Het is vol – te vol zelfs – op de Hempont. De anderhalvemeter lukt voor geen meter. De borden bij de pont zijn duidelijk: de reiziger is zelf verantwoordelijk.

Soms moeten fietsers een pont overslaan, ondanks dat ‘motoren en recreatieverkeer’ wordt afgeraden gebruik te maken van de pont.

Orkaan-lezer Chopper twitterde een paar dagen geleden: “Het past nu al niet. Er blijven mensen achter en er wordt onvoldoende afstand gehouden. Twee ponten zijn nodig.”

Die wens – twee ponten – is vaker geuit, maar daar ziet het op korte termijn niet naar uit. Er is wel een pont ‘over’ maar de huidige ponten (ook bij Velzen en Buitenhuizen) vertonen zoveel gebreken dat de extra pont daar ingezet moet worden of onderdelen moet leveren. Er zijn vijf nieuwe (elektrische) ponten besteld (voor drie verbindingen) dus de kans bestaat dat er ergens een extra wordt ingezet, maar de eerste pont wordt pas volgend jaar geleverd. De vijfde pont is op z’n vroegst in 2023 in de vaart. Zaanstad heeft begin deze maand wel een vergunning verleend voor de ‘laadplateaus t.b.v. elektrische NZK ponten’ bij de Hempont en in Buitenhuizen.

De Amsterdamse wethouder Sharon Dijksma twitter op een vraag naar de 1,5-meter-problemen op Amsterdamse ponten dat “met GVB afspraken gemaakt zijn over de maximale capaciteit op de veren (25%). En er zijn ook instapbegeleiders om mensen op de regels te wijzen. We doen wat we kunnen.” Ook de Hempont wordt door het GVB geëxploiteerd. Daar hebben we trouwens geen ‘instapbegeleiders’ gezien.

Dat het vol is was al eerder geconstateerd. Deze tweet met foto is van 23 april.

Een van de fiets/brommer-dekken is niet meer toegankelijk omdat het personeel daarvan gebruik maakt om de pont te bedienen.

hempont corona

Ook bij Buitenhuizen lukt het niet echt met de anderhalve meter tijdens het op- en afrijden. (foto Willen Croese)

200425_1200_50woordenfoto_©_Willem_Croese copy

Hier het waarschuwingsbord dat nu bij de pont staat.

hempont corona