Op het Eiland in Zaandam worden 120 woningen in twee woontorens met sociale woningbouw door Rochdale gebouwd. Voor die 120 woningen komen “waarschijnlijk 54 parkeerplaatsen” wat neerkomt op 0,45 parkeerplek per woning.

In de buurt van Het Eiland staat nog meer nieuwbouw op stapel, ook daar komen aanzienlijk minder parkeerplaatsen dan woningen. Zaanstad gaat er vanuit dat de nieuwe bewoners minder vaak een auto hebben, maar klopt dat ook, of is dat wensdenken?

Gisteravond werd in het Zaanstad Beraad de nieuwbouw besproken, en het oordeel over de corporatie en Zaanstad was niet mals. De insprekers hadden geen goed woord over voor de ‘schijnparticipatie’. Eilandbewoner Johan Dessing en voorzitter van een actiegroep van verontruste bewoners (en ook fractieleider van FvD in de Provonciale Staten): “de bewoners zijn niet meegenomen in het plan en niet in de gelegenheid geweest te participeren.” Marc Wit (CDA): “er was nul participatie”, Flip Hoedemaeker (D66): “de participatie is mislukt”. Tjeerd Pietersma (PvdA) “op het gebied van de participatie is het niet goed gegaan.”

Wethouder Wonen Songül Mutluer (PvdA) heeft ‘zwaar buikpijn’ van de procedure gekregen:

“Het had anders moeten gaan, de avond is niet effectief verlopen, wij moeten het tij keren, het is niet goed gegaan. We gaan actief contact opnemen met bewoners. We gaan met Rochdale in gesprek. Slegers gaat volgende week al met bewoners praten. Baerveldt gaat naar de scheepswerf kijken. We komen er op terug met een memo. Maar we gaan niet terug naar de tekentafel.”

Woonmix

Dessing vond daarnaast de ‘woonmix’ met nog meer sociale woningbouw (het zou 42 procent worden op het Eiland) ook ongewenst. (Volgens Mutluer zou het minder dan 40 procent worden.)

Marc Wit (CDA) en Juliëtte Rot (DZ) zijn voor minder sociale woningbouw en willen via een agenda-initiatief het plan “opnieuw in de inspraak te brengen.”

Als derde punt werd de parkeerlast genoemd: wel woningen bouwen maar geen parkeerplaatsen aanleggen leidt tot parkeeroverlast voor de bestaande bewoners. Dat klinkt curieus omdat bij de meeste woningen minstens één parkeerplek aanwezig is. Maar kennelijk ligt het autobezit veel hoger waardoor de openbare plekken schaars zullen worden. Zaanstad heeft al laten doorschemeren dat betaald parkeren dat probleem zou moeten oplossen. Wildparkeerders zouden dan geweerd worden en bewoners zouden een vergunning moeten aanschaffen.

Het blijft niet bij die 120 als het om parkeren gaat. Op het Houthaventerrein worden 710 woningen gebouwd met “ongeveer 415 parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers” (0,58 per woning) en betaald parkeren in de wijk. Het plannetje ‘Zaanse Blauw’ (13 appartementen) tegenover de brug naar het Eiland en de 24 waterwoningen die bij DUKRA moeten komen hebben samen ‘0’ (nul) parkeerplekken. Een eenvoudig rekensommetje leert dat er voor de 861 woningen 469 parkeerplekken zijn gepland (0,54 per woning).

Niet alleen het Eiland zal extra druk ondervinden, maar ook de Russische Buurt (waar al betaald parkeren is ingevoerd) en de Havenbuurt.

Parkeernorm

Volgens Rochdale heeft de gemeente “de parkeernorm laten onderzoeken”, de woningcorporatie verwijst vervolgens naar een artikel op Nieuws NH waarin wethouder Slegers zegt dat “tabellen en berekeningen die we hebben gemaakt [uitwijzen dat] het niet zo zou moeten zijn.” Ook stelt Slegers: “bij nieuwbouwwoningen is het de bedoeling dat er bij elke woning 0,6 parkeerplaatsen komen. Niet iedereen kan dus een auto bezitten.” Ook bij het plan over de Houthavenkade wordt een soortgelijke redenering gevolgd, daar wordt voor “doelgroepen gebouwd die over het algemeen een lager autobezit hebben.”

Hoe realistisch is dat? Zijn die doelgroepen er? Neemt autobezit af?

In Zaanstad in ieder geval niet. Autobezit neemt snel toe, de cijfers gaan t/m 2018 en toen was het al 95 auto’s per 100 woningen, en de lijn stijgt. Die 0,6 (die in de praktijk 0,54 is) is inderdaad wensdenken.