Privatisering: brugwachters wacht WW

bediening den uylbrug

De provincie Noordholland gaat per 1 november in zee met bewakingsgigant Trigion om de bruggen in de provincie te laten bedienen.

Dat gaat zo’n 100 120 brugwachters hun baan kosten. In de Zaanstreek zijn bruggen van de Provincie en van de gemeente zelf.

De Volkskrant meldt dat het personeel met de vakbond Nautilus International naar de rechter stapt. Niet alleen vanwege hun baan maar ook omdat ze vinden dat de veiligheid in het geding kan komen als de ervaren brugwachters worden vervangen.

Nautilus zelf zegt:

De veiligheid van gebruikers van de vaarwegen en de bruggen in Noord-Holland is ernstig in het geding als de provincie de bediening van de bruggen en sluizen gunt aan een uitzendbureau zonder specifieke maritieme kennis.

Op 1 augustus werd geprotesteerd bij de provincie: “Er wordt zo een loopje genomen met de veiligheid in Noord-Holland”

Dat zal nog belangrijker worden als alle bruggen in Noordholland centraal bediend zullen worden. De Provincie Noordholland bouwt aan één centrale post in Heerhugowaard.

In zee gaan met Trigion is voordeliger voor de Provincie (volgens het Haarlems Dagblad zou het verschil twee ton bedragen). In andere vergelijkbare provincies zijn de brugwachters nog wel ambtenaar. Watersport-provincie Friesland kiest bijvoorbeeld bewust niet voor marktwerking bij de brugbediening.

Trigion heeft geen ervaring met bruggen aldus een vertegenwoordiger van belangenorganisatie Schuttevaer in de Volkskrant.

Ze hebben wel een contract met het COA voor de bewaking van asielzoekerscentra.

De SP heeft vragen gesteld over de uitbesteding van de brugbediening.

Op 4 oktober is er een kort geding over de aanbesteding.

 

14 Reacties op Privatisering: brugwachters wacht WW

  1. Ruud Hartog says:

    Het vak van brugwachter op afstand is al moeilijk genoeg.
    En dat zijn dan medewerkers met veel kennis en ervaring.
    Zie eerdere berichtgeving hierover.

    Nu wordt dat werk uitbesteed aan “leken”.
    Het is niet de vraag of, maar wanneer er ongelukken gebeuren.
    Ik wens de beleidsmakers die hiervoor verantwoordelijk zijn veel wijsheid.

  2. yede says:

    nou dit is een slechte zaak. bij een brug hoort menselijk contact en inzicht van een burgwachter ter plaatse. dat snappen de friezen dus heel goed. trigion is nu ook de beveiliging op de stations en ook daar zie je het niet goed gaan was voorheen ander beveiligingsbedrijf en dat was toch beter. maar het moet goedkoper he tja dan nemen de incidenten toe en dan moet je weer van die reclame borden op de bruggen hangen over stoplichten en slagbnomen met teksten in het Hollands met al die andere talen sprekende mensen werkt dat toch niet ? dus geen verbetering zie het gele vlak op de den uil brug

  3. Boon says:

    Niet klagen, dit is toch wat de kiezer wil.
    Minder ambtenaren, lagere lonen en meer markt.

  4. Nog niet zo lang geleden stond in de krant dat de gemeente Zaanstad hier voorlopig niet aan meedoet.
    Is dat alweer verleden tijd dan ??

  5. De Orkaan says:

    Over een deel van de bruggen heeft Zaanstad weinig te zeggen omdat de door de Provincie worden beheerd (die in Westknollendam bijvoorbeeld). Maar die worden nu wel centraal beheerd door Zaanstad. Als Zaanstad een uitzondering wil maken voor hun eigen bruggen zouden ze nu al met een plan moeten komen.

  6. Broekjevol de 3e says:

    Dit was al langer bekend dat het stond te gebeuren. Die mensen krijgen straks een spoedcursus brug bedienen en ze gaan hoogstwaarschijnlijk werken met mensen die niks met scheepvaart te maken hebben gehad.
    Het is te hopen dat er regels zijn zodat het niet mag gebeuren dat een beveiliger op een brug gaat zitten. Beveiligen is een hele andere tak van sport.

    • Barend says:

      Misschien dacht diegene die dit bedacht heeft, dat beveiligers aan (brug)dek het veiliger gaan maken? Dat ze een soort van 6e t/m 9e zintuig hebben voor onraad en ogen in hun achterhoofd?
      Toch wens ik de nabestaanden van komende ongevallen alvast sterkte. En wens ik dat de besluitnemers in deze juridisch aangepakt gaan worden.

      Voor de ontslagen brugwachters hoop ik dat ze snel passend werk zullen vinden.

      • Broekjevol de 3e says:

        Ze lijken te gaan werken met mensen die voor beperkte tijd worden ingehuurd. Anders horen deze mensen een vast contract te krijgen en dat is nou net de bedoeling naar het schijnt.
        De mensen die er nu zitten zijn niet altijd perfect maar als je mensen gaat vervangen zodra ze wat ervaring hebben opgedaan lijkt mij risicovol.

        • Boon says:

          Ja wij vinden met elkaar dat er minder ambtenaren moeten komen en dat die brugwachters goudgeld kosten. Dus nu niet zeuren over veiligheid enzovoort. Lagere lasten is het hoogste belang van de kiezer en daarvoor nemen we weggooi medewerkers. En de verkiezingsuitslagen geven wat dat betreft nog steeds die trend aan minder groenvoorziening, veiligheid en hulp want dat kan de markt veel goedkoper. Dus Baanstede weg, minder agenten en knijpen op de zorg, maar wel zeuren over het sociale maar ondertussen kiezen voor fascisten en neo-liberalen.

          • Broekjevol de 3e says:

            Niet wij, jij vindt dat. Ik niet en zeker niet hier in deze situatie. Nadat de bediening over gegaan is naar bediening op afstand waren er al minder mensen nodig. Prima, maar zeker niet minder.
            En volgens mij is er bij de verkiezingen niet geroepen dat ze er brugwachters uit gingen gooien wel?

  7. Kees Bakker says:

    Hoe kunnen tijdelijke uitzendkrachten nou met marifoons omgaan.
    Volgens mij is een diploma om deze te gebruiken nog altijd verplicht.

  8. Daalder says:

    Hebben als binnenschipper direct met dit vaarwater te maken ! In de tijd met echte ambtenaren ging t goed , toen de binnenvaart uitzendkrachten met ervaring in de binnenvaart ging ook goed ! Maar nu komt er een uitzendbureau met beveiligers die ervaring met een roei of zeilboot hebben , nou dat komt echt niet goed !! Mevr post met al haar proefballonetjes in noord Holland word tijd dat ze word vervangen door een uitzendkracht met WEL bestuurlijke ervaring

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>