Met de zonnige dagen gaat er geen dag voorbij of het Verstappen effect terroriseert de 
Zaanse wateren. Jeugd in over-powerde bootjes scheuren door de sloten en aanpak is ver te zoeken. 

Door: Henk Visser 

In 2018 kwam Zaanstad met het ‘Integraal veiligheidsplan 2019-2022’ met als speerpunt: Openbare orde en veiligheid. Wat komt daarvan terecht? 

Een buurtbewoner uit Krommenie stuurde een afbeelding van een Kalasjnikov, om zijn gevoel over de waterpiraten te illustreren. Wat ik merk bij omwonenden is een enorme irritatie en een gevoel van onmacht. Op 14 augustus 2019 schreef Jaap Boot er ook al een artikel over.

Per 1 mei vorig jaar is de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van kracht geworden. Al dáárvoor hadden ROSA en D66 ruim een jaar aan alle trossen getrokken. Daaruit bleek dat de verantwoordelijkheden van de gebiedsbeheerders onduidelijk waren en de capaciteit (handhaving) onvoldoende is. De APV zou de problemen deels oplossen. ROSA en D66 pleitten toen ook voor een registratieplicht. Elk bootje gaat ver over de maximale 6 kilometer per uur. Zo kan er ook vanaf de wal geverbaliseerd worden. Volgens het bericht op de ROSA website werd er onderzoek naar gedaan. Dat onderzoek duurt blijkbaar nog steeds want er is geen verandering te bemerken. Bewoners en watervogels worden nog steeds met golfslagen tegen de schoeiing gesmeten door flottieljes van jeugd in razende bootjes. 

Het Zaans veiligheidsplan heeft er ook wat over te zeggen. Artikel 6.3: Overlast door jongeren:

‘Net als dat we dat van volwassenen verwachten, worden ook jongeren geacht zich normaal te gedragen en geen overlast te veroorzaken.’

Het APV-artikel 2:47, lid b zegt o.a.: Snelheidsbeperking: 

‘Het is verboden in openbaar water waarvoor geen andere snelheidsbeperkingen gelden sneller te varen dan 6 km per uur.’ 

Wijkagenten zijn de eerste aanspreekpunten voor bewoners. Helaas zijn ze grotendeels wegbezuinigd. 

Kunnen we van deze laatsten der Mohikanen nog wat verwachten in optreden? Het feit dat op de twitter site van de dienders ook het Verstappen effect heeft toegeslagen laat hier twijfel over bestaan. In ieder geval bij mij.

In hoeverre heeft elk plan geresulteerd tot daadwerkelijk beleid met aanpak? Wij hier rond de kerksloot op de grens tussen Noorder- en Zuiderham maken nog altijd zwaar water. Lijden schipbreuk als het gaat om handhaving van artikel 21 uit de grondwet. Handhaving stopt niet bij het verwijderen van scheepswrakken. Entering wordt gevraagd.