Priktempo omhoog, booster-afspraak blijft voor problemen zorgen (GGD-interview)

Het boosterprikken zorgt dagelijks voor een grote stroom nieuws en ook voor een minstens zo’n grote stroom verontwaardigde reacties.

Mensen vinden het onbegrijpelijk dat ze niet in de buurt geprikt kunnen worden. Ze snappen niet waarom zij nog weken moeten wachten terwijl anderen die net aan de beurt zijn meteen geprikt kunnen worden. Ze willen weten waarom het onmogelijk is om gelijk met je partner geprikt te worden. Ook vragen ze zich af waar die beloofde brief blijft die je nodig hebt om telefonisch een afspraak te maken.

De Orkaan sprak met Ellen Bontekoning, teammanager corona bij de GGD Zaanstreek Waterland over het boosterprikken.

Het grootste struikelblok, het niet in de buurt geprikt kunnen worden (maar wel in Alphen a/d Rijn of Hem) is niet door GGD Zaanstreek-Waterland te beïnvloeden:

“het is een landelijk systeem, je krijgt voorstellen van 3 beschikbare opties, dat is de ‘intelligentie’ van het systeem. Door de grote hoeveelheid mensen die tegelijkertijd in het systeem zitten, kan het dan voorkomen dat alle regionale mogelijkheden op dat moment bezet gehouden worden voor andere mensen. Iedereen krijgt immers 3 opties waarvan na keuze er 2 weer vervallen.“

Extra ‘slots’

Kan het daarom dus zo zijn dat plots je buren of je kinderen wel op korte termijn in Zaandam geprikt te kunnen worden?

“Dat klopt helaas. Als er alleen mogelijkheden getoond worden voor ver weg, adviseren we om de browser nog eens te verversen*. Ook openen wij continu ‘slots’ (extra capaciteit). Vandaar dat er vandaag capaciteit is die gister nog niet bekend was.”

Deze ‘oneerlijkheid’ komt omdat er voortdurend capaciteit wordt toegevoegd, en dat is weer het gevolg van de oprukkende Omikron-variant:

“We hebben de koers moeten aanpassen door de ontwikkeling van het Omikronvirus waardoor de druk enorm is verhoogd. Iedere regio heeft met man en macht ingezet om zoveel mogelijk te versnellen. Dat betekent dat de capaciteit wordt verhoogd doordat er iedere dag nieuwe ‘slots’ worden opengezet. Waardoor sommige mensen merken dat wanneer ze vandaag inloggen misschien vandaag ook meteen al terecht kunnen.”

En dat betekent weer dat het zo kan zijn dat mensen die later zijn opgeroepen eerder (en dichterbij) geprikt kunnen worden. Bontekoning:

“Wij vinden dat ook frustrerend want we zouden die ouderen eerder willen hebben. Het kan dus zinvol zijn om op een later moment nog eens proberen online een afspraak te maken als je niet snel in de buurt terecht kunt.

Wat we ook niet willen is dat de mensen die dus nog geen oproep hebben gekregen, ‘voordringen’. Zonder afspraak kun je dan ook geen prik halen.”

Afspraak naar voren?

Kunnen ‘ouderen’ dan niet naar voren worden gehaald?

“Landelijk wordt er nu op gestuurd om de ouderen zoveel mogelijk naar voren te halen. Deze week krijgen alle 75-plussers die na 9 januari een afspraak hebben gepland een sms’je met een 06-nummer. Daar mogen ze dan naartoe bellen om hun afspraak te vervroegen. Dat is een geselecteerd telefoonnummer waar alleen de mensen die de sms hebben gekregen naartoe kunnen bellen.”

Dat verzetten moet telefonisch gebeuren, dat blijkt ook voor anderen in de praktijk een lastige operatie (het kan overigens wel zonder brief). Maar wat dus niet kan is de partner gelijktijdig laten vaccineren.

“Dat er een aantal hickups in het traject zijn realiseren wij ons ook, die partnerafspraak is er inderdaad uitgehaald. Dat is landelijk beleid. En we horen ook dat mensen moeite hebben om de afspraak te vervroegen, terwijl wij dat ook het allerliefste zouden willen. We weten dat zit.”

Brief

Uit reacties blijkt dat mensen soms wanhopig worden en het geloof verliezen.

“Hoe de booster-campagne tot stand is gekomen, daar hebben wij geen invloed op gehad. Dat er een aantal dingen trager zijn gelopen is een feit. En dat we landelijk lastig tot opschaling zijn gekomen is ook een feit. Het ongenoegen merken wij ook aan de telefoon en wij begrijpen het ook, dat zijn geen leuke gesprekken. We merken het ook aan de mensen die bij de locaties komen.”

Hoe zit het met de toegezegde brief die mensen nodig hebben om de afspraak te verzetten?

“De rijksoverheid stuurt ze in etappes uit, er zit vertraging in, deze week krijgen de mensen die in 1946 en 1947 zijn geboren een brief. Maar helaas klopt de inhoud van die brief niet helemaal omdat daar nog steeds 6 maanden in genoemd wordt i.p.v. drie maanden. Dat is ook super-frustrerend.”

Kan heel Nederland geboosterd worden voor eind januari? Bontekoning:

“Zeker, daar gaan we voor”

Capaciteit

De capaciteit in Zaanstreek-Waterland wordt voortdurend opgevoerd. In Zaandam zijn nu 5 (in plaats van 3) prikstraten ingericht. De nieuwe priklocatie in Purmerend kan 10.000 prikken per week aan. Recent werd het voormalige gemeentehuis van Beemster ook als booster-vaccinatieplek ingericht.

PriklocatieAantal prikstratenAantal prikken per weekAantal prikken per uur
Beemster48.00080
Purmerend1224.000250
Zaandam510.000100
Totaal per week2142.000430

* De browser verversen is een optie, maar het is mogelijk dat daardoor alles opnieuw ingevuld en aangevinkt moet worden. Wat ook werkt is nadat de 3 opties getoond worden, op ‘vorige’ te klikken (je komt dan in het scherm van de postcode) en opnieuw naar afspraak maken gaan, je krijgt dan meteen 3 nieuw opties.

Deel dit artikel:

25 reacties

  • Robert Koopman

    Sorry hoor, maar diegene die gewerkt heeft aan “de intelligentie” van dit systeem moet nog even terug naar de schoolbank. Als inwoner van Zaandam heb ik na tientallen pogingen niet 1x de Zaanse prik locatie in beeld gekregen. Ik vraag mij ook af hoe je met het openbaarvervoer in Hem komt, en hoe lang is de reistijd??

    • Frank Bloklander

      Ik had een afspraak om op 7 januari mijn boosterprik te laten zetten maar wilde die graag naar voren halen. Gisteren naar de GGD gebeld en een half uur later kon ik al in Purmerend terecht. Ik was er blij mee

    • Ernst Debets

      Men heeft kennelijk bij het opzetten van het systeem niet goed rekening gehouden met de opbouw van het postcodesysteem. Dan krijg je dit soort rare fratsen. Je moet het system bij programmeren wel wijsmaken hoe de Topografie van Nederland in elkaar steekt. Uit zichzelf weet dit system dat niet.

      • Corrie van Sijl

        Ach ja, die topografie of kapenkunde. Het systeem heeft daar geen idee van, maar het systeem is gevoed door mensen, en die weten het dus kennelijk ook niet. Let maar eens op hoe vaak topografische vragen in een kennisquiz als De Slimste Mens de mist in gaan. En zo ken ik iemand die vanuit Zoeterwoude (voor de niet kaapkundigen onder ons, dat ligt vlak bij Leiden, in Zuid-Holland) een afspraak voor een boosterprik kreeg op Urk. En nee, niet IN Urk, want Urk is een voormalig eiland in de Zuiderzee dat nu op de zuidwestpunt van de Noordoostpolder ligt. Kun je dit soort dingen de telefonisten in de callcentra verwijten? Nee, want ten eerste werken die vast wel met hetzelfde systeem als wat op de site gebruikt wordt, en ten tweede hebben die gemiddeld waarschijnlijk ook niet voldoende topografische kennis in huis, om de opties die zij de bellers kunnen aanbieden te corrigeren.
        Verder is met de spreiding van de priklocaties weinig rekening rekening gehouden met OV-reizigers.
        Van Krommenie naar Purmerend is dan al een uitdaging, net als Velzen, of Middenmeer. Alkmaar ging nog, maar wel met meer wachttijden op aansluitingen dan de rit met trein en bus duurde. Ter plekke was het verder keurig geregeld hoor, maar voordat je ergens bent…

    • Fons Wegman

      Zoals Ellen aangeeft krijgt iedereen die online een afspraak wil maken drie tijdstippen voorgesteld. Zolang er niet gekozen is worden deze 3 voorgestelde tijdstippen geblokt. Je kunt immers een tijdstip maar een keer uitgeven. Wanneer er heel veel mensen tegelijk een afspraak willen maken worden er dus ook dat er heel veel tijdstippen geblokt. Deze niet gekozen tijdstippen komen pas weer vrij op het moment dat er een keuze is gemaakt. Is de keuze bevestigd dan komen de niet gekozen tijdstippen weer vrij. Goed bedacht, maar in de praktijk….

      Het is daarom aan te raden een slim moment te kiezen om een afspraak te maken. Probeer het maar eens heel laat in de avond.

      Ten slotte nog iets over de brief die aan iedereen wordt gestuurd. Ik meen dat men bij nader inzien had besloten deze toch niet te versturen. Het is immers mosterd na de maaltijd. Want bijna iedereen heeft zijn prik al gehaald en de brief gaat dan ook zo de papierbak in. Dus zonde van het geld en papier om deze nog te vesturen. Enige probleem voor mensen die geen computer hebben en of niet zo handig met de computer zijn dar zij het vragenformulier dat je in moet leveren ter plekke moeten invullen.

      • Peter Roffel

        Hey Fons, Het is natuurlijk niet iedereen gegeven om logische te denken. Ik stond zelf vorige week dinsdag om tien voor acht uit te waaien op het adres Pieter Ghijzenlaan 1 samen met nog zo’n veertig mensen. Het was toen twee graden en de harde wind kwam over de voormalige coasterhaven recht op de wachtenden af. Het probleem was dat er niemand was om het systeem op te starten. Dus toen ik om halfnegen al koukleumend problemen kreeg met mijn halve kunstknieën, die krimpen bij kou anders dan de echte helften, ben ik maar weer naar huis gefietst. Mede omdat de bewaakster had gezegd, dat ik voorlopig niet naar binnen mocht en als het aan haar lag helemaal niet! Leve de GGD Zaanstreek/ Waterland!! Ter wijl er tientallen sporthallen en gymnastiekzalen leegstaan mogen de bewoners van Zaanstad in de kou buiten staan wachten. ZNSTD op zijn (S)malst!!

    • Sandra IJbema

      Ik heb morgen (2e Kerstdag) de afspraak in Zaandam. Maar ik heb hiervoor wel om 2 uur ’s nachts ingelogd om die afspraak in de buurt te krijgen. Overdag lukte het mij helemaal niet om in Zaandam een afspraak te maken, kreeg steeds de opties Purmerend, Amsterdam, Bussum.

  • Arjan van Gent

    Verschillende postcodes geprobeerd. Kwam steeds met de RAI Amsterdam(parkeren??), Ergens in de Haarlemmermeer, Purmerend en Middenmeer. Ik heb de vroegst mogelijke maar genomen… dus Middenmeer… scheelde meer dan een week met de overige opties… Zaandam is er nooit uitgekomen, ook toen ik een Zaandamse postcode invulde…

    verder hoor je veel verhalen dat het in Zaandam veel minder goed geregeld is dan in Koog aan de Zaan deze zomer. Lange wachtrijen, Ski-boosters zonder afspraak etc etc…

    • Willem Kraaij

      Ook in Zaandam goed geregeld, had 23-12 een afspraak om 15.50 uur, was wat te vroeg maar stond voor 16 uur alweer buiten, incl. 15 wacht minuten.

      • Ernst Debets

        Ongeveer die situatievdie ik in Mei/Juni in Kog a/d Zaan had: was uitstekend georganiseerd en op “kruipafstand” van mijn huis. Jammer dat ze die lokatie dit kerr niet “gevorderd” hebben!

      • John Boes

        Ik hoor niemand over Alkmaar. Ik ben daar al ruim voor de kerst geprikt. Stond naar 20 minuten weer buiten perfecte locatie.

    • Henk Proost

      Parkeren Rai duidelijk aangegeven en gratis.(net als op de Pieter Ghijsenlaan)

  • mattie brouw

    ik ben 80 jaar. afgelopen dinsdag kon ik geen afspraak maken voor zaandam ook de hele maand januari 2022 niet. ik mag nu 28 december naar de rai. mijn schoondochter die bij de rai om de hoek woont heeft vandaag 1ste kerstdag een afspraak gemaakt maar kan niet in de rai maar wel dinsdag 28 december in zaandam. ben ik nou gek of lijkt dat maar zo

    • Ing-Marie Johansson

      Stel dat we met zo’n systeem een bioscoopkaartje moesten reserveren. Kon je niet kiezen waar je de gewenste film zou willen zien, maar het systeem zou bepalen in welke bioscoop, hoe laat en waar je naar toe moest. Zou je toch nooit naar de bioscoop gaan? Waarom kan dat niet voor vaccineren? Echt een waardeloos systeem.

  • Rik Romijn

    Ik heb gisteravond een afspraak gemaakt en ik kan morgen in Velsen terecht. Mij hoor je niet klagen 😊

  • Martin Meuleman

    Vanmorgen ingelogd. Eerste opties bevielen niet, waren te ver weg qua afstand en data. Toen ververst en toen 27e Purmerend. Viel mij reuze mee.

  • Bert Versteeg

    Ik heb woensdag via Internet een afspraak gemaakt en ik kan op 31 december rond 11.30 in Purmerend terecht. Andere opties waren de RAI en Amsterdam Noord ( Buikslotermeerplein)
    De locatie ligt aan de Purmerenderweg / hoek Westerweg vlakbij voetbalvereniging Wherevogels.
    Voor mij is dat een acceptabele locatie omdat het ongeveer 20 minuten rijden is maar voor mensen die van het openbaar vervoer afhankelijk zijn vergt het nogal wat reistijd. Ik heb even op de Routeplanner van de ANWB gekeken en vanaf Station Kogerveld naar Purmerbuurt, dat tegenover de priklocatie ligt, is de reistijd ruim een uur ( trein, bus 101 en bus 307).

  • Conny de Bruijn

    Voor mensen met een andere gezondheid is het slecht geregeld. Het lukt ons maar niet om een boosterafspraak te maken voor iemand met een hartaandoening en een ICD. Die kwetsbare groep valt nu helemaal buiten de boot. Het is lang wachten voordat 2001 aan de beurt is….

  • Ron Wolf

    Ik had gisteren een afspraak in Purmerend voor mezelf. Behoor tot de kwetsbare groep. Mijn partner had pas 7 januari als eerste optie gekregen.
    Zij is meegegaan en na uitleg van onze situatie werd zij ook geprikt.
    Dit was in Purmerend, daar door het persoonlijke contact wel begrip.
    Achterlijk vind ik het dus dat je dit niet meer kunt regelen via de telefoon, extra stress ontstaat hierdoor die wij nu niet kunnen gebruiken.

  • Nel Thalen

    Het is in triest mijn man heeft onderliggende klachten en wordt 74 jaar en mag op 7 januari zijn booster halen en onze zoon en schoondochter mogen al op 4 januari.Dit is toch krommer dan krom. Dat ze eerst eens de ouderen en kwetsbaren vaccineren. Dat is toch het belangrijkste.

  • Leonard Huldy

    Het probleem is ontstaan omdat onze regering weer eens eigenwijs wilde zijn en het zelf wel kon regelen. De mexicaanse griep prik werd logistiek geregeld door onze militairen, er is aangeboden dit nu weer te doen, maar nee Rutte en de Jonge konden dat zelf wel samen met de GGD. Ziehier het resultaat.

  • Henk Visser

    Wat ik in de artikelen en reacties mis is de aandacht voor de absolute minima in onze samenleving. Dit chaotische booster vaccinatie programma gaat totaal voorbij aan de mensen met een minimaal inkomen. De medeburgers in de bijstand, onder curatele, asielzoekers, onder begeleiding in een verslaafden werkgroep. En denk dan ook even aan de mensen die, dankzij de vrije reclame voor (online) gokken, in deze val trappen. Zij die met een budget van 50 Euro leefgeld de week door moeten zien te komen. En compensatie wegens inflatie is er niet.
    Deze mensen worden door dit absurde bureaucratische systeem op reiskosten gejaagd waardoor in hun budget een gat ontstaat. Een alleenstaande moeder met een kind moet dan onmogelijke keuzes maken. Wat haar penibele situatie nog meer psychische, en dientengevolge fysieke stres bezorgd. Geld lenen bij familie en/of vrienden die nooit meer afgelost kunnen worden. Met alle gevolgen van dien. De hele booster campagne gaat totaal voorbij deze bevolkingsgroep. Alsof die niet bestaat. De prikbus, die de afgelopen maanden door Zaanstad toerde en in elke deelgemeente te vinden was, zou voor deze medeburgers een gratis oplossing zijn voor het booster probleem. Waarom, oh, waarom is hier niet aan gedacht?

  • Peter Roffel

    Het verhaal van de DIRECTEUR van de GGD rammelt ook aan alle kanten! Tijdens een z.g. “paleisfeestje” met tien mensen op zondag 19 dec. hoorde ik dat er vijf mensen de boosterprik hadden gehaald zonder afspraak in Zaandam. Eén ging er op de bonnefooi naar toe en toen het géén probleem bleek te zijn dat zij géén afspraak had, heeft zij een aantal Whatsappjes verstuurd en zo zijn er nog 4 mensen zonder afspraak gevaccineerd!!

  • Bert Versteeg

    Ik ben gister in Purmerend geweest en alles was daar uitstekend geregeld.
    Het was druk maar een stuk of 10 verkeersregelaars leidden het alles in goede banen. Ik was er om 11 uur en ik had ongeveer 50 mensen voor me waardoor ik buiten in de rij moest aansluiten. Toen het begon te regenen kon je een paraplu krijgen die je bij de ingang van de tent weer moest inleveren en daar moest je je ook legitimeren en je bewijs tonen dat je een afspraak had. Binnen zijn er 3 balies waar je je nogmaals moet legitimeren waarna je een polsbandje krijgt met daarop het vaccin dat je krijgt, ik kreeg Moderna. Dan mag je doorlopen en krijg je door een vriendelijke dame één van de 12 prikhokjes toegewezen. Je wordt verzocht alvast je jas en/of trui uit te doen. Voor elk prikhokje staan 2 stoelen waar je plaats mag nemen. Als je aan de beurt ben bent mag je als het licht op groen springt naar binnen,geef je je legitimatiebewijs af en krijg je je prik en daarna het bewijs van inenting waarna je nog een kwartiertje moet nazitten. Alles bij elkaar heeft het me maar een half uur gekost.
    Hulde aan de verkeersregelaars, de mensen van de GGD en alle andere medewerkers!

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.