De parkeerproblematiek in de nieuwbouwwijk Gouwpark (bij ZMC) houdt de gemoederen bezig. Bewoners lijden aan parkeerplaatsarmoede, veroorzaakt door falend minder scherp gemeentelijk beleid rondom de omgevingsvergunning.
Tot overmaat van ramp heeft de gemeente vier grote groenadoptiebakken geplaatst op een stoep die door bewoners als alternatieve parkeerplek werd gebruikt, zo schrijft buurtbewoner Serdar Kalayci in een mail aan De Orkaan die hij ook naar de raad zal sturen.
Strijd
Zaanstad heeft een rechtszaak aangespannen tegen projectontwikkelaar VOF Gouwpark (HSB Ontwikkeling/Wilma Wonen) omdat er 30 openbare parkeerplaatsen te weinig waren aangelegd. Deze parkeerplaatsen waren volgens de gemeente beloofd, maar door de ontwikkelaar verkocht aan individuele huiseigenaren. Maar de rechter stelde de ontwikkelaar in het gelijk, waardoor de parkeerdruk in de wijk torenhoog blijft. Ondanks dat de gemeente in hoger beroep is gegaan, blijven de gevolgen van dit tekort direct voelbaar voor de bewoners.
Gedogen
Omdat de parkeerproblematiek niet structureel is opgelost, heeft de gemeente aangegeven dat parkeren buiten de vakken tijdelijk semi-gedoogd wordt, zolang dit geen gevaarlijke situaties oplevert. Dit beleid bood enige verlichting. Er werden geen bekeuringen uitgedeeld.
Maar, tot verbazing van de wijkbewoners heeft de gemeente op verzoek van een individuele bewoner – die zelf zou beschikken over twee privéparkeerplaatsen – vier grote groenadoptiebakken op een brede stoep geplaatst. Hierdoor is de alternatieve parkeerplek nu onbruikbaar geworden.
De buurt
Briefschrijver Serdar zegt verschillende bewoners gesproken te hebben die niet blij zijn met de komst van de grote bakken. Hij schrijft:
‘Daar waar wij als bewoners daadkracht van Zaanstad verwachten om de parkeerproblematiek in deze wijk te verhelpen of op zijn minst te verkleinen, is de enige daadkracht die Zaanstad toont het vergroten van de parkeerruimte schaarste door stoepen te bezetten met plantenbakken waar klaarblijkelijk één bewoner belang bij heeft.’
De toekomst
De gemeente Zaanstad heeft in eerdere verklaringen laten weten dat er momenteel geen capaciteit is om structureel te handhaven op foutparkeren in Gouwpark. Wel zijn er waarschuwingen uitgedeeld. De gemeente ontkent dat er sprake is van gedoogbeleid, maar de praktijk laat zien dat echte handhaving uitblijft.
Ondertussen blijft de rechtszaak over de 30 verloren parkeerplaatsen doorlopen. Mocht de gemeente in hoger beroep alsnog gelijk krijgen, dan zou dit enige verlichting kunnen brengen. Tot die tijd blijft de situatie nijpend en lijken de recente ‘maatregelen’ de onvrede onder de bewoners alleen maar te vergroten.
In de mail vragen ze om de stoep weer vrij te maken, zodat er weer niet-officieel-gedoogd geparkeerd kan worden:
‘Wij willen Zaanstad verzoeken om de betreffende plantenbakken te verwijderen van de stoep zodat het tekort aan parkeerruimte niet onnodig groter wordt gemaakt dan het al is.’
Wordt vervolgd (denken wij).

Door: Merel Kan, met behulp van het onvolprezen Orkaan-archief en de brief van Serdar Kalayci. De foto’s zijn ook van Serdar.
Eens met Alex, en laten we zeker niet de ene bewoner die ze heeft aangevraagd als kop van jut beschouwen, aangezien er meerdere bewoners hun steun moesten betuigen voordat de gemeente het verzoek serieus zou nemen. Ik heb als bewoner van het Gouwpark ook getekend voor de komst van deze bakken. Dit komt de leefbaarheid zeer ten goede en is ook veiliger voor de spelende kinderen in de naastgelegen speeltuin. Dus Erdogan, leuter niet zo populistisch, en ga eens structureel een bijdrage leveren aan het oplossen van het probleem. Druk zetten om een duurzame oplossing voor het parkeren te verzorgen, zorgen dat er of gecontroleerd wordt op vergunning en dat niet jan en allemaal z'n auto kan parkeren, en misschien dat de AH parkeergarage beschikbaar wordt gemaakt. Deze bakken zijn echt het probleem niet.
Laat alsjeblieft die lelijke bakken weghalen!!! Ik heb op 1 april 2024 een verkeersboete gekregen voor fout parkeren. Dat het wordt gedoogd door de gemeente kan misschien wel kloppen, maar door de politie? Ik voel me belazerd door de gemeente met dit parkeerprobleem. En dan heb je een buurvrouw die twee parkeerplaatsen heeft en het niet leuk vindt dat auto's op de stoep parkeren. Ze heeft onnodige bakken laten neerzetten terwijl ik dat als buurtbewoner niet wilde!
Zo de verkiezingsstrijd is los gebarsten alleen is de interesse van nul en generlei waarde
Oplossing lijkt me simpel. Een hoop gedupeerde bewoners moeten de handen ineen slaan. Gezamenlijk de bakken op het gazon zetten. Indien nodig meerdere keren herhalen. Wel gezamenlijk doen hè !! En met zijn allen die ene individuele bewoner erop aanspreken. Wel netjes blijven hè !!
Together we stand strong 😀
Heerlijk om te zien hoe mijn geweldige stadsgenoten altijd met nuchtere, creatieve en praktische oplossingen komen. Lekker hands-on, de schouders eronder en natuurlijk altijd netjes – zoals het ons als geen ander past.
Heb je trouwens nog wat avonden of weekenden vrij? We moeten waarschijnlijk meer dan alleen deze containers verplaatsen! 😉💪
Even serieus: laten we nog heel even wachten op de reactie van de gemeente. Ik heb al gevraagd of we ze kunnen weghalen en waarom ze überhaupt daar zijn neergezet. Misschien hoeven we ze niet zelf te tillen en komt de gemeente langs met een wagentje.”*
Wat mij betreft blijven de adoptiebakken staan. Het zorgt ervoor dat de kinderen in de speeltuin een rondje kunnen steppen, rennen, fietsen, zonder het risico om tegen een auto aan te knallen. Laat de gemeente en HSB na ruim 3 jaar eens met een structurele oplossing komen. De parkeeroverlast is niet opgelost met deze 2 'extra' plekken.
leuke praatjes, had de POV ook totdat ze ik de coalitie terecht kwamen.
ik woon in het appartementencomplex en moest gisteravond toen ik thuiskwam mij een weg banen tussen de auto's door die voor de ingang kris kras door elkaar geparkeerd stonden.
Hoe zit het met de extra laag van de parkeergarage voor Gouwpark-bewoners boven de AH, iets waar toen de huizen net opgeleverd werden sprake van was volgens de opzichter.
Mooie en scherpe vraag, Ruben. Bedankt! Ik zal intern navraag doen naar de status en dit meenemen als input voor het debat in de komende weken.
Dit soort chaotische toestanden krijgen we dus in heel Zaanstad, als de nieuwe parkeervisie die deze maand in de gemeenteraad behandeld wordt, aangenomen wordt!
Voordat het Gouwpark opgeleverd werd, was al duidelijk dat fout ging met parkeren. Nieuwe bewoners hebben toen al hun zorgen geuit in de gemeenteraad. Samen met een collega raadslid hebben we dit bij de wethouder aangekaart.
Zonder succes.
De oplossing voor het Gouwpark ligt de parkeergarage van Albert Heijn. Het bovendek heeft 120(!) parkeerplaatsen die altijd leeg staan.
En het resultaat nu is dat bewoners in een prachtige nieuwe wijk elkaar dagelijks de tent uitvechten. De sfeer is zelfs vijandig heb ik gehoord. Leuk als je daar je spaarcenten in geïnvesteerd hebt!
Dezelfde problematiek wordt al zichtbaar in bijvoorbeeld Wormerveer (waar op het parkeerterrein naast het NS-station overal in groenstroken geparkeerd wordt sinds de parkeerplaatsen op de Zaanweg weggehaald zijn), in Westerwatering (Zaanse Helden) en in Krommenie (Het Blok).
En er staan een flink aantal nieuwbouwprojecten op het programma waar geen parkeerplaatsen worden toegevoegd (Krommenie-Durghorst, Westerwatering-oude belastingkantoor).
Dit beleid leidt tot wanorde, chaos en doet het al zeer slechte vertrouwen in de gemeente geen goed!
Aan dit beleid werkt ‘Lokaal Zaans’ niet mee.
Beste Rob,
Je bent een prima raadscollega. Maar 'waar geen parkeerplaatsen worden toegevoegd' klopt niet. Voor de projecten die je noemt moet op eigen terrein voldaan worden aan de parkeernormen. Dus er worden parkeerplaatsen gerealiseerd. Je kan het uiteraard niet eens zijn met beleid dat dit op eigen terrein is of met de parkeernormen. Maar het beeld dat geschetst wordt alsof er helemaal geen parkeerplaatsen bijkomen klopt niet.
Dus wanneer we praten over vertrouwen in politiek dan is het volledige beeld weergeven ook wel het beste beeld.
Geert (Raadslid PvdA)
Dit is dus precies waarom ik amper vertrouwen heb in de lokale politiek en (helaas) in progressief Links het minst. Ze leven echt in de bubble van voor iedereen bereikbaar OV terwijl ze er zelf heel hard aan hebben meegewerkt om dit te privatiseren en af te breken.
Al voor de bouw van alle bewoning aan de Oostkant van de Houtveldweg werd er voor gewaarschuwd dat de parkeernorm en te bouwen parkeerruimte tekort was. En al tijdens de oplevering van deze gebouwen zag je alle ruimte in de Muziekbuurt opgevuld worden met bewoners van die woningen . Dat er overdag al druk was vanwege mensen die in het Centrum werken (JA incl al die ambtenaren uit het Stadhuis) maakte het voor de bestaande bewoners onaangenaam. Nu is er betaald parkeren en dat scheelt dus in dit gebied heel veel bedrijfsbusjes, die nu verderop in de wijk staan en daar daar de bewoners verdriet aan doen. Helaas past dit niet in het beeld wat zgn progressief Links heeft en komt er daar ook betaald parkeren want terugkeren op jullie dogma past niet in de bubble .
Het huidige parkeerbeleid is het beleid van de afgelopen colleges, met immer VVD en CDA daarin (en PvdA); GL en ROSA zijn latere aanhakers. De laatste jaren is deze club aangevuld met POV (links?). En al die colleges konden op een fijne meerderheid in de raad rekenen (gekozen door uzelf).
Opkomst gemeenteraad verkiezing 2022 Zaanstad 44,8 %.
...
En als ik de emotie over parkeren hier lees dan denk ik dat de gemeente hier weinig aan doen kan.
Mensen kiezen er zelf voor meerdere auto's te nemen. Spreek die dan maar aan.
Kennelijk kiezen mensen er vrijelijk voor zich op te zadelen met nodeloze kosten voor niet-benodigde auto's. Merkwaardig.
Hebben de leden van B&W en raad hun auto's al weggedaan, want hardcore OV gebruikers nu? Voorbeeldgedrag dus.
Of is het: doe wat ik zeg, niet wat ik doe.
44% opkomst dus, een minderheid. Zou dat percentage weer gehaald gaan worden en wanneer is het te laag geworden om nog te kunnen spreken van een democratisch proces?
Off topic:
Als democraat heb ik grote moeite met de wijze waarop de democratie verworden is en heb daardoor ook grote moeite met het legitimeren van de werking daarvan door een stem uit te brengen.
De vorming van partijen heeft grotelijks bijgedragen aan de corrumpering van de huidige democratie, evenals de vorming van dichtgetimmerde coalities en dientengevolge een volksvertegenwwordiging die zijn controlerende taak verwaarloosd. Verbazend gewoon is het om gekozen te worden als volksvertegenwoordiger, dus met de taak het bestuur te controleren, en dan direct door te schuiven richting het bestuur.
Zou er niet eens een discussie moeten komen over hoe de democratie versterkt kan worden? Een districtenstelsel is dan m.i. een verzwakking en een nieuwe kans op corruptie (gerriemandering) en "rare" uitkomsten.
Beste, prima raadscollega, Geert.
We verschillen hier van mening.
De gemeente voegt geen parkeerplaatsen meer toe in de openbare ruimte staat geschreven in de nieuwe parkeervisie.
Tevens wordt bij nieuwe ontwikkelingen alvast een voorschot genomen op de nog vast te stellen lagere parkeernorm.
Sterker nog:
De praktijk is nu al dat parkeerplaatsen verdwijnen bij herinrichting zoals recent in Krommenie op de Noorderhoofdstraat en op het Kerkplein, en op de Lagedijk in Zaandijk.
En met de voorwaarde het parkeren te realiseren op eigen terrein wordt met onjuiste parkeerdrukmetingen regelmatig de hand gelicht waardoor de parkeerdruk in de openbare ruimte steeds groter wordt (bijv. Heiligeweg 7 en 13, de Bomenbuurt, Durghorst Fase2 in Krommenie).
Dat is mijns inziens het juiste beeld.
Zendtijd voor politieke partijen? Is dit de bedoeling, Orkaan?
Geen marketingpraatjes? Fijn, want ik ben gek op dit soort opportunisten. Succes dan maar, realistische politicus.
Altijd scherp, zoals ik van je gewend ben! Dank voor je motivatie en succeswensen.
Maar laten we eerlijk zijn: als politici niet met inwoners in gesprek mogen, wie dan wel? Ik sta liever open voor discussie dan me te verschuilen achter mooie praatjes. Dus laten we vooral blijven praten, ook als we het niet altijd eens zijn. En zo te zien maak ik vrienden – laten we kijken hoeveel dat er nog worden de komende jaren! 😎
@Rob, jij slaat zoals altijd de spijker weer mooi op zijn kop! Kijk ernaar uit om je donderdag weer te spreken fijne realistische collega!
Eindelijk schijnt het zonnetje – wens jullie een heerlijk weekend en vergeet niet te genieten!!
Ik ga maar even kijken het Rozenhof…
Sterkte ZAANKANTERS! Tijd voor een structurele oplossing en goed om over het signaal kenbaar te maken 💪❤️
Nog even doorbijten—maar over ongeveer een jaar kunnen we stemmen op DENK ZAANSTAD of andere lokale partijen die dit probleem wél serieus nemen en het huidige parkeerbeleid fundamenteel willen veranderen. Het is tijd om te stoppen met struisvogelgedrag en te kiezen voor échte oplossingen voor de inwoners van Zaanstad.
Onrealistische voorstellen zoals “meer lopen, fietsen of het OV gebruiken” lossen het probleem niet op. Dat zou alleen werken als alle voorzieningen—winkels, sportclubs, werkplekken—binnen de eigen wijk bereikbaar waren. Maar dat is niet de realiteit.
Parkeerproblematiek is een Zaanstad-breed probleem. Partijen die vasthouden aan een ideologische marketingvisie onder het mom van klimaatbeleid, terwijl ze het leven duurder en ingewikkelder maken, moeten inzien dat de echte oplossing ligt in een eerlijk en haalbaar parkeerbeleid. De dagelijkse frustraties, conflicten en ruzies tussen buren om een schaarse parkeerplek bewijzen dat het huidige beleid niet werkt.
Het is tijd voor realistische oplossingen. Geen marketingpraatjes, maar beleid dat aansluit bij de leefwereld van de inwoners.
Hartelijk groet,
Leuk gezegd, maar wat zijn die "realistische oplossingen "?
"Eerlijk en haalbaar parkeerbeleid" is een holle frase zonder inhoud.
Hoi Victor,
Goede vraag! Ik ben benieuwd naar jouw suggesties en die van anderen – met ruim 160.000 bewoners zitten we vast vol creatieve ideeën die slimmer zijn dan wat er nu in het beleid staat.
En als je tijd hebt en even wilt lachen, lees het parkeerbeleid. Het STOM(P)-plan waarop het is gebaseerd, is echt komisch. Ik kan me voorstellen dat de ambtenaar die dit bedacht, zich kapot heeft gelachen, terwijl de gemeenteraad dit zonder schaamte presenteert. Helaas zitten wij met de gevolgen, en dat is allesbehalve grappig.
Ik heb mezelf ingezet om door al dat papierwerk heen te ploegen en te ontrafelen hoe alles in elkaar steekt, inclusief de verborgen grappen en welke partijen bepaalde zinnen hebben toegevoegd. Het vergt niet meer dan gezond boerenverstand om iets nuttigs voor de maatschappij te doen. Naast het lachen en soms kwaad worden, heb ik uiteraard ook nagedacht over mogelijke oplossingen… sorry begin een beetje op Fabian te lijken 😊
De parkeerproblematiek in Zaanstad vraagt om praktische en creatieve oplossingen. Volgens recente cijfers heeft Zaanstad meer dan 160.000 inwoners, met een groeiende vraag naar parkeerplekken, vooral in de stedelijke gebieden. Het huidige parkeerbeleid, dat veelal uitgaat van het STOM-principe (Stappen, Trappen, OV, Mobiliteitsmiddelen)+ P=Priveauto hebben ze vast later eraan geplakt, waren ze waarschijnlijk vergeten toen ze moesten doorlopen, trappen en schuilen voor de regen ook tijdens het wachten op de EBS bus ook zonder afdakje) houdt weinig rekening met de daadwerkelijke behoeften van de bewoners. De verwachte besparing in parkeerruimte door meer gebruik van openbaar vervoer en deelmobiliteit (1 auto= -10 parkeerplekken) wordt vaak overschat, terwijl de dagelijkse realiteit anders is. In sommige gebieden wachten bewoners met regelmaat langere tijd op de bus, wat het beleid nauwelijks helpt om de parkeerdruk te verlichten.
Er zijn al concrete oplossingen beschikbaar, zoals het herintroduceren van verticale parkeersystemen. Deze systemen zouden de parkeercapaciteit aanzienlijk kunnen verhogen, waarbij 1 parkeerplaats kan worden omgezet naar 2 of meer plekken. Verder zou het stimuleren van bedrijven om hun parkeerplaatsen open te stellen voor de gemeenschap een directe impact kunnen hebben, zonder verlies van openbare ruimte. Concreet voorbeeld van vorige week: met gezond verstand, is besloten om bedrijfswagens langer dan 6 meter en hoger dan 2,4 meter in de avonden en weekenden uit woonwijken te weren. Dit biedt bewoners meer ruimte en vergemakkelijkt het vinden van een parkeerplaats dichtbij hun woning.
Daarnaast zou betaald parkeren, dat nu vooral als middel lijkt om de gemeentekas te spekken, geen oplossing zijn voor het daadwerkelijke probleem. Zaanstad heeft namelijk al meer dan 40.000 parkeerplaatsen, waarvan een aanzienlijk aantal onbenut blijft, vooral in buitenwijken. In plaats van een verdubbeling van de parkeerbelasting door betaald parkeren met name in het centrum, zou bewonersparkeren een effectievere oplossing zijn. Bewoners zouden voorrang krijgen op parkeerplaatsen in hun eigen wijk, en het aantal plekken voor bezoekers zou dan gelimiteerd worden.
Op de lange termijn moeten parkeernormen drastisch herzien worden. Nieuwe projecten zouden bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van daken of ondergrondse parkeerplaatsen. De kosten hiervan zijn aanzienlijk, maar het biedt de meest duurzame oplossing voor het groeiende aantal woningen in de stad, moeten gewoon de hoogte in om wonen betaalbaar te houden. In Amsterdam bijvoorbeeld, worden al parkeergarages onder de grond gebouwd bij nieuwe projecten, wat zowel de woningbehoefte als de parkeerdruk verlicht.
Het grootste probleem is echter dat het huidige beleid een probleem creëert dat er eigenlijk niet hoeft te zijn. In Zaanstad is er voldoende ruimte voor parkeerplaatsen, maar door onrealistische parkeernormen en slechte planning wordt de druk onterecht opgevoerd. Als deze trend zich voortzet, zou het kunnen leiden tot een situatie waarin alle autobezitters moeten betalen voor een parkeerplek. Dit zou een onnodige last zijn voor de inwoners van Zaanstad, die al geconfronteerd worden met stijgende kosten in andere levensbehoeften. Het is tijd om pragmatisch te kijken naar de echte behoeften van de stad en oplossingen te zoeken die voor iedereen werken.
Sorry voor de lange teksten, maar zal het in de Zaans Beraden zeker leuker, raker en kortere verwoorden.
Nu is het tijd om te genieten van een welverdiende nachtrust! Welterusten en alvast een fijne zondag!