Roel Stern – organisator achter de concertenreeks van Stichting Nieuwe Huys – pleitte in mei nog tegen het doorzetten van het Cultuurcluster en voor behoud voor de Bullekerk als concertlocatie.

Het cluster kwam er niet, en nu maar hopen dat de Bullekerk behouden blijft voor de bijzondere try-outs van het Orkest van de Achttiende Eeuw en het koor Capella Amsterdam.

Door: Winnie de Wit

Vrijdagavond 12 oktober zat de kerk bomvol en luisterde het enthousiaste publiek aandachtig naar de try-out van Die Jahreszeiten van Joseph Haydn door dit wereldvermaarde orkest, schitterende koor en solisten Ilse Eerens (sopraan), Marcel Beekman (tenor) en André Morsch (bas). Dirigent Marcus Reed leidde koor en orkest op zeer ontspannen en inspirerende wijze door het lange stuk heen (tekst loop onder de foto van Jan Laprère door)

Foto: Jan Lapere

Het oratorium – uitgebracht in 1801 bij een libretto gebaseerd op The Seasons uit 1730 van de Schot James Thomson – begint met de lente, en Haydn laat direct horen wat een fijn jaargetijde dat is. De zomer kabbelde daarna wat langzaam voort, zonder echte hoogtepunten. Maar toen kwam de herfst met daarin een jachtscène, verklankt door een aantal blazers op hoorn – een oer-vorm daarvan en lastig te bespelen. Het jaargetijde eindigde in een overdonderend muzikaal geweld: koor, orkest en solisten op volle sterkte en een aantal  koorzangers die de beltrommels – tamboerijnen – sloegen!
Dat de winter koud is en de natuur – waar dit hele oratorium op gebaseerd is – in de slaapstand staat, was goed te horen. Ook in deze winter klonken soms die overdonderende hoorns, die het er voor de sopranen uit het koor – die achter deze blazers stonden opgesteld – niet  gemakkelijker op maakten.

Foto: Jan Lapere

De première van Die Jahreszeiten is vanavond in Den Haag, daarna volgen Amsterdam, Utrecht en Rotterdam, waarna ze vertrekken voor een tour door Italië – Perugia, Bologna en eindigend in Rome.