Elke avond om 19.00 uur plaatste een medewerker van een Amsterdams beveiligingsbedrijf paaltjes om het parkeerterrein bij de Galjoenstraat in Zaandam af te sluiten. ’s Morgens om 6 uur kwam hij terug om de plaatjes weer weg te halen.

Het ritueel begon in mei maar werd eind november, na bijna zeven maanden werd het beëindigd. Het heeft Zaanstad minstens € 13.000 gekost.

De reden was de overlast van “lawaai, vervuiling (urineren, afval, gebroken glas e.d.), drank- en drugsgebruik en intimidatie”. Cameratoezicht had niet geholpen, handhaving was kennelijk geen optie.

Bewoners klaagden vanwege de sneaky manier waarop het besluit was bekendgemaakt, over de plotse invoering die ruim voor het eind de periode van bezwaarmaking al een feit was en omdat er nu parkeerproblemen in de wijk dreigden. Ook waren er aanwijzingen dat het probleem zich dreigde te verplaatsen.

De PvdA stelde vragen over de zaak maar burgemeester Hamming en wethouder Verschuren hielden voet bij stuk:

“de aanpak van deze vorm van overlast is lastig als er geen of beperkt (bewijsbare) strafbare feiten of overtredingen plaats vinden en/of op heterdaad geconstateerd kunnen worden.”

Het camera-toezicht waarmee de overlast was bevestigd, “heeft (nog) niet tot aanhoudingen geleid”. De groep die overlast veroorzaakt was “voor een (deel) bekend bij de politie” aldus burgemeester en wethouder. In juni zou de overlast al gestopt zijn volgens het college.

De kosten werden begin juni geschat ” op circa €13.000,–. (nog niet alle kosten zijn bekend/afgerekend om dat de pilot nog loopt)”. We hebben bij Zaanstad naar de uiteindelijke kosten en de evaluatie gevraagd.

De gemeente heeft aan omwonenden bekend gemaakt dat het verkeersbesluit per 5 december wordt ingetrokken, maar de paaltjes zijn dus nu al weg.