het Centrum van Zaandam en dan met name het gedeelte ruwweg tussen Provinciale Weg, Rozengracht, Spoorbuurt en Behouden Haven aan de westkant van de Zaan en de Klauwershoek en Burcht aan de Oostkant.
      De rest van Zaanstad is onbekend terrein voor ze !

  9. Ria Gijssen says:

    Handhaven??? Zetten hun auto in Darwin park en gaan gezellig bij landgenoten?, anderhalf uur aan de pic nick tafel zitten??? Er werd nog net niet geknuffeld tijdens het gedag zegge…..

Leave a Reply to Bruce Latham Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>