Opinie: Taxi’s ZNSTD klantvriendelijk versus overleven

Gister schreef De Orkaan over de gebreken van en het gebrek aan goede taxistandplaatsen bij station Zaandam. De taxistandplaats is ver weg, lastig te bereiken en moeilijk te vinden.

In deze Orkaan-opiniebijdrage reageert Hans Oud, van de Zaanlandgroep – 30 jaar in het taxi-vak – op het artikel en op degenen die reageerden.

Hij heeft het over klantvriendelijkheid versus overleven, aanbesteding en gunning aan de grote jongens versus gemeente nu op de knieën voor de grote jongens, netjes aangelegde plek versus dramatische bewegwijzering (en ja… wij zijn dol op het woord ‘versus’).

De Rubriek Orkaan-opinie bevat bijdragen van lezers van De Orkaan.

 Beste Redactie en inzenders,

Goed dat er weer eens aandacht voor de taxi is en zeker voor de standplaats in Zaanstad, het is ronduit een drama. De plaats is netjes aangelegd maar de bewegwijzering er naartoe is een drama. Verschillende malen contact met gemeente hierover gehad, maar ze vinden het prima zo.

(Orkaan: Aart Molenaar reageert onder het eerste stuk)

Schermafbeelding 2015-06-30 om 23.26.25

Aart, volgens mij zit of zat jij in de gemeente raad, ooit iets naar voren gebracht?
 Op het busstation is ruimte voor trouwauto’s, Connexxion afloswagens , auto’s bestuurders gemeente e.d. , maar niet voor taxi’s. Te gek voor woorden natuurlijk…

(Orkaan: ook Mariska Schuttevaer en Peter Schaap reageren…)

Schermafbeelding 2015-06-30 om 23.29.03

Mariska, spijtig voor jou, maar voor ons heeft het geen zin om op een standplaats te staan waar soms een klant per ongeluk aankomt!


Schermafbeelding 2015-06-30 om 23.30.23

En ja Peter, overal taxi’s in de wereld, behalve straks in Nederland buiten de grote steden, en hoe komt dit? Ik zit nu 30 jaar in de taxibranche, toen ik begon was er een taxicentrale die al het werk regelde en altijd open was, echter om alles goedkoper te maken worden nu alle soorten van taxi vervoer landelijk aanbesteed met heel veel voorwaarden. Dit is alleen nog te doen voor hele grote bedrijven. Alle kleine bedrijfjes leggen het loodje op dit moment!


Maar ook de groten beginnen te piepen. Kijk maar naar de Bios Groep, alleen voor € 150.000 extra wilden ze nog een jaartje door in gemeente Zaanstad… Eerst aanbesteden en nu gemeente op de knieën voor vervoer! Gekker kan toch niet!


Op de congressen gaan ze nu heel duur praten dat al het vervoer door elkaar moet worden gepland. Dan is er een betere bezettingsgraad in de taxi, dus minder stilstand. We noemen dat het wiel opnieuw uitvinden!
 Gun de lokale bedrijven het lokale vervoer zodat op die manier weer een centrale rendabel kan draaien!

Aangezien er afgelopen jaren al veel goede taxibedrijven verloren zijn gegaan zal het nog moeilijk worden om dit weer op gang te krijgen!


Om te overleven hebben wij gekozen om alleen werk te doen wat rendabel is en wat ons past. Niet klantvriendelijk maar wel noodzakelijk om te overleven!


De gemeente heeft een ambtenaar belast met taxizaken, misschien eens aan zijn jasje trekken, hij stoort ons heel weinig!

Groet,

Hans Oud
, Zaanland Groep

 

4 reacties op Opinie: Taxi’s ZNSTD klantvriendelijk versus overleven

  1. aart molenaar schreef:

    Inderdaad.
    ik zit al bijna 14 jaar in de gemeenteraad.

    Tijdens de bouw van nr100 (duidelijke typering voor de Zaankanter) hebben wij meerdere malen aandacht gevraagd voor de onberijkbaarhed van de taxistandplaatsen.
    zkh Soeters , u weet wel, die cartoontekenaaar, wilde op geen enkele manier meewerken. Dat en het college, verblind door autohaat (links dogma), weigerde in te zien dat het aansluitend vervoer op het magere o.v. aanbod goed bereikbaar moet zijn.

    Een ander rampzalig gevolg van de autohaat is dat rond de 1000 ambtenaren niet met de auto naar het werk kunnen komen omdat B&W toen geen echte blik in de toekomst wilde werpen.

    Net zoals in 2003 besloten werd het nieuwe gemeentehuis niet op eigen grond te bouwen maar op grond van de NS. En dat besluit heeft u als belastingbetaler vele miljoenen extra gekost.

    Tot op de dag van vandaag wroet dat foute besluit door.
    Zo moeten (volgens B&W) van de NS een dik 30 miljoen kostend cultuurpaleis bouwen op hun grond.

    Het is dus een historische blunder,de bouw van nr 100) die nog heel lang pijn zal veroorzaken

  2. De Orkaan schreef:

    @Aart
    Afgezien van de politieke geschiedenis is het vooral bizar dat het busstation kennelijk wel gebruikt kan worden door de gemeente en Connexxion als parkeerplaats maar dat er “geen ruimte” voor taxi’s is. Dat is aantoonbaar onjuist.

    We hebben het eerste stuk geschreven toen we zondagavond een vertwijfelde toeriste aantroffen die met twee zware koffers op zoek was naar een taxi – en dus hopeloos verdwaalde omdat het een onlogische, onzichtbare en slecht aangegeven plek is. Rare manier om met je gasten om te gaan.

  3. JBP schreef:

    Drama die taxi(non-)standplaats. Is niet over nagedacht of – inderdaad – er spelen andere belangen een rol. Dat betekent overigens niet dat de boel hier in het centrum fietsvriendelijk is… verre van!

    Het toerisme neemt fors toe in de Zaanstreek. Goede zaak, zou je denken. U komt als toerist aan in Zaandam en – om met Peter Schaap te spreken – wat dan? Alles gaat goed totdat je in Zaandam arriveert. Wij zijn al meermalen hotel Inntel ingelopen met de vraag of ze een taxi willen bellen. Die komt dan uit Krommenie en dat duurt even.

    En je komt hier in Zaandam als toerist aan: geen taxi. Eddie Izzard tijdens een voorstelling (Dress to Kill) in San Francisco over San Francisco: ‘you are a no taxi city!’ Lekker dan.

    Iets anders (maar wel van belang voor toeristen): behalve geen taxi ook geen informatiecentrum voor toeristen, zoiets als de VVV vroeger. Niks! Nou vooruit, een bord buiten het station. De boodschap? Zoek het zelf maar lekker uit! Lekker gastvrij!

    Dit alles kan toch niet (alleen) de schuld van heer Soeters zijn? Of houdt de gemeente behalve aan NS uitverkoop aan alles en iedereen?

  4. Peter Schaap schreef:

    We kunnen Sjoerd, de Porter Wayne Wagoner van de architectuur, van alles de schuld geven maar planmatig klopt het wel.
    Er is genoeg ruimte voor taxi’s en particulier vervoer, gewoon zoals het hoort.
    Maar tussen ontwerp en gebruik staan nou eenmaal wethouders.
    En die verdwijnen na verloop van tijd.
    ER BLIJFT HOOP!

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *