Geachte burgemeester Hamming,

U heeft de Dam in Zaandam afgesloten voor fietsers. Ik wil daar bezwaar tegen aantekenen.

Ik kan tot 2 september bezwaar maken, maar ondertussen heeft u het besluit al genomen. In september gaat desbetreffende afdeling er voor zitten en die wijst dan ergens in oktober mijn bezwaar af. Als ik in beroep ga is het november en dan is de afsluiting al afgelopen, die duurt namelijk tot 1 november.

Ik vind dit een schoolvoorbeeld van onbehoorlijk bestuur. Besluiten moet ruim op tijd genomen worden zodat belanghebbenden bezwaar aan kunnen tekenen en een besluit desnoods tegen kunnen houden.

Belanghebbend ben ik zeker. Ik fiets vanaf de Hogendijk naar Verskade, Gouden Schaar, Bullekerk, ING, Fluxus etc. en weer terug. Van u moet ik afstappen, gaan lopen over de Dam of omrijden via de Beatrixbrug. Bij die laatste route moet ik niet alleen die gevaarlijke Beatrixbrug nemen maar ook de kruisingen van de Savornin Lohmanstraat en Peperstraat en de kruising bij de Wilhelminabrug. Ik kruis vier keer autoverkeer en loop een grote kans om voor een open brug te staan.

En met mij duizenden andere fietsers. Die moeten allemaal omrijden of afstappen vanwege een extra extra groot terras (ze kregen een groter terras, hebben bij u geklaagd en hebben toen een nog groter terras gekregen) van 6 of 7 horeca-ondernemers. Hier is de belangenafweging totaal uit de bocht gevlogen. Een handjevol ondernemers wordt hier bevoordeeld boven duizenden fietsers.

Maar het moet volgens u, het is “een druk bezocht uitgaansgebied” met “veel horecagelegenheden” en veel “oversteekbewegingen” waardoor “gedurende de openingstijden van de terrassen” de zaak afgesloten wordt.

Druk? Open terrassen? Oversteekbewegingen?

Onderstaande foto is van afgelopen zaterdag, 14:30 uur – dus je mag daar al 2,5 uur niet fietsen. Slechts één terras is open, er zit verder niemand, maar omdat u het zo gevaarlijk druk vindt, mag ik daar niet fietsen. Eén van die ondernemers die door u in de watten wordt gelegd, vindt het wel geinig om daar een bestelauto te parkeren. Bij het eerste terras staan de tafels gewoon op de openbare weg (minimaal 3,5 m doorgang voor nood- en hulpdiensten?)

O ja, houdt iemand zich aan dit verbod? Natuurlijk niet.

Het weren van fietsers nadat de terrassen zijn vergroot is ook nog tegen uw eigen regels: “Het terras bevindt zich niet op een locatie dat bestemd is voor gemotoriseerd verkeer en/of fietsers.” Nadat die terrassen extra groot waren gemaakt, heeft u de fietsers geweerd.