De evaluatie van het gedrag van voetgangers, fietsers en scooters op De Buiging en De Slinger – de oost-westverbinding over het spoor en langs het station Zaandam – laat al ruim een jaar op zich wachten. En het wordt volgens antwoorden op vragen van POV-raadslid Perry van der Velden pas aan het einde van dit jaar verwacht.

Van der Velden vindt dat wel erg lang, en wij ook. De Orkaan nam zelf poolshoogte en leverde binnen een uur eerste een rapportje over het verkeer over Slinger en Buiging.

Beheer, handhaving, politie en het ingenieursbureau van Zaanstad hebben volgens de gemeente maandelijks gekeken of er meldingen of incidenten zijn geweest maar “de memo is nog niet helemaal gereed, de actualiteit m.b.t. het gebruik door brom- en snorfietsen op de Buiging en Slinger moet nog worden verwerkt. Naar verwachting kan de memo voor het einde van het jaar worden gedeeld met de raad.”

Fietser en voetgangers

Zoals op de foto’s boven en onder te zien wordt het fietspad ook gebruikt door voetgangers. Iedereen die daar wel eens komt – en dat geldt voor de hele gemeenteraad, B&W en alle ambtenaren, want het gebeurt voor hun deur – weet dat. Het is een potentieel gevaarlijke situatie omdat het onderscheid tussen fiets- en voetpad kennelijk onduidelijk is. Ze worden gescheiden door twee lichte stoepranden maar de blindenstrook werkt verwarrend. Bovendien zijn voetgangers gedwongen het fietspad over te steken om naar de winkels (spooroverbouwing), kantoren (Ahold) of de fietsenstalling te gaan.

Fietsers is tot daar aan toe, maar brommers en scooters (die daar niet mogen komen) zijn veel gevaarlijker. Vooral tussen 17.00 en 20.00 als er veel bezorgdiensten aan het werk zijn, wordt er veel -illegaal- gebruik gemaakt van de Buiging en de Slinger. Er zitten zelfs diverse restaurants die laten bezorgen op de spoorovergang, de bezorgbrommers staan voor de deur.

Verhaal gaat door onder de foto.

De Primark-helling

Het fietspad richting het centrum splitst zich vlak voor de Primark. Om naar de stad te gaan moet je rechtsaf, maar dat is nergens aangegeven. Linksaf is eigenlijk de geplande route, het fietspad zou achter de Primark om moeten lopen en dan op het Rustenburg uitkomen. Maar die plannen lijken op de zeer lange baan te zijn geschoven. Het fietspad loopt dood.

Om te zorgen dat er geen fietsers de Primark-helling afscheuren werd die doorgang aanvankelijk afgesloten met roadblocks. Dat is verleden tijd, e nu staat er zelfs geen bordje met ‘verboden te fietsen’ of ‘voetpad’ waardoor… inderdaad, diverse fietsers toch de steile helling afgaan.

Verhaal gaat door onder de foto.

De Slinger

Er werden ook vragen over De Slinger gesteld, het ’tijdelijke’ haarspeld-parcours langs de Houtveldweg. Ook daar zou de verkeerssituatie onderzocht worden. De planning is om de weg rechtuit, evenwijdig aan de Houtveldweg te laten lopen maar ook dit plan lijkt op de zeer lange baan te zijn geschoven.

Maar eigenlijk is er op die Slinger weinig mis. Misschien is de situatie nu wel veiliger dan wanneer de weg rechtuit zou lopen. Bovendien kruisen fietsers en voetgangers elkaar niet. Het bordje ‘Tijdelijke situatie’ kan wel weg.

Morgen meer over de veiligheid in de Droogschuur, worden daar echt zoveel fietsen gestolen?

Lees ook: Gedoe bij de Droogschuur: stutten, veiligheid en diefstallen…

Bezorgscooter bij fietspad.
Scooter in fietsenstalling De Droogschuur (daar staan er meer), die kan daar dus eigenlijk niet gekomen zijn zonder het verbod voor brommers en scooters te negeren.