Waarom is er niet meer verzet tegen de nulplus-variant bij de A8-A9-verbinding door de gemeente Zaanstad, vraagt Krommenieër Jacques Stoop zich af.

Zaanstad moet meebetalen, dus zou ook meer moeten maken van haar medebeslissingsrecht.

Door Jacques Stoop

Als burger van Krommenie schreef ik 29 januari 2017 brief aan B&W van Zaanstad met de volgende strekking: De aanleg van deze weg moet er komen met geld van provincie en gemeentes waaronder Zaanstad (samenwerkende partijen). Er zijn andere landelijke projecten waarbij snelwegen met enorme Rijkssteun feitelijk volledig in dichte tunnels onder de grond gaan om ook de leefbaarheid in de omgeving te maximaliseren. Als we niet opletten kan de leefbaarheid worden geminimaliseerd in Krommenie met de Nul-plus.

Met de milieueffectrapportage (MER) zijn de drie ontwerpen op dit punt vergelijkbaar. Er wordt gekozen in 2017 maar in Zaanstad Noord is het nu al klip en klaar dat de snelweg door Krommenie langs alle scholen en woningen op alle milieuaspecten negatief zal scoren. Het is dus nu al 100% bekend dat de leefbaarheid in Zaanstad Noord nog meer wordt aangetast met deze Nul-plus die ook vele verkeersknelpunten blijft houden. Door Krommenie kan alleen maar met de Miljard-plus variant waar de verbinding geheel onder het maaiveld verdwijnt. Dit is natuurlijk financieel onhaalbaar en dat snapt iedereen want het is geen Zuidas.

Rijksbijdrage

Voor Zaanstad moeten alleen de twee rechtdoor ontwerpen naar de A9 overblijven waarbij een gemeentelijke geldelijke bijdrage inclusief die van Krommenie logisch kan gaan worden. Het mooie gezicht van Zaanstad kan dan weer in het landelijke nieuws komen en het binnenhalen van een Rijksbijdrage moet echt ook een volgende stap gaan worden. De subsidie van Zaanstad aan een nieuwe weg door Krommenie mag nimmer plaats vinden en de Zaanse politiek zal dan bij haar eigen bewoners in slecht daglicht komen te staan. Het verzoek in deze brief van een gewone burger aan B&W  was om de geldelijke steun voor de Nul-plus in te trekken of in ieder geval daar kritiek op te geven.

Het antwoord van de gemeente kwam pas via een mailtje op 16 februari 2017:

In uw brief vraagt u het college om snel afstand te nemen van de Nul-plus variant. De Provincie heeft de leiding over dit project en Zaanstad kan niet zomaar een variant er uit halen. Tevens is de Nul-plus een verplicht nummer in de MER systematiek. Het bleek in 2016 dat dit alternatief aan de doelstellingen van de verbinding zou kunnen voldoen.

We constateerden bij de uitwerking van het Nul-plus-alternatief dat er meer ingrepen nodig zijn om aan de doelstellingen te voldoen. In mei 2017 zal GS besluiten welke alternatieven verder uitgewerkt zullen worden. Naast het kunnen voldoen aan de doelstellingen zullen dan ook de te maken kosten voor de aanleg gaan meewegen.

Nul-min

Ik vond dit best een duidelijk en zakelijk antwoord maar ik mis toch die rechte rug van ook mijn Zaanse bestuur. In de regio IJmond en Heemskerk hebben ze die rug blijkbaar wel! Jammer en ik moet dus maar afwachten wat GS verder doet. Op een oude zgn stafkaart uit de vorige eeuw zag ik Krommenie-Assendelft nog zonder Saendelft maar keurig gestippeld de A8 rechtdoor naar de A9 in Heemskerk. Toen was het al bekend dat we het zo zouden gaan doen met z’n allen en nu, ca. 30 jaar later zomaar een Nul-min uit de hoge hoed.