Wat heeft Zaanstad toch met paaltjes?

Het is een vraag van de Fietsersbond Zaanstreek. Na de aanpak van de Havenstraat is de straat er niet veiliger op geworden voor fietsers aldus de bond: door de paaltjes.

Volgens de Fietserbond is het ongeluk met dodelijke afloop vorig jaar in de Oostzijde ook het gevolg van paaltjes midden op straat. “En nu paaltjes in de Havenstraat” vraagt de bond zich af.

Volgens de woordvoerder van verkeerswethouder Slegers zijn de paaltjes geplaatst als snelheidsremmende maatregel voor het doorgaande verkeer.

“Het gaat om een oudere straat en daarom is niet gekozen voor drempels omdat dit weer kan zorgen voor geluidshinder en trillingen.”

Sonja Puhl-Diehle van De Fietsersbond ziet dat anders:

De paaltjes remmen de snelheid van auto’s die hier vaak te hard rijden, ware snelheidsduivels. Drempels veroorzaken inderdaad trillingen bij oude huizen. Maar er zijn betere oplossingen denkbaar dan paaltjes (obstakels op de weg).

Je zou kunnen denken aan bv. de inrichting van een fietsstraat in een bochtige weg met middengeleider. Dat zou een mooie oplossing zijn. Nu worden fietsers met paaltjes gestraft voor het onvoorzichtige rijden van automobilisten. Fietsers moeten door nauwe openingen, dus snelheids- en comfortverlies. Auto’s blokkeren fietssluisjes als ze moeten wachten op een tegenligger. En hoe als ze naast elkaar fietsen?

Maar veel erger is dat bijvoorbeeld in het duister en bij regen of mist fietsers de paaltjes niet zien en er tegen aan botsen. Gevolg is vaak ‘alleen maar’ een omgebogen voorwiel of een gebroken kuitbeen. Maar soms een gebroken heup of hersenkneuzing, waardoor een heel gezin getroffen kan worden (weg vakantie). Het ene gevaar wordt ingeruild voor het andere. We zien te vaak dat verkeerd gedrag van automobilisten afgewenteld wordt op fietsers.”

Foto van de pagina van de Fietsersbond.