Waarom moet Zaanstad eigenlijk op de kaart? Het staat toch allang op de kaart? (Hint: Het ligt boven Amsterdam).

Zaanstad wil graag de European Blues Challenge naar Zaanstad krijgen. “Mooi”, denk je dan, het college is dol op blues (van Vreeman wisten we dat al). Maar nee: “De organisatie van dit evenement biedt een unieke gelegenheid om Zaanstad op de kaart van Europa te zetten.”

Bleef het daar maar bij…

Is Inverdan om te winkelen, te werken en te wonen? Mis! “De gemeente wil met Inverdan Zaanstad op de kaart zetten.” MAAK.Zaanstad? “MAAK.Zaanstad staat ook voor het op de kaart zetten van de MAAK projecten.” De subsidieslurpers van de Fietscoalitie willen “Door creatieve ingrepen, programmering en het bundelen van alle krachten en stakeholders Westpoort en Zaanstad op de kaart zetten als fietsgebieden.”

De lijst is eindeloos, de onnozele promotiefilm “Samen zijn we ZNSTD” had als doel Zaanstad op de kaart te zetten.” De aankoop van het schilderij van Monet door het Zaans Museum zette Zaanstad op de kaart volgens Marketing Zaanstreek,en de Zaanse Smaakmakers willen ook graag Zaanstad ‘op de kaart’ zetten.

We kunnen het college, de raad, de marketing-mannetjes, de communicatie-meisjes en de concept-ontwikkelaars uit de droom helpen: Zaanstad ligt allang op de kaart. Hier dus (boven Amsterdam):

Er is maar één verklaring voor die obsessie met Zaanstad op de kaart: een diepgeworteld minderwaardigheidscomplex.