De strijd tegen het viaduct door Krommenie – de nulplus-variant van de A8-A9-verbinding – wordt in het dorp opgevoerd.

Het platform Krommenie heeft flyers verspreid waarin nogmaals opgeroepen wordt de petitie tegen deze variant te ondertekenen. Nu zijn er online al 1500 handtekeningen gezet.

Het viaduct leidt tot een onacceptabele verhoging van de overlast aldus het platform. Zeker als ook nog eens meer treinen door Krommenie gaan rijden en het vliegverkeer toeneemt. Via de website en de Facebook-pagina wordt opgeroepen de petitie te ondertekenen.

Gedeputeerde Staten zou op 19 juni al een keuze hebben bepaald maar dit nog niet openbaar maken, Provinciale Staten praat op 4 juli over de zaak.

In het recente MER-rapport waarin alle voor- en nadelen tegen elkaar worden afgezet komt de nulplus-route (het viaduct) uit de bus als de goedkoopste: € 230 miljoen. Het Golfbaan-alternatief kost € 265 miljoen maar daar komt nog € 23 à € 59 miljoen bij omdat er een tankstation langs de A9 moet worden verplaatst.

Het nulplus-viaduct is niet het beste alternatief als het gaat om het vergroten van de leefbaarheid, daarbij scoren Golfbaan en Heemkerk beter.

Nulplus is wel beter voor de natuur (geen nieuwe weg door het groen) en het historische landschap (geen doorsnijding van de Stelling van Amsterdam) aldus het MER-rapport.

Onder het zicht op het viaduct vanaf de Iepenstraat (afbeelding uit recente MER-rapport van de Provincie).