Het was maandagmiddag opnieuw raak op de rotonde van de Saendelverlaan met de Ambachtslaan in Assendelft. Even na 17.30 uur kwamen een auto en fatbike met elkaar in botsing, op exact dezelfde plek als waar twee dagen geleden óók al een fietsster gewond raakte.
De bestuurder van een bezorgauto zag een fatbike (type Kenda V8) te laat, waardoor de auto en fatbike met elkaar in botsing kwamen. De 13-jarige bestuurster van de fatbike kwam hierbij ten val. Ze werd in een ambulance nagekeken en met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht.
De moeder van het meisje kwam meteen naar Assendelft. Zij heeft de fatbike naar huis gebracht en gaat daarna zo snel mogelijk naar haar dochter in het ziekenhuis.
Het afgelopen jaar schreven we al vaker over aanrijdingen op deze rotonde in Assendelft. Op 19 maart kwamen een scooter en auto met elkaar in botsing. Niemand raakte gewond. Op 20 mei, 4 oktober en 16 november raakten fietsers gewond. In mei zijn bewoners een petitie gestart vanwege de vele (bijna) ongelukken die hier gebeuren. Wij zochten het uit en schreven eerder deze maand over deze gevaarlijke rotonde in Assendelft.
Onder een slideshow met vier foto’s (klik op pijltjes of swipe):
Lees ook: Merel Kan: mens achter het stuur – De Orkaan
Bijdrage door Michel Schermer
Als ouders hun kinderen van 13 jaar een fatbike V8 geven dan blijven de ongelukken voorkomen. Willen ze van hun kind af? Ouders geef ze een gewone fiets met goed licht en controleer dat steeds. Ik woon aan een fietspad met veel donkere plekken. Zeker meer dan 30% van de kinderen en volwassen mensen rijdt ZONDER licht.
Het is niet alleen goed links en rechts kijken maar zodra je op de rotonde rechts af wil de saendelverlaan op moet je weer het fietspad kruisen voor fietsers die vanaf de ambachtslaan rechtdoor willen de rotonde verder omrijden en fietsers die daar vanaf de andere kant komen.
Zowel letterlijk als figuurlijk een rampplek !
Als chauffeur op de buurtbus lijn 456 mag ik mijzelf daar ter plaatse redelijk ervaringsdeskundige noemen. De blauwe Assendelftse EBS buurtbus passeert die rotonde per dag -tussen 07.00 uur en 19.00 uur- maar liefst 48 keer. Ook in het donker en ook als het regent.
Iedere chauffeur weet dat je daar extra op moet letten. Stapvoets rijden, even stoppen. Goed kijken naar links en naar rechts en als er niets aankomt doorrijden. Klinkt simpel en dat is het ook. Een kind op een snelle fiets voelt zich onkwetsbaar en ziet geen gevaar. Ze rijden op volle snelheid door. Helaas met te vaak een verkeerde afloop. Als automobilist moet je daar extra rekening mee houden. Overigens geldt dit overal op de weg binnen de bebouwde kom. Onoplettendheid, van wie dan ook, komt je vroeg of laat duur te staan. (En nu maar hopen, dat de buurtbus binnenkort niet betrokken raakt bij een aanrijding daar....?)
Ik rijd hier ook dagelijks en de rotondes zijn slecht verlicht. En ik zie ook regelmatig auto's met beslagen ramen, fietsers zonder (goed zichtbaar) licht. En tegenliggers die mij verblinden. Ik rijd voorzichtig. En het is regelmatig maar net goed gegaan. Het 2-richtingsverkeer voor fietsers maakt het ook nog complexer. Dus een pasklaar antwoord om aanrijdingen te voorkomen/ verminderen is er niet zonder ook te kijken naar ons eigen gedrag.
We hebben in Zaanstad een wethouder, Slegers genaamd, die eens met echte verkeersdeskundigen ter plekke moet gaan kijken en vervolgens met ze om de tafel gaan zitten om de boel te evalueren om daarna tot een definitieve oplossing te komen.
Het is te gek voor woorden dat er op die rotonde zoveel ongelukken gebeuren.
Voor zover ik het kan beoordelen aan de hand van de verslaggeving van De Orkaan en reacties van lezers is het grootste probleem de onoverzichtelijkheid van deze rotonde.
Fietsers rijden vaak veel te hard, hoewel er geen maximum snelheid voor een fietser is, waardoor automobilisten ze te laat zien.
Natuurlijk rijden auto`s daar ook vaak veel te hard maar met alleen maatregelen om automobilisten te dwingen langzamer te rijden redt je het ook niet.
Slegers zal uiteindelijk met geld over de brug moeten komen om de rotonde veiliger te maken!
Je dochter ten val geraakt en naar het ziekenhuis, maar eerst de fiets naar huis brengen? Prioriteiten op orde zo te lezen.
Het is bizar hoeveel mensen daar de afgelopen 10 jaar al zijn aangereden en er gebeurd niets
Vreselijk.... Het is afwachten tot de eerste zijn hoofd "te" hard stoot.
Ik fiets hier bijna dagelijks en zie regelmatig een bijna-aanrijding.
Bij dit aantal ongelukken is het niet meer enkel een onoplettende automobilist, een te snel rijdende fietser of de beroerde zichtlijn vanaf de Ambachtslaan. Het is volgens mij wel deze combinatie!
Als je auto met de neus tegen het fietspad aanstaat, dan pas heb je voldoende zicht om aankomend fietsverkeer goed te zien. Sta je bij de haaientanden, dan is een fietser op volle vaart (zeg 20 km/u) al binnen 2 seconden voorbij zodra die verschijnt. Deze zichtlijn, in combinatie met snelle fietsers en auto's die te vroeg kijken veroorzaakt dagelijks gevaarlijke situaties.
AUTOS: rijdt hier a.u.b. stapvoets en kijk 2x naar rechts. FIETSERS: rijdt niet volle vaart over de kruising, lever een beetje snelheid in, het is hier niet veilig. GEMEENTE: wanneer wordt deze gevaarlijke situatie aangepakt?
U geeft exact het probleem aan.